درنگ : پیش از این هم به دولتمردان ایرانی‎تبار که در کشورهای مختلف توانستند پستی دولتی داشته باشند، اشاره کرده‌ایم. این بار به بهانه سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به سوئد به یکی از دولتمردان این کشور که اصلیتی ایرانی دارد اشاره می‎کنیم.

اردلان شکرابی متولد ۲۸ نوامبر ۱۹۷۸ در منچستر است. او اصلیتی ایرانی – سوئدی دارد. او حقوقدان و فعال حقوق بشر است و ۲۴ سال پیش همراه خانواده به سوئد پناهنده شد.

خنده‌های ظریف و وزیر ایرانی‎تبار سوئد | «اردلان شکرابی» و اتهام فساد مالی!خنده‌های ظریف و وزیر ایرانی‎تبار سوئد | «اردلان شکرابی» و اتهام فساد مالی!
آنکه سمت چپ تصویر است، اردلان شکرآبی وزیر ایرانی تبار دولت سوسیال دموکرات سوئد است که به عنوان پناهنده در ۱۱ سالگی به سوئد آمد و اکنون وزیر است

او پیش از این در کنگره حزب سوسیال دموکرات سوئد به عنوان عضو علی‌البدل در هیئت رهبری این حزب برگزیده شده بود. او در اکتبر سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر اداره عمومی وزارتخانه اقتصاد دولت استفان لوفون انتخاب شد.

در دسامبر سال ۲۰۰۴ روزنامه «داگنس نیهتر» چاپ استکهلم فاش کرد شکرابی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ رئیس SSU (گروه جوانان سوسیال دموکرات‎های سوئد) بوده از صندوق این گروه مبلغی را به حسابی واریز کرده که از آن برای پروژه‌های یکپارچه‎سازی استفاده می‌‏شده است. از این حساب همچنین برای خریدهای شخصی هم استفاده شده است. خود شکرابی البته مدعی شده که نمی‌‎دانسته این پول از کجا آمده است.

همچنین اعلام شده است که در طول دوران ریاست شکرابی در SSU یک تقلب بزرگ دیگر هم صورت گرفته است. این گروه تعداد اعضا را بیشتر از مقدار واقعی اعلام کرده تا بودجه بیشتری بگیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بله خیر