فواید ویتامین B8 (یابیوتین) و منابع آن


فواید ویتامین B8 (یابیوتین) و منابع آن

ویتامین B8 (یابیوتین) : این ویتامین در تشکیل سلول های پوستی و ترمیم اپتیالیوم شرکت دارد به رشد سلولی، تولید اسید چرب، سوخت و ساز هیدرات های کربن، چربی ها، پروتئین ها، و بهره گیری از سایر ویتامین های B کمپلکس کمک می کند، بیوتین باعث سلامت غدد عرق زا، بافت عصبی و مغز استخوان شده، و دردهای عضلانی را تسکین می دهد، این ویتامین به مقدار کافی برای...

ویتامین B8 (یابیوتین) : این ویتامین در تشکیل سلول های پوستی و ترمیم اپتیالیوم شرکت دارد به رشد سلولی، تولید اسید چرب، سوخت و ساز هیدرات های کربن، چربی ها، پروتئین ها، و بهره گیری از سایر ویتامین های B کمپلکس کمک می کند، بیوتین باعث سلامت غدد عرق زا، بافت عصبی و مغز استخوان شده، و دردهای عضلانی را تسکین می دهد، این ویتامین به مقدار کافی برای سلامت و شادابی پوست و مو لازم است. اگر بدن دچار کمبود این ویتامین شود، عوارضی نظیر کم خونی، افسردگی، ریزش مو، افزایش قندخون، التهاب یا زردی پوست، بی خوابی، بی اشتهایی، دردهای عضلانی، تهوع، درد و سوزش زبان به وجود می آید.

منابع طبیعی ویتامین B8 (بیوتین) : جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، گوشت، لوبیا سفید، بادام زمینی، قارچ، عدس، شیر، سویا، مخمر آبجو، غلات کامل و سبوس دار یافت می شود.

نکته :

۱- چربی ها و روغن هایی که به مدت طولانی در معرض گرما یا هوای آزاد قرار گرفته اند، مانع جذب بیوتین می شود.

۲- آنتی بیوتیک ها، سولفامیدها، و ساکارین نیز از دسترسی به بیوتین جلوگیری می کند.

۳- خوردن سفیده تخم مرغ خام نیز باعث کمبود بیوتین در بدن می شود، زیرا سفیده خام تخم مرغ پروتئینی به نام آوودین دارد که بیوتین را به خود جذب می کند.

۴- ویتامین B12 یا کوبالامین : این ماده در ساخت گلبول های قرمز فعالیت دارد و روی سیستم اعصاب تأثیر می گذارد، از کم خونی جلوگیری می کند و برای جذب آهن در بدان لازم است و هم چنین برای اعمال هاضمه به طور طبیعی و جذاب اغذیه، مورد نیاز می باشد. ویتامین B12 برای انجام اعمال طبیعی اعصاب در بدن ضروری می باشد. از آن جا که ویتامین B12 برای تولید گویچه های سرخ نیز اهمیت دارد؛ کمبود شدید آن، که کم خونی بدخیم نامیده می شود، می تواند انرژی فرد را کاهش دهد.

فواید ویتامین B8 (یابیوتین) و منابع آن
loading...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت