3 آبان: عرضه ویندوز XP


3 آبان: عرضه ویندوز XP

16 سال پیش در چنین روزی، مایکروسافت اولین نسخه‌ی رسمی از ویندوز XP را با کد Whistler به بازار عرضه کرد.

۱۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۵ اکتبر سال ۲۰۰۱، ویندوز XP به صورت رسمی منتشر شد. مایکروسافت این ویندوز خانواده‌ی ویندوز NT را با کد Whistler به بازار عرضه کرد. توسه‌ی ویندوز XP از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ شروع شد. مایکروسافت این پروژه را با نام Neptune شروع کرد و هدف از آن، توسعه‌ی سیستم‌عاملی بر اساس کرنل NT برای مشتریان عمومی بود. در این پروژه، یک به‌روزرسانی برای نسخه‌ی سرور ویندوز ۲۰۰۰ نیز در دستور کار مایکروسافت قرار داشت.

ویندوز XP یک پیشرفت بزرگ در سیستم‌های عامل مایکروسافت از لحاظ امنیت، پایداری و بازدهی بود. این نسخه از ویندوز با بهبودهای زیادی از لحاظ گرافیکی همراه بود و علاوه بر آن، برای اولین بار از فرآیند فعالسازی نرم‌افزار برای جلوگیری نز تقض حقوق کپی‌رایت در آن استفاده شده بود.

ویندوز XP از همان ابتدای عرضه با واکنش مثبت منتقدان و کاربران روبرو شد. بهبودهای گرافیکی، سرعت و عمکلرد بالاتر (خصوصا در مقایسه با ویندوز ME)، رابط کاربری بصری قوی، پشتیبانی بهتر از سخت‌افزارها و مهم‌تر از همه، قابلیت‌های مولتی‌مدیای تقویت شده، از امتیازات بارز ویندوز XP بودند. با وجود نگرانی‌ها در مورد سیستم فعالسازی این ویندوز، این نسخه به تعداد زیادی به فروش رفت و تخمین زده شده در ۵ سال اول عرضه، چیزی حدود ۴۰۰ میلیون نسخه از ویندوز XP به فروش رفته و تا آوریل سال ۲۰۱۴، این تعداد به یک میلیارد نسخه رسیده باشد.

در نهایت، پشیبانی فنی از این سیستم‌عامل محبوب در سال ۲۰۱۴ پایان یافت. در آخرین آمارهای منتشر شده، این نسخه از ویندوز در جایگاه چهارم از لحاظ تعداد کاربران ویندوز قرار دارد. با وجود اتمام پشتیبانی، ویندوز XP هنوز در برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی محبوب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!