نیازمندی 700 مدرسه تهران به ایمن‌سازی در برابر خطر زلزله


نیازمندی  700 مدرسه تهران به  ایمن‌سازی در برابر خطر زلزله

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر با بیان اینکه بسیاری از مدارس در کنار اتوبان ها و کوچه های دو متری هستند، گفت: هزار مدرسه از 4هزار مدرسه تهران نیاز به مناسب سازی داشته و همچنین 700 مورد از مدارس در شهر تهران نیاز به ایمن سازی دربرابر خطر زلزله دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عباسعلی باقری در شانزدهمین جلسه شورای شهر با تشریح وضعیت فضای آموزشی تهران اظهار کرد: بسیاری از مدارس در معابری قرار دارند که دارای استاندارد نبوده و در کنار اتوبان‌ها، داخل کوچه‌های دو متری و ... واقع شده‌اند . همچنین تعداد زیادی از مدارس وجود دارند که وسعت آن کفایت مدرسه را نمی‌‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه با بیان اینکه شهر تهران برای رسیدن به حداقل‌ها 600 مدرسه کمبود دارد، گفت: هم اکنون 700 مدرسه نیز نامناسب است و هزار مدرسه از چهار هزار مدرسه موجود در شهر تهران نیاز به مناسب سازی دارد.

وی گفت: برنامه‌ای برای تهران تهیه کرده بودیم که اهداف و سیاست‌های ما در آن مشخص است؛ چرا که از چهار هزار مدرسه‌ای که در تهران داریم، هزار مدرسه متعلق به غیر هستند، یا به نهادها تعقل دارند یا اوقافی هستند. از این رو در بحث فضای مدارس مشکلات زیادی داریم که شورا و شهرداری می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

باقری هدف اصلی را ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس عنوان کرد و گفت: ما قانونی در آموزش و پرورش برای تشکیل شوراهای آموزش و پرورش داریم، چراکه در این بخش ظرفیت‌های قانونی وجود دارد که مغفول مانده است. اگر این ظرفیت‌ها به کمک ما بیاید بسیاری از مشکلات همانند فضای آموزشی قابل حل است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: بند 3 ماده 13 مربوط به سهم آموزش و پرورش از 5 درصد عوارض شهری است، شهرداری تهران این کار را به صورت دقیق و سیستماتیک انجام می‌دهد ولی مشکل آنجاست که قانون اعلام کرده است که برای 10 مورد باید عوارض به آموزش و پرورش اختصاص یابد اما در حال حاضر تنها دو مورد را به ما تخصیص می‌دهند.

وی ادامه داد: ماده 16 قانون شورا صراحت دارد اگر فضای تجاری ساخته می‌شود، سازندگان باید قسمتی از هزینه خرید فضای آموزشی در شهر را تامین کنند. در حال حاضر میزان کمی از فضای آموزشی در شهر باقی مانده اما به دلیل عدم وجود اعتبار، این فضاهای آموزشی به تدریج از دست می‌رود.

باقری با تاکید بر ضرورت هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: ظرفیت‌های قانونی مثل بند ه تبصره 9 قانون بودجه باید مورد توجه قرار گیرد تا مدارس تبدیل به احسن شوند.

وی همچنین در بخش دیگری از ارائه گزارش خود با اشاره به توزیع درصدی کلاس‌های مدارس دولتی به تفکیک مدارس، عنوان کرد: بیشترین دانش آموزان در کلاس‌های 33 تا 37 نفره تحصیل می‌کنند که نشانه فقر و آسیب ما در این حوزه است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به موضوع آسیب‌‌های اجتماعی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: رفتار پرخطر در دوره متوسط اول در مدارس پسرانه 19.7 درصد است. همچنین خشم بالا در دختران در همین مقطع 19.6 درصد است که این آمار وضعیت خوبی را به ما نشان نمی‌دهد.

باقری به ضرورت توجه به موضوع حمایت اجتماعی خانواده و مدرسه نیز تاکید کرد و گفت: براساس پژوهش‌های صورت گرفته حدود 66 درصد از دانش آموزان عنوان کرده‌اند در حمایت اجتماعی، از همسالان و دوستان خود حمایت می‌گیرند و جایگاه خانواده در این بخش زمینه شده است.

وی گفت: طرح شهردار مدرسه نیز سال‌ها مغفول بوده است که امیدواریم با مدیریت جدید و شورای پنجم بتوانیم این طرح را ارتقا دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به موضوع سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: باید از شهرداری تهران تشکر کرد که سرویس مدارس استثنایی را متقبل شد. در این زمینه با همکاری شورای شهر و شهرداری امکانی فراهم شد تا دانش آموزان معلول و کم توان خدمت خوبی دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید