گفتگو با رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران


به گزارش سایت ورزش بانوان؛ گفتگوی خبرنگار سایت ورزش بانوان با جواهر زمانی رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران: نام و نام خانوادگی: جواهر زمانی تاریخ تولد: 18/7/72 تحصیلات: دانشجوی ارشد فیزیولوژی بدن اصالت: اصفهان، ساکن ( شهر گنبد استان گلستان ) رشته ورزشی: دوومیدانی ( پرش طول و پرش سه‌گام ) *...

به گزارش سایت ورزش بانوان؛ گفتگوی خبرنگار سایت ورزش بانوان با جواهر زمانی رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران:

نام و نام خانوادگی: جواهر زمانی

تاریخ تولد: ۱۸/۷/۷۲

تحصیلات: دانشجوی ارشد فیزیولوژی بدن

اصالت: اصفهان، ساکن ( شهر گنبد استان گلستان )

رشته ورزشی: دوومیدانی ( پرش طول و پرش سه‌گام )

گفتگو با رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران

* جواهر زمانی عزیز چطور شد وارد دنیای ورزش شدید؟

من از کلاس پنجم ابتدایی به مدرسه غیرانتفاعی رفتم در این مدارس بیشتر به ورزش شاگردان اهمیت می‌دهند، البته قبل از آن به کلاس‌های ژیمناستیک رفته بودم. معلم ورزش پیگیری داشتیم که متوجه استعدادم در ورزش شده بود و تصمیم گرفت حمایتم کند که در مسابقات ورزشی مدارس شرکت کنم. سال اول ۶ مدال طلا گرفتم. سه مدال در دوومیدانی ۳ مدال هم در داژبال، هندبال و طناب زنی. فهمیدم که در دومیدانی استعداد دارم. به مسابقات استانی راه پیدا کردم. در اردوهای مختلف شرکت کردم. کم کم وارد رقابت‌های کشوری شدم. ۱۵ سال است که ورزش می‌کنم و ۱۱ سال می‌شود که حرفه‌ای و قهرمانی ورزش می‌کنم.

*حمایت خانواده در عرصه ورزش از شما چگونه بود؟

پدرم خیلی حمایتم می‌کرد. همیشه در تمرینات کنارم بود. سال گذشته پدرم فوت کرد. بعد از این اتفاق روزهای سختی را پشت سرگذاشتم، پدرم جوان بود و در همین استادیومی که همیشه تمرین می‌کنم وقتی داشت والیبال بازی می‌کرد، دچار ایست قلبی شد و درگذشت. سال گذشته قبل از فوت پدرم رکورد ایران را جابه‌جا کرده بودم. کمی بعد به مسابقات ترکیه اعزام شدم در حالی که پدرم در کما بود شرایط روحی خوبی نداشتم با این حال تنها با تفاوت ۲ سانتی متر چهارم شدم. اما از فوت پدرم به این سو، بدنم افت کرد و دیگر نتواسنتم رکورد زنی کنم.

گفتگو با رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران

*برای چه مسابقاتی تمرین می‌کنید؟

مسابقات داخل سالن آسیا که ۷ و ۸ بهمن ماه به میزبانی ایران برگزار خواهد شد. قصد دارم در مسابقات داخل سالن، قوی ظاهر شوم. رکورد خوبی بزنم و رکورد قبلی همین ماده که در دست خودم هست، را ارتقا بدهم. البته من در فضای باز برای مسابقات داخل سالن تمرین می‌کنم که شرایط بسیار متفاوت است.

چه خاطره‌ای از اولین مدال برون مرزی خود دارید؟

مسابقات قهرمانی غرب آسیا به میزبانی دبی بود. آقای داوری اردوی بسیار خوبی را برای ما ترتیب دادند و در عرض ۲ هفته برای این مسابقات به آمادگی مطلوب رسیدیم. من روز اول رقابت‌ها، در ماده پرش سه‌گام نخستین ورزشکاری بودم که مدال طلا گرفت. فردای آن روز در ماده پرش طول هم قهرمان شدم.

گفتگو با رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران

*چرا بین ماده‌های مختلف دوومیدانی پرش طول و پرش سه‌گام را انتخاب کردید؟

ماده‌های مختلف دوومیدانی را دنبال کردم، ۴۰۰ متر و ۲۰۰ متر و ۱۰۰ متر آن زمان تفکیک سنی نداشتیم. زمانی که تازه وارد این عرصه شده بودم، بلافاصله بعد از ۴۰۰ متر در پرش سه‌گام مسابقه دادم و علی‌رغم اینکه تمرینی نداشتم، رکورد بسیار خوبی زدم. همین جا بود که متوجه شدم مستعد هستم و به این رشته گرایش پیدا کردم. در حال حاضر نیز رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران با رکورد ۱۳ متر و ۲۳ سانتی متر هستم و ۱۰ سال است که رکورد این ماده در دست من است.

*برای رکورد زنی مجدد برنامه‌ریزی کردید؟

از اول سال تا به حال در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور و لیگ طلایی ۱۰ مدال طلا بدست آوردم اما رکورد نزدم اختلافم با نفر دوم زیاد است. البته تعداد ورزشکاران هم در این ماده کم است.

*چرا تعداد کمی از ورزشکاران به سمت پرش سه‌گام گرایش پیدا می‌کنند؟

چون آسیب دیدگی زیادی دارد تعداد کمی از ورزشکاران را هم به خود جذب می‌کند. از طرفی مربی کم است و محلی برای تمرین این رشته هم در ایران کم است.

*کجا تمرین می‌کنید؟

در استادیوم تختی گنبد تمرین می‌کنم. امکانات چندانی ندارد. پیست تارتان ندارد. من تا حالا پیست تارتان تمرین نکردم به جز دو هفته پیش از مسابقات غرب آسیا.

گفتگو با رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران

*مربی چطور؟

از کلاس پنجم با آقای قره‌باش تمرین کردم. ایشان تا جایی که می‌توانست به من کمک کرد. اما از یک جا به بعد دیگر تخصصی بود و من به حضور یک مربی متخصص در ماده پرش سه‌گام نیاز داشتم. تا کنون با مربی متخصص پرش سه‌گام تمرین نکرده‌ام. همچنان هم بدون مربی و فقط از طریق ویدیوهای خارجی تمرین می‌کنم. هر شب فیلم‎ها را بارها می‌بینم و تا صبح تکنیک‌ها را با خودم مرور می‌کنم و صبح همه را در زمین ورزش پیاده می‌کنم.

*از بانوان ورزشکار استان گلستان بگویید.

استان ما قهرمانان ورزشی زیادی را در خورد جای داده است که امینه کشیری یکی از آنها است. او رکورددار پرتاب چکش بانوان ایران است. اما واقعا حیف است که کسی حمایتش نمی‌کند. او در کردکوی و در شرایطی عجیب تمرین می‌کند. لیلا و سمانه کوهکن هم جزو بهترین‌های استان ما هستند.

*ورزش در خانواده شما چه جایگاهی دارد؟

پدرم که ورزشکار بسیار خوبی بود و بزرگ‌ترین حامی من. یک خواهر بزرگ‌تر دارم، متأهل است و فقط در خانه ورزش می‌کند. در حال حاضر هم من و مادرم با هم زندگی می‌کنیم.

گفتگو با رکورددار پرش سه‌گام بانوان ایران

*از نظر مالی مشکلی برای پرداخت هزینه‌های ورزش حرفه‌ای خود ندارید؟

خوشبختانه مشکل مالی نداریم. اما هزینه تمرین و مکمل‌ها بسیار زیاد است. تنها شرکت در مسابقات لیگ کمک می‌کند تا بخشی از هزینه‌ها جبران شود.

*نقش ورزش در زندگی جواهر زمانی چطور است؟

ورزش تمام زندگی من است. زمانیکه مدرسه می‌رفتم برعکس بعضی همکلاسی‌هایم که بعد از مدرسه به کافی شاپ و گشت و گذار می‌رفتند خودم را به استادیوم می‌رساندم تا ورزش کنم. ورزش افسردگی و دل‌مردگی را از انسان دور می‌کند.

*حرف آخر جواهر زمانی.

من شاهد فوت ناگهانی پدرم مقابل چشمانم بودم. هر روز با خودم می‌گویم از هر لحظه زندگی لذت ببر شاید فردایی نباشد. در هر صورت امیدوارم حال این روزهای دوومیدانی بانوان بهتر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...