داروی افزایش قد کودکان، ارتباط هورمون و سرطان


داروی افزایش قد کودکان، ارتباط هورمون و سرطان

تزریق هورمون رشد طولانی مدت در قبال افرادی که در بستگان نزدیک و شاخه های دودمان پدری و مادری آنها افرادی مبتلا به سرطان گردیده اند به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

اجازه می خواهم قبل از پرداختن به نقش و اثر عوامل موروثی و تعامل آن با فاکتورهای محیطی از جمله غذا و تغذیه و منش زندگی در دستیابی به حداکثر ظرفیت های تعیین شده افزایش قد به چندین مورد اشاره کوتاهی به عمل آورم.

1- آیا به تمامی ملت چین و ژاپن هورمون رشد تزریق شده که بعد از جنگ جهانی دوم سرانه قد آنها بین 12- 15 سانتی متر افزایش یافته است؟

2- از سال 1980 دانشوران و پژوهندگانی که به تن سنجی مهاجرین چینی و ژاپنی ساکن جزایر هاوایی و مریلند پرداخته و آنها را با آبا و اجداد و برادران و خواهران مقیم چین و ژاپن مقایسه نمودند. با کمال ناباوری دریافتند که ژاپنی ها و چینی های مقیم ایالت متحده آمریکا به مراتب به جثه بزرگتری نسبت به خانواده های مقیم خود در کشورهایشان دست یافته اند.

3- در سال 1999 بعد از یک مطالعه بلند مدت در برخی از نقاط آفریقای جنوبی در قبال کودکان علت کوتاهی قد آنها را نسبت به سن شان به عدم دریافت غذای کافی و ریزمغذی ها نسبت دادند.

4- یافته های متعدد دیگری نیز موید این موضوع بود که در کنار عوامل ژنتیکی و هورمونی فاکتورهای مفید دیگری بر روند رشد جسمی و گسترش فکر و اندیشه افراد تاثیرگذار می باشد.

5- تجربیات به دست آمده از صدها مراجعه کننده تزریق کننده هورمون رشد نشان داد، درصد قابل توجهی با وجود تزریق چندین سال متوالی هورمون رشد حتی به حداقل قد به ارث برده خود از پدر و مادر و دودمان های پدری و مادری نائل نشده بودند.

حالا این سوال پیش می آید که چه باید کرد؟
به طور قطع عوامل و فاکتورهای متعدد و مختلفی بر میزان افزایش قد تاثیرگذار می باشد که سهم تزریق هورمون رشد را در این فرآیندها فقط یک درصد موثر می دانند چرا که علت کوتاهی قد را به عوامل تاثیرگذار قبل از تولد یا دوره جنینی و پس از تولد می توان ریشه یابی نمود.

الف) گرچه ژن های انتقال داده شده بی تاثیر نیستند ولی تبدیل ژئوتیپ به فنوتیپ یا به عبارت ساده تر تحقق تمامی فرمان های ژنتیکی انتقال داده شده و دست یابی به ظرفیت تعیین شده خود در ارتباط کامل با شاخص توده بدنی یا BMI مادر و عملکرد غدد درون ریز مادر مخصوصا تیروئید و پانکراس و نوع کیفیت و کمیت تغذیه قبل از بارداری و هفته 36-40 هفته بارداری یعنی میزان وزن گیری هفتگی مادر که خود در ارتباط کامل با عوامل اقتصادی و اجتماعی روانی، فرهنگی و عادات غذایی و بیماری های مزمن زمینه ای مادر می باشد.

ب) فاکتورهای تاثیرگذار پس از تولد عبارتند از: نوع تغذیه با شیر مادر یا جایگزین های شیر مادر، زمان خواب و مدت خواب، دفعات شیردهی و تغذیه در طول روز و زمان آغاز تغذیه کمکی و رعایت روند سر سیستماتیک، تنوع تغذیه و قوام غذاهای کمکی.

بعد از انعقاد نطفه تا لحظه تولد چه رخدادهایی به وقوع می پیوندد؟
وزن نطفه بارور شده از آغاز بهم پیوستن اسپرم و اوول به میزان 44 ضربدر 10 به توان 7 افزایش می یابد ولی این افزایش وزن از لحظه تولد تا آخر عمر ممکن است به 20 برابر برسد. از همه جالب تر اینکه افزایش قد در مراحل رویانی و جنینی 3850 برابر ولی از تولد تا مرگ 3-4 برابر است. با در نظر گرفتن اطلاعات سر انگشتی می توان نتیجه گیری نمود که کوتاهی قد ناشی از هورمون رشد فقط در یک درصد موارد موثر بوده ولی عوامل متعدد و مختلف دیگری در تعیین ظرفیت افزایش قد موثر می باشند؛ از لحظه همسرگزینی و تغذیه مادران از دوران بارداری و تمامی دوران بارداری گرفته تا تغذیه نوزاد بلافاصله با شیر مادر و آغاز تغذیه کمکی بعد از پایان شش ماهگی به موازات تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی و میزان تحرک و سکون کودک و نوع بازی و سرگرم نمودن او و زمان خوابیدن کودک بعد از غروب آفتاب در روند افزایش قد حال و آینده کودک بسیار اثرگذار می باشند.

به چه علتی تغذیه مناسب یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش قد تلقی می شود؟
با مقایسه رژیم غذایی ساکنین شرق دور با اهالی کشورهای اروپایی و آمریکایی نتیجه گیری نموده اند که میزان 70-80 درصد انرژی دریافتی روزانه آسیایی ها را منابع غذایی حاوی کربوهیدرات ها تشکیل می دهند در حالی که ساکنین اروپا مخصوصا کشورهای اسکاندیناوی و آمریکا عمدتا از منابع غذایی حاوی پروتئین بهره مند می باشند. سپس محققین طی پژوهش های خود دریافتند که عوامل تغذیه ای خاصی می توانند غده هیپوفیز را به ترشح بیشتر هورمون رشد تحریک نمایند. ناگفته نماند که به موازات بهبود تغذیه و بهره مند شدن افراد از منابع پروتئینی با ارزش بیولوژیکی بالاتر از فاکتورهای متعدد دیگری نیز در راستای دستیابی به افزایش میزان ترشح هورمون رشد تاثیرگذار می باشد.

از جمله عوامل مساعدکننده ترشح هورمون رشد به طور اختصار عبارت اند از:
خواب عمیق و زودهنگام بعد از غروب آفتاب، فعالیت های بدنی مناسب سن و سال، کاهش سطح کلوکز و اسیدهای چرب آزاد خون، حذف هله هوله یا غذاهای آسان دسترس پرچرب و عدم صرف وقت طولانی جهت بازی های کامپیوتری، برعکس استفاده بیش از اندازه از منابع حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده چه به صورت مستقیم و چه در قالب غذاهای مختلف از جمله شیرینی جات و تنقلات نه تنها میزان سطح قند خون را افزایش می دهد بلکه به افزایش سطح اسیدهای چرب آزاد نیز منجر می گردد که اثر مهاری در عملکرد هورمون رشد دارد ولی موجبات افزایش وزن و چاقی ها را نیز فراهم می سازد.

استفاده نابجا و بدون دلیل از هورمون رشد با منشا خارجی منجر به مهار شدن ترشح طبیعی هورمون رشد می شود که نتیجه اش با توقف زودهنگام ادامه رشد قدی در صدها کودک به اثبات رسیده که پرونده همه آنها موجود و قابل ارائه می باشد.

مواد مغذی موثر بر افزایش ترشح هورمون رشد در کودکان و نوجوانان
1- تامین پروتئین و اسید آمینه های ضروری مورد نیاز کودکان و نوجوانان از طریق برگزیدن و استفاده از منابع پروتئینی حیوانی و گیاهی و تلفیق مناسب آنها با یکدیگر به منظور افزایش ارزش بیولوژیکی آنها مثل تخم مرغ با سیب زمینی، شیر با غلات و حبوبات، دانه ها و مغزهای مختلف با یکدیگر و با سایر منابع غذایی. بدین ترتیب نه تنها نیاز کودکان جهت رشد و بالندگی و مقاومت در قبال اغلب بیماری ها افزون تر می گردد، بلکه اسیدهای آمینه ضروری و کلیدی مورد نیاز آنها نیز به طور کامل پوشش داده می شود.

2- به علت اثر مهاری که افزایش میزان سطح انسولین خون بر عملکرد هورمون رشد دارد تا آنجایی که امکان دارد از میزان مصرف قند و شکر و فرآورده های حاوی قند و شکر بکاهید تا بطور مداوم به تحریک غده پانکراس جهت افزایش ترشح انسولین منجر نگردد.

3- پرخوری و بدخوری نه تنها موجبات اضافه وزن و چاقی را فراهم می سازد، به علاوه با افزایش رها شدن اسیدهای چرب آزاد در مسیر گردن خون نه تنها با تقلیل اثر هورمون رشد قدی را نیز کند می کند، بلکه آسیب های جدی به سیستم گردش خون و عملکرد کبد و دستگاه گوارش و کلیه ها وارد می سازد. روند رشد پس با حذف یا کاهش مواد غذایی تفت داده شده در روغن و گوشت های فرا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط