برخی هزینه کردهای طرح تحول سلامت بازنگری می شود


برخی هزینه کردهای طرح تحول سلامت بازنگری می شود

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به خاطر بدهی و دیرکرد پرداخت مطالبات پرستاران، پزشکان و سایر کارکنان بیمارستانها از آنان عذرخواهی کرد و گفت: طرح تحول سلامت یک طرح پویاست و در جهت افزایش کارآمدی،کارایی و بهره وری در برخی هزینه کردهای آن تجدید نظر می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری که در مصلای تهران و بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد در پاسخ به پرسش ایرنا افزود: طرح تحول سلامت یک برنامه بازگشت ناپذیر است و برای هیچ کس متصور نیست که دوباره به عقب برگردیم و مثلا از مردم در بیمارستان ها پول بیشتر بگیریم یا آنان را برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان بفرستیم یا اینکه روستاها را از پزشک خالی کنیم.
وی اضافه کرد: بر اساس این طرح مردم شهرها فقط 10 درصد هزینه های بیمارستانی را به عنوان فرانشیز پرداخت می کنند. روستاییان فقط 5 درصد این هزینه ها را می پردازند و کاهش این سطح از پوشش خدمات خط قرمز وزارت بهداشت است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: با این حال همان طور که طرح NHS انگلستان که از سال 1947 اجرا شده هنوز نیز اصلاحات و بازنگری هایی دارد، طرح تحول سلامت نیز تغییراتی برای ارتقای عملکرد، افزایش صرفه جویی، تقویت بهره وری و افزایش کارآمدی خواهد داشت.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با محدودیت بودجه مواجه است، هزینه های وزارت بهداشت در دو بخش است که شامل بخش آموزش و پژوهش و بهداشت و درمان است، در بخش آموزش و پژوهش به جز موارد محدودی که برای حق ثبت نام دانشجویان خارجی و سفارش پژوهش کارفرماها به دست می آید تقریبا همه اعتبارات دولتی است و محدودیت فروش نفت و درآمد دولت برای عملکرد آموزشی و پژوهشی تاثیر می گذارد.
وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان بخش اعظم اعتبارات ناشی از فروش خدمات است که قسمت عمده آن را باید سازمانهای بیمه گر بپردازند و تاخیر پرداخت بیمه ها باعث شده که در این حوزه با مشکل مواجه شویم و به خصوص پرداخت کارانه پزشکان که حدود 80 درصد درآمد آنان است و نیز کارانه پرستاران و پیراپزشکان که حدود 20 تا 40 درصد درآمد آنان را در بخش دولتی شامل می شود با تاخیرهای 6 ماهه تا یکساله مواجه شد.
حریرچی گفت: به خاطر تاخیر در پرداخت مطالبات پرستاران، پزشکان، پیراپزشکان و سایر کارکنان بیمارستانها از آنان عذرخواهی می کنیم و شرمنده هستیم اما روند رو به بهبود است و امیدواریم در ماههای باقیمانده از سال میزان تاخیر در پرداخت ها کاهش پیدا کند.
وی افزود: وزارت بهداشت هم اکنون 12 هزار میلیارد تومان از سازمانهای بیمه گر طلب دارد که از حدود 6 ماه تا یکسال پیش باقیمانده است با این وجود همچنان افزایش دریافتی از مردم و عدول از طرح تحول سلامت خط قرمز وزارت بهداشت است و اگر در بیمارستانی انجام شود به عنوان تخلف با آن برخورد می شود.
قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت سهم پرداختی دولت و بیمه ها از هزینه های سلامت به 51 تا 53 درصد رسیده و سهم مردم از این هزینه ها کاهش یافته است و هزینه های کمرشکن نیز به مراتب کمتر شده است.
وی گفت: در دولت یازدهم و دوره اول طرح تحول سلامت علیرغم جوسازی های رسانه ای خدمات حوزه بهداشت و پیشگیری نیز عمیق تر شد و گسترش یافت اما شاید اطلاع رسانی لازم را نداشت ضمن اینکه مثلا خبر غربالگری فشار خون مردم کم سر و صداتر از حمایت مالی از هزینه های درمانی و دارویی است و به همین علت انعکاس لازم را نداشت.
حریرچی ادامه داد: با این حال در دوره دوم طرح تحول سلامت و دوره دوم وزارت دکتر هاشمی، حوزه بهداشت و پیشگیری بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و اولویت بالاتری خواهد داشت.
وی گفت: به عنوان مثال مقابله با روند افزایش چاقی یکی از اولویت های وزارت بهداشت در این دوره است، همه روسای کشورها تعهد داده اند که اجازه ندهند تا 13 سال آینده میزان چاقی در کشورهایشان افزایش یابد، کاهش آن تقریبا غیر ممکن است و همه تلاش ها این است که شیوع چاقی در وضعیت فعلی ثابت بماند.

*هزینه های درمانی در دهه آخر عمر 4 برابر کل هزینه های درمانی قبل از 65 سالگی است
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: یکی از چالش های نظام سلامت در ایران و اکثر کشورها افزایش روند چاقی است به خصوص اینکه هزینه های درمانی بعد از 65 سالی و در دهه آخر عمر افراد به طور متوسط 4 برابر کل هزینه های درمانی قبل از سن 65 سالگی برای هر فرد است.
ادامه دارد...
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام 3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا