در نشست هم اندیشی و ترویج آمار مطرح شد: تحقق حکمرانی خوب با وجود نظام آماری مطلوب


گروه توسعه نشست یکروزه هم اندیشی و ترویج آمار به مناسبت هفته آمار با حضور مهندس کلانتری معاون امور تعاون،دکتر پارسا رئیس مرکز آمار ایران ، نعمت اله میر فلاح نصیری رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی ، مدیران کل و کارشناسان واحدهای ستادی و اجرایی و سازمان های تابعه امروز در سالن تلاش مجموعه فرهنگی ،ورزشی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی...

در نشست هم اندیشی و ترویج آمار مطرح شد:  تحقق حکمرانی خوب با وجود نظام آماری مطلوب

گروه توسعه

نشست یکروزه هم اندیشی و ترویج آمار به مناسبت هفته آمار با حضور مهندس کلانتری معاون امور تعاون،دکتر پارسا رئیس مرکز آمار ایران ، نعمت اله میر فلاح نصیری رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی ، مدیران کل و کارشناسان واحدهای ستادی و اجرایی و سازمان های تابعه امروز در سالن تلاش مجموعه فرهنگی ،ورزشی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی برگزار شد .

به گزارش جهان اقتصاد از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم پیام تبریک دکتر ربیعی وزیر تعاون،کارو رفاه اجتماعی به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی از سوی سید نعمت اله میر فلاح نصیری ،رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی قرائت شد. نصیری ضمن اشاره به اینکه حکمرانی خوب ، وجود نظام آماری مطلوب است گفت : منظور از نظام آماری ، مجموعه تولید ، ساماندهی و نشر آمار در کشور و روابط حاکم میان مجموعه است .

وی در ادامه به گزارشی از عملکرد دفتر آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی پرداخت و گفت : مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی از سال ۹۲ تا آبان ۹۶ در راستای ماموریت های خود محصولات و گزارشهای آماری را در حوزه های مختلف منتشر کرده که نشریات ادواری از قبیل آمار نامه (سالنامه )، گزیده های آماری (فصلی) ، استان در یک نگاه نیز از دیگر تولیدات این مرکز است .

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۲۰۰ گزارش توصیفی – تحلیلی آماری در سه حوزه تعاون،کارو رفاه وجود دارد گفت : بیش از ۲۰ ویژه نامه آماری ( مطابق با مناسبت های ملی و بین المللی ) و ۶ گزارش آماری اینفو گرافیک نیز تهیه و تدوین شده است.

رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی شاخص های کلیدی بازار کار ، کار شایسته و توسعه پایدار نیز از جمله مولفه های موثر در تدوین گزارشهای این مرکز برشمرد و گفت : فرهنگ سازی و ترویج آمار از دیگر اقدامات مرکز آمار و اطلاعات وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی است.

وی تدوین و دستور العمل ساماندهی و ارتقای آمار وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی در سال ۹۳ به دستور دکتر ربیعی را از جمله برنامه های این مرکز عنوان کرد و افزود : تشکیل مستمر جلسات شورای آمار ، برگزاری سالانه همایش روز آمار و برنامه ریزی ، برگزاری نشستهای تخصصی ، آموزش ضمن خدمت کارشناسان آمار موضوعی و اشتغال ، راهبر آمار نامه استانی و برگزاری نشست های مرتبط از جمله این موارد است.

وی همکاری با سازمان های بین المللی جهت تبادل تجربیات ،مقالات برگزیده در همایش ملی و بین المللی و همچنین شرکت در دوره های تخصصی و همایش بین المللی از جمله نوزدهمین کنفرانس آمار شناسان کار – سازمان بین المللی کار و کنفرانس سازمان بین المللی کارو تعاون و همچنین دوره تخصصی آشنایی با نظام اطلاعات بازار کار کشور ژاپن را از جمله اقدامات اجرایی این مرکز برشمرد .

وی در خصوص استاندارد سازی تعاریف و مفاهیم آماری از سال ۹۲ تا ۹۶ را به دو بخش سطح سازمانی و سطح ملی تقسیم کرد و افزود : در سطح سازمانی شامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ۲۹ عنوان آماری ، بانک توسعه تعاون۷۲ و دفتر مدیریت عملکرد ۲۲ عنوان تدوین شده است . همچنین در سطح ملی در حوزه سازمان فنی و حرفه ای ۲۳ عنوان آماری و مشاغل خانگی ۱۶ عنوان ، سازمان بهزیستی ۲۷۲ عنوان ، سازمان های کارگری و کارفرمایی ۳۵ عنوان آماری اشاره کرد .

در ادامه این نشست امید علی پارسا رییس مرکز آمار کشور نیز با بیان اینکه نظام آماری کشور در حال تغییر و تحول است گفت : تغییر آمار گیری از نظام سنتی به مدرن می تواند هزینه های آمارگیری را در کشور به نحو گسترده کاهش دهد و طی ۵ سال آینده باید این مسیر طی شود .

وی ادامه داد: برای تبدیل آمار سنتی به آمار مدرن همه دستگاه های کشور باید اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار قرار داده تا داده های خام را به آمار هایی که بتوان مورد استفاده صاحبنظران و برنامه ریزان باشد ارائه کرد .

وی جمعیت فعال کشور در تابستان امسال را ۲۷ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: برای محاسبه آمار اشتغال یک سال هم باید آمار اشتغال هر چهار فصل با هم جمع شده و میانگین آن با سال های گذشته مقایسه شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی مرکز آمار تولید آمار کلان برای برنامه ریزی های کلان است،گفت:برای اندازه گیری وضع اشتغال در یک روستا باید فهمید چند نفر چه حجمی از کار و تولید را در منطقه ایجاد کرده اند ؟ این سوالی است که در تمام دنیا برای آمار گیری های درست پرسیده می شود .در واقع کار مرکز آمار به صورت کلان است نه خرد .

حمید کلانتری معاون امورتعاون وزیر تعاون،کارو رفاه اجتماعی نیز در نشست هم اندیشی و ترویج آمار گفت: رابطه برقرار کردن بین آمار خوب و سرمایه اجتماعی باعث می شود اگر آمار درست ارائه نگردد بی اعتمادی در جامعه رخنه کند و بی اعتمادی نیز خلاقیت را سرکوب می کند.

کلانتری با اشاره به نیازهای آماری جامعه گفت: ضرورت آمار در جامعه از اهم موارد است ولی متاسفانه اهمیت آمار در کشور ما خوب شناخته نشده است.

وی افزود: شفافیت در ارائه آمار سبب می شود تا مسایل و مشکلات مشخصص گردد به طور مثال آیا اشتغال رشد کرده یا نه و در چه مناطقی رشد داشته ،همچنین فاصله طبقاتی ، خط فقر و… همگی با ارائه آمار درست و شفاف قابل پیگیری است.

کلانتری،دانش ، تعهد و خلاقیت کارشناسان آماری را در ارائه آمار را با اهمیت دانست و گفت : یکی از مواردی که می تواند بسیار در ارائه آمار تاثیر گذار و مطلوب باشد روش اینفوگرافی است که به طور مشخص به روند رو به رشد یا نزول مسایل می پردازد و بیننده به راحتی می تواند موارد را تفکیک نماید .

وی همکاری بین بخشهای مختلف در تولید آمار ،به روز شدن مستمر آماری و ترویج فرهنگ آمار در کشور از جمله آموزش کاربردی دانست و گفت : نظارت و اعتبار سنجی تولیدات آماری از مولفه های این بخش است.

وی همچنین نبود سواد آماری را یکی از معضلات جامعه دانست و گفت : نداشتن سواد آماری موجب می شود از آمار به طور اصولی و درست استفاده نشود .

کلانتری افزود : رابطه برقرار کردن بین آمار خوب و سرمایه اجتماعی باعث می شود اگر آمار درست ارائه نگردد بی اعتمادی در جامعه رخنه کند و بی اعتمادی نیز خلاقیت را سرکوب می کند .

معاون امور تعاون با بیان اینکه نیازمند تعیین سهم تعاون هستیم گفت : تهیه آمار مربوط به سهم تعاون در صادرات باید از صورت دستی خارج گردد .

وی همچنین به مشکلات تحلیل آماری اشاره کرد و گفت : کارشناسان و صاحبنظران بهتر است در خصوص آمارهای ارائه شده نقطه نظرات خود را بازگو نمایند و صرف ارائه آمار مشکلی را حل نخواهد کرد . هم اکنون تحلیل آماری کم است. این کار متخصصین است که از آمار هایی که تولید می شود تحلیل درست و جامعی داشته باشند که مورد بهره برداری قرار گیرد .

وی موازی کاری در ارائه آمار را باعث سردگمی مخاطبین عنوان کرد و گفت: بین سازمانها و تغییراتی که انجام می شود باید اشتراک آماری و جود داشته باشد و همگی یک آمار واحد ارائه نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...