دبیر کل اوپک به گمانه زنی‌ها پایان داد/ پیش بینی آسمان صاف برای تمدید توافق کاهش تولید نفت


محمد مهدی میثمی در حالی که گمانه زنی‌هایی درباره عدم تمایل کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به تمدید توافق کاهش تولید نفت منتشر شده بود، اعلام خبر حمایت عربستان و روسیه بعنوان بزرگترین تولید کنندگان نفت حاضر در توافق از تمدید آن برای 9 ماه آینده (توسط دبیرکل اوپک) به شایعات پایان داد. به گزارش جهان اقتصاد، انتظار برخی کشورها برای به...

دبیر کل اوپک به گمانه زنی‌ها پایان داد/ پیش بینی آسمان صاف برای تمدید توافق کاهش تولید نفت

محمد مهدی میثمی

در حالی که گمانه زنی‌هایی درباره عدم تمایل کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به تمدید توافق کاهش تولید نفت منتشر شده بود، اعلام خبر حمایت عربستان و روسیه بعنوان بزرگترین تولید کنندگان نفت حاضر در توافق از تمدید آن برای ۹ ماه آینده (توسط دبیرکل اوپک) به شایعات پایان داد.

به گزارش جهان اقتصاد، انتظار برخی کشورها برای به توازن رسیدن بازار جهانی نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸، مهمترین عامل بی میلی آنها به تمدید توافق کاهش تولید به شمار می‌رفت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که از بزگترین حامی چنین نظرگاهی به شمار می‎رود، پیش از این تمدید توافق را مشروط به وجود شرایط فوق العاده کرده بود.

وی در یکی از اظهار نظرهای اخیر خود با وجود اشاره به پایبندی ۱۰۰ درصدی کشورهای عضو اوپک و ۱۰۶ درصدی کشورهای غیرعضو اوپک، تصریح کرد: هنوز زود است درباره تمدید مدت زمان توافق کاهش تولید تصمیمی گرفته شود.

موضع گیری‌هایی از این دست بود که موجب شکل گیری گمانه زنی‌هایی درباره طرح اوپک برای کار بر روی یک استراتژی خروج از توافق شده بود.

در همین رابطه، بلومبرگ خبر داده بود: این طرح که هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد مکمل توافق کاهش تولید است و برای بهبود تاثیر آن در سال ۲۰۱۸ طراحی شده‌ است. این سازمان احتمالا در دیداری که ۳۰ نوامبر در وین خواهد داشت درباره این طرح مذاکره خواهد کرد، اما استراتژی کامل احتمالا تا اواخر سال میلادی آینده رونمایی نخواهد شد. طرح خروج از توافق کاهش تولید، مشابه استراتژی‌های طراحی شده از سوی بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی خواهد بود که در صدد هستند به سیاست فوق تسهیل پولی خود خاتمه دهند و در عین حال سرمایه گذاران بازارهای جهانی را مطمئن سازند که دچار شوک ناگهانی نخواهند شد.

اما روز گذشته محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، با اعلام حمیات عربستان و روسیه از تمدید توافق کاهش تولید برای ۹ ماه آینده، به قول خودش ابرهای شک و تردید را کنار زد.

وی در گفتگو با رویترز تصریح کرد: اوپک از دستور العمل واضح ولیعهد عربستان سعودی درباره ضرورت دستیابی به یک بازار نفت با ثبات و حفظ آن ورای سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ استقبال می‌کند. اظهارات وی در کنار سخنان رییس جمهور روسیه ابرها را از مسیر رسیدن به نشست ۳۰ نوامبر در وین کنار زده است.

اشاره دبیر کل اوپک به اظهار نظرهای مشابه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه مبنی بر موافقت آنها با تمدید توافق کاهش تولید برای ۹ ماه آینده است.

اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ) ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد اما کشورهای ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از همراهی با برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با برای پیگیری توافق خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر موافقت کرده بودند.

بر این اساس، با وجود کاهش پایبندی برخی اعضا در دومین دوره اجرای توافق که به سبب کندی روند افزایش بهای نفت محقق شده بود، به نظر می‌رسد ۳۰ نوامبر سال جاری میلادی شاهد تمدید توافق کاهش تولید برای سومین مرتبه باشیم.

با سیگنال آشکار دبیر کل اوپک درباره قطعی بودن تمدید توافق کاهش تولید، بهای جهانی نفت در آخرین روز معاملات هفته گذشته افزایش یافت. بر این اساس، نفت برنت با ۱.۹ درصد افزایش به ۶۰.۴۴ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از تیرماه سال گذشته به شمار می‌رود. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا (WTI) نیز با ۲.۴ درصد افزایش به ۵۳.۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس