امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید


امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید

در بهترین دوران شاسی بلندهای کوچک به سر می‌بریم. اخیراً شاهد عرضه سیتروئن C3 ایرکراس و کیا استونیک بوده‌ایم. هم‌اکنون زمان بررسی سئات آرونا فرا رسیده است. آرونا در حقیقت نسخه قدبلند جدیدترین نسل ایبیزا بوده زیرا اشتراکات فنی زیادی با سوپرمینی محبوب سئات دارد. اصلی‌ترین اشتراک این دو خودرو بخش شاسی بوده که نسخه... نوشته امیدهای...

در بهترین دوران شاسی بلندهای کوچک به سر می‌بریم. اخیراً شاهد عرضه سیتروئن C3 ایرکراس و کیا استونیک بوده‌ایم. هم‌اکنون زمان بررسی سئات آرونا فرا رسیده است.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
آرونا در حقیقت نسخه قدبلند جدیدترین نسل ایبیزا بوده زیرا اشتراکات فنی زیادی با سوپرمینی محبوب سئات دارد. اصلی‌ترین اشتراک این دو خودرو بخش شاسی بوده که نسخه A0 از پلتفرم MQB گروه فولکس‌واگن را دارند. البته آرونا خودروی بزرگ‌تری بوده و حدود 10 سانتی‌متر طویل‌تر بوده و فاصله بین محوری آن نیز چند میلی‌متری بیشتر است. خط سقف آرونا نیز نسبت به ایبیزا بیش از 12 سانتی‌متر قدبلندتر است.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
سه پیشرانه بنزینی برای این خودرو تدارک دیده شده است. پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری با دو خروجی 94 و 114 اسب بخار و نسخه 4 سیلندر 1.5 لیتری با قدرت 148 اسب قابل انتخاب است که البته توانایی خاموش کردن سیلندرها برای مصرف سوخت کمتر را داراست. مدل پایه از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده درحالی‌که نسخه 3 سیلندر قوی‌تر با هر دو گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه در دسترس بوده و مدل 1.5 لیتری نیز منحصرا با گیربکس 6 سرعته دستی ارائه می‌شود.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
هر سه پیشرانه بنزینی آلایندگی 112 تا 118 گرمی در هر کیلومتر داشته و بدین ترتیب آرونا پاک‌تر از رقیب فرانسوی خود است.
پیشرانه‌های دیزلی حجم 1.6 لیتری داشته و در هر کیلومتر کمتر از 110 گرم آلایندگی ایجاد می‌کنند. نسخه 94 اسبی از گیربکس 5 سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه استفاده کرده درحالی‌که مدل 114 اسب بخاری از گیربکس 6 سرعته سود می‌برد.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
تمامی مدل‌های آرونا دیفرانسیل جلو هستند. حتی کمترین توجهی به پتانسیل آفرود نشده و از این نظر سیستم کنترل چسبندگی سیتروئن یک مزیت محسوب می‌شود.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
چهار تریم برای آرونا وجود دارد. مدل SE به‌صورت استاندارد از رنگ متالیک بدنه و رنگ متفاوت سقف بهره برده و همچنین دارای رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، چراغ‌های روز روشن LED، شیشه‌های جلو و عقب برقی و سیستم مدیا با صفحه لمسی 5 اینچی می‌باشد. در تریم SE شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه 8 اینچی، سیستم ناوبری یکپارچه و حسگرهای پارک عقب هستیم.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
نسخه‌های FR دارای شاخصه‌های اسپورتی بوده و رینگ‌های 17 اینچی با طراحی متفاوت، چراغ‌های جلوی تمام LED، ریل‌های سقف کرومی، شیشه‌های عقب تیره، خروجی اگزوز دوگانه، صندلی‌های اسپورت و فرمان D شکل دارند. این مدل همچنین از سیستم تعلیق اسپورت به همراه ترمزهای دیسکی در عقب، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای بهره می‌برد. رینگ‌های 18 اینچی و کنترل شاسی دینامیک بر ذات اسپورت این نسخه می‌افزایند.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
تریم فول این خودرو XCELLENCE نام دارد که بسیاری از ویژگی‌های FR را دارا بوده اما پکیج ذخیره‌ای به علاوه ورود و استارت بدون کلید، تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک عقب به آن اضافه شده است. از سایر تجهیزات می‌توان به صندلی‌هایی با پوشش آلکانترا، حسگرهای پارک جلو، دوربین دید عقب و دستیار پارک اشاره کرد.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
سئات می‌گوید آرونا برای فروش متکی به تریم ها طراحی شده و لیست آپشن های نسبتاً کوتاهی دارد. شایان ذکر است پیشرانه 1.5 لیتری تنها مختص تریم های FR و FR اسپورت است. به نظر می‌رسد این یک تصمیم عجیب است زیرا یکی از تریم های گران‌بهای آرونا را باید با پیشرانه 3 سیلندر خریداری کرد.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
با این وجود سئات معتقد است مشتریان با علاقه مقدار پول بیشتری برای شخصی‌سازی و ارتفاع بیشتر آرونا پرداخت خواهند کرد به همین دلیل است که تریم این خانواده با SE آغاز می‌شود. بهای نسخه SE مجهز به پیشرانه بنزینی 94 اسبی از 16555 پوند آغاز شده که حدود 1200 پوند بیشتر از نسخه پایه رنو کپچر و 2500 پوند بیشتر از بهای آغازین سیتروئن C3 ایرکراس است. البته هیچ یک از دو خودروی یاد شده به اندازه سئات مجهز نیستند.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که سئات بجای پیشنهادهای لیزینگ 36 ماهه معمول قراردادهای 4 ساله را با سپرده کم ارائه کرده که جذابیت بیشتری نسبت به رقبا دارد.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
صندوق آرونا ظرفیت 400 لیتری داشته که فضای مناسبی در این کلاس است. البته فضای بار سیتروئن بیشتر بوده و این فاصله با خواباندن صندلی‌ها بیشتر نیز می‌شود در این حالت آرونا فضای 823 لیتری داشته که فاصله زیادی با صندوق 1289 لیتری سیتروئن دارد.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
ما مدل‌های رده میانی و فول آرونا را با پیشرانه‌های بنزینی و گیربکس‌های دستی تست کردیم. پیشرانه 1 لیتری 114 اسبی تنها قدرت کافی برای گذراندن امورات روزمره دارد. عملکرد این پیشرانه از دور 2 هزار به بالا کاملاً خطی بوده و شما باید برای رانندگی اسپورت به خودرو فشار بیاورید. گیربکس 6 سرعته دستی عملکرد خوبی داشته زیرا فاصله کمی بین دنده‌ها بوده و احساس تعویض‌های دقیق را ایجاد می‌کند.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
زمانی که به سرعت بالا می‌رسید صدای خفیفی به گوش می‌رسد که اگرچه روان است اما به شما یادآوری می‌کند با یک پیشرانه 3 سیلندر طرف هستید. در آرونای مجهز به رینگ‌های 17 اینچی، بیشترین صدا به برخورد باد با آینه‌های تیز جانبی مربوط می‌شود. همچنین احساس لرزش پیشرانه 3 سیلندر به سرنشین مخصوصاً از طریق پدال کلاچ منتقل می‌شود.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
فرمان خودرو سبک بوده اما عادت کردن به آن کاملاً آسان خواهد بود. آرونا همانند اکثر رقبا در زمان عبور از پیچ کم فرمانی را نشان خواهد داد؛ اما کنترل بدنه به خوبی صورت می‌گیرد.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
پیشرانه 148 اسبی این شاسی‌بلند اسپانیایی داغ نیست اما هنوز هم قدرت کافی برای تردد در شهر را دارد. البته تحویل قدرت بازهم خطی بوده بنابراین می‌توان انتظار عملکرد سرزنده پیشرانه بین دورهای 1500 تا 4500 را داشت. این خودرو در دورهای باید سروصدا داشته اما نیاز زیادی برای تحت‌فشار قرار دادن خودرو در اکثر موارد نخواهید داشت.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
سیستم تعلیق اسپورت آرونا در سرعت‌های پایین ما را شگفت‌زده کرد. این نمونه در عبور از سرعت‌گیرها رفتار مناسبی دارد.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
کابین آرونا همبستگی نزدیکی با ایبیزا داشته و هوشمند بوده اما خیلی احساس‌برانگیز نیست. صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی سئات در جایگاه خوبی قرار گرفته و کنترل‌های جداگانه‌ای برای بخاری وجود دارد بنابراین مجبور نیستید برای افزایش دمای کابین از منوهای موزیک یا نقشه خارج شوید.


کیفیت کابین نیز هوشمندانه بوده و پلاستیک‌های بافتی زیاد و کمی تریم رنگی دیده می‌شود. سطوح نرم را نیز نباید از یاد برد. مدل FR اسپورت دارای متریال چرمی در جلوی دید سرنشینان بوده که احساس لوکس بودن را ایجاد می‌کند.
تعداد اندکی از سرنشینان درباره فضای سر شکایت خواهند کرد. فضای سر بخش جلو و عقب عالی بوده و فضای شانه نیز برای افراد بالغ مناسب است. البته فضای زانوی افراد قدبلند در بخش عقب نسبت به C3 ایرکراس کمتر است.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید
اگر همچنان فکر می‌کنید شاسی بلندهای کوچک یک جایگزین برای سوپرمینی ها و یا حتی خودروهای خانوادگی نیستند احتمالاً سئات آرونا نیز عقیده شما را تغییر نخواهد داد؛ اما برای افرادی که علاقه‌مند به نشستن در ارتفاعی بالاتر هستند آرونا محصول مناسبی محسوب می‌شود. این خودرو کاربردی‌ترین گزینه این کلاس نیست و شاید برخی افراد کابین آن را تاریک بدانند اما مدل‌های 3 سیلندر ترکیبی جذاب از راحتی، سواری آرام، تجهیزات استاندارد زیاد و مصرف سوخت و عملکرد برجسته را ارائه می‌کنند.

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید

مشخصات سئات آرونا 1.0 TSI 115 FR

قیمت: 19895 پوند

پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربو

قدرت/گشتاور: 114 اسب بخار/200 نیوتون متر

گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.8 ثانیه

حداکثر سرعت: 182 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟