حوزه علمیه در تولید محتوای فضای مجازی ورود کند


حوزه علمیه در تولید محتوای فضای مجازی ورود کند

قم - رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مراکز حوزوی و دینی باید به صورت جدی در تولید محتوای دینی فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مرتضی موسویان غروب چهارشنبه در نشست علمی که با عنوان «هم‌اندیشی تولید و نشر محتوای دیجیتال اسلامی در فضای مجازی؛ ضرورت و راه‌کارها» در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با تبیین طرح شامد وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: طرح شامد برای این طراحی شده است که فعالیت‌های انواع کانال‌های مجازی به صورت شبانه روزی رصد شود.

وی با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی تولید و نظارت بر محتوای الکترونیکی است، گفت: کد یونیک شامد شماره کنترلی است که می‌تواند شبکه مجازی را رصد و کنترل کند.

موسویان با اشاره به ایجاد زیست بوم فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، اظهار کرد: واقعیت این است که نمی‌توان به همه فضای مجازی مسلط شده و آن را مدیریت کرد.

وزارت ارشاد در تولید محتوا نباید تنها باشد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه طرح شامد دارای دو نشان نقره‌ای و طلایی است، گفت: با این طرح می‌توان کانال‌ها و سایت‌های بسیاری که از آن استفاده می‌کنند را به صورت مستمر رصد کرد.

موسویان با تأکید براینکه نظارت و رصد شامد بسیار سخت‌تر از رصد پیش از انتشار محتوا و مطلب است، گفت: بیش از ۱۷ هزار کانال و صفحه اینترنتی و ۶۹ هزار سایت و ۱۳۰ هزار نرم افزار موبایلی و ۵۲ هزار نرم افزارهای دارای نشان شامد هستند.

وی با بیان اینکه طرح شامد باید فرهنگ‌سازی و استفاده شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار کانال تلگرامی ۵ هزار عضوی شناسایی شده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اعلام اینکه نزدیک به ۴۰ درصد فضاهای مجازی پرمحتوا و تأثیرگذار شامد دریافت کرده‌اند، گفت: فرهنگ‌سازی شامد برای کلیه صنوف و کسب و کارها مفید و سودآور است.

مبلغان دینی در تولید محتوا فعال شوند

موسویان بر سالم‌سازی و استانداردسازی شبکه‌های مجازی تأکید کرد و گفت: واقعیت این است که مبلغان دینی و حوزه باید نسبت به ایجاد فضای سالم در محیط مجازی فعال باشد و وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه تنها داشتن دغدغه در فضای مجازی کافی نیست، گفت: وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند در تولید و نظارت محتوا فعال باشد و باید حوزه در این زمینه به طور جدی کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیک و بد