درمان کیست آندومتریوز، ورزش هم تاثیر دارد؟


درمان کیست آندومتریوز، ورزش هم تاثیر دارد؟

یکی از علل شایع قاعدگی دردناک در خانم ها اندومتریوز است.

اندومتریوز نوعی بیماری التهابی است و زمانی بروز می کند که سلول های اندومتر به خارج از حفره رحم گسترش پیدا کنند. اندومتر لایه پوشاننده داخلی رحم است.
این بیماری با سطوح بالای هورمون استروژن مرتبط است. هرچند نقش عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری خیلی قوی نیست اما اگر خواهر یا مادر شما به اندومتریوز مبتلا باشد احتمال دارد شما نیز به این بیماری مبتلا شوید.
برخی شواهد نشان می دهند که احتمال دارد سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از اندومتریوز نقش داشته باشد. به عبارتی عملکرد مناسب سیستم ایمنی قادر است از رشد بافت اندومتر به خارج از حفره رحم جلوگیری کند.
تنها راه برای تشخیص اندومتریوز ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف و مشاهده حفره شکمی با استفاده از لاپاراسکوپ است.

تغذیه و اندومتریوز
به نظر می رسد که برخی مواد غذایی احتمال ابتلا به اندومتریوز را افزایش داده و برخی دیگر در کنترل علائم بیماری نقش داشته باشند که در اینجا به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:
بین استرس اکسیداتیو که به معنای تولید بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن است و بروز اندومتریوز ارتباط وجود دارد. بنابراین فقدان آنتی اکسیدن ها احتمال بروز بیماری را افزایش داده و مصرف فراوان مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیم، ویتامین A، C و E در پیشگیری از بروز آن نقش دارد.
فیبر محلول نه تنها به عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک می کند بلکه با اتصال به مقادیر اضافی هورمون استروژن از بازجذب آن ممانعت می کند. منابع غنی فیبر عبارتند از سیب، گلابی، آلو، مرکبات، حبوبات، غلات کامل و سبزیجات.
مواد غذایی فرآوری شده ارزش غذایی کمی دارند و معمولاً شامل افزودنی ها و نگهدارنده هایی هستند که می تواند سبب بروز التهاب در برخی افراد شود. همچنین این نوع مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد چربی اشباع و چربی های ترانس هستند که تولید پروستاگلاندین های التهابی را افزایش می دهند. بنابراین توصیه می شود مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت دودی یا فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و نان تهیه شده با آرد سفید را کاهش دهید.
مصرف چربی های ترانس و چربی های اشباع را کاهش داده و از منابع حاوی اسیدهای چرب غیراشباع مانند روغن های مایع و منابع حاوی امگا 3 مانند ماهی و مغزها استفاده کنید.
لبنیات پرچرب نیز سرشار از چربی های اشباع بوده و می توانند منجر به التهاب شوند. توصیه می شود شیر، ماست و پنیر مصرفی شما کم چرب باشد.
زنان مبتلا به اندومتریوز معمولاً خونریزی های شدید را تجربه می کنند. بنابراین جایگزین کردن آهن از دست رفته از طریق مصرف انواع گوشت کم چرب به خصوص ماهی و مرغ و منابع گیاهی مانند حبوبات حائز اهمیت است.
از مصرف الکل، منابع حاوی کافئین، قندهای ساده و نوشابه اجتناب کنید. کافئین سبب تشدید دردهای قاعدگی شده و میزان استروژن را افزایش می دهد
از مصرف مواد غذایی فرآوری شده که حاوی مقادیر زیاد افزودنی هستند پرهیز کنید و تا حد امکان از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید تا مواجهه با آفت کش ها را به حداقل برسانید. زیرا آلودگی مواد غذایی با سموم و آفت کش ها خطر اندومتریوز را افزایش می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس