شهاب سنگ چیست؟


شهاب سنگ چیست؟

تشخیص و شناسایی شهاب سنگ توسط مختصصان انجام می‌شود و به افزایش دانش درباره مواد تشکیل دهنده سیارک‌ها کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهاب سنگ معمولاً به قطعه سنگ جدا شده از سیارک‌ها گفته می‌شود که از جو سیاره زمین عبور و با سطح زمین برخورد می‌کند.

بیشتر شهاب سنگ‌هایی که با زمین برخورد کرده اند از بخش‌هایی از سیارک‌های معلق در منظومه شمسی و یا در کمربند سیارکی بین سیاره‌های مریخ و مشتری بوده است.

براساس آمار‌ها روزانه هزاران قطعه کوچک و بزرگ شهاب سنگ با کره زمین برخور می‌کند.

شهاب سنگ چیست؟
برخی از شهاب سنگ‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که با چشم غیر مسلح در شب به شکل ستاره دنباله دار درخشان در آسمان دیده می‌شوند.

برخورد شهاب سنگ‌های بزرگ با زمین خطری جدی برای زندگی انسان‌هاست و در سال‌های اخیر برخورد شهاب سنگ سبب خسارت و آسیب جسمی به افراد به ویژه در کشور روسیه شده است.

بیشتر بخوانید: برخورد یک شهاب سنگ عظیم با زمین

البته اتمسفر سوزان کره زمین و سرعت بالای حرکت شهاب سنگ‌ها بیشتر آنها را قبل از رسیدن به کره زمین از بین می‌برد، اما برخی از شهاب سنگ‌ها از اتمسفرکره زمین عبور کره و با سطح زمین برخورد می‌کنند.

شهاب سنگ چیست؟

شهاب سنگ‌ها دسته بندی‌های مختلفی از نظر نوع، جنس و اندازه دارند و مهم ترین گروه شهاب سنگ‌ها عبارتند از:

شهاب سنگ سنگ آهن که از جنس فلز آهن و نیکل هستند. این شهاب سنگ‌ها به دلیل اینکه بیشتر عنصر تشکیل دهنده آنها از فلز آهن است در هنگام ورود به اتمسفر کره زمین سوزان و مانند یک فلز مذاب هستند.

برخی از شهاب سنگ‌های فضایی از فلز‌های بسیار کمیاب و نادر تشکیل شده اند و دانشمندان همه روزه در جستجوی یافت شهاب سنگ‌های جدید هستند تا به بررسی فلز‌ها و اجزای تشکیل دهنده آنها بپردازند.

کارشناسان حتی در تلاش برای یافت نشانه‌هایی از حیات غیر زمینی بر روی شهاب سنگ‌ها هستند که پس از عبور از اتمسفر سوزان کره زمین هنوز زنده مانده اند، اما پژوهش‌های فراوان بر روی شهاب سنگ‌ها نشان داده است که جنس بیشتر آنها از فلز‌های مشابه درکره زمین است.

شهاب سنگ چیست؟
شهاب سنگ‌ها می‌توانند با برخورد به کره زمین سبب تخریب و نابودی بخش وسیعی از سیاره شوند به طوری که دانشمندان علت نابودی دایناسور‌ها در ۳۵۰ میلیون سال پیش را برخورد یک شهاب سنگ با کره زمین می‌دانند.

بیشتر بخوانید: پیدا شدن شهاب سنگ آتشین در اطراف یک منزل مسکونی + فیلم

شهاب سنگ‌ها تنها با سیاره زمین برخورد نمی‌کنند بلکه بر اثر نیروی گرانشی سایر سیاره‌ها نیز با آنها برخورد می‌کنند، از جمله سطح کره ماه و سیاره مریخ نیز سرشار از لکه‌های برجای مانده از برخورد شهاب سنگ‌هاست.

شهاب سنگ چیست؟
باتوجه به ارزش و اهمیت شهاب سنگ و مواد تشکیل دهنده آن و احتمال وجود فلز‌های گران قیمت، جستجوی شهاب سنگ یکی از کار‌های پرطرفدار برای جستجو گران در زمین است و عده‌ای افراد سال‌ها به دنبال شکار شهاب سنگ در بیابان‌ها ومناطقی هستند که احتمال بارش شهاب سنگی درآن وجوددارد.

دانشمندان با انجام آزمایش‌های دقیق، بررسی نحوه ذوب شدن سطح خارجی شهاب سنگ بر اثر برخورد با اتمسفر زمین و استفاده از شبیه سازی‌های رایانه‌ای جنس شهاب سنگ و ارزش آن را مشخص می‌کنند.

شهاب سنگ چیست؟
برخی از شهاب سنگ‌ها از موادی تشکیل شده اند که بر اثر برخورد با اتمسفر کره زمین و قرار گرفتن در معرض دمای بسیار زیاد به کربن و حتی الماس تبدیل می‌شوند و به همین دلیل بسیاری از جویندگان شهاب سنگ برای یافت الماس شهاب سنگ را خرد می‌کنند.

شهاب سنگ چیست؟
برای شناسایی شهاب سنگ از یک سنگ عادی زمینی آزمایش‌های متعددی وجود دارد که یکی از آنها که به سادگی می‌توانید آن را در خانه نیز انجام دهید تست آهن ربا است.

شهاب سنگ‌های دارای فلز آهن در ترکیب خود در مجاورت با آهن ربا تحت تاثیر میدان مغناطیسی آن قرار گرفته و حرکت می‌کنند و می‌توانید از این راه برای شناسایی شهاب سنگ‌های تشکیل شده از فلز آهن استفاده کنید، اما این شیوه برای شهاب سنگ‌های سنگی بی اثر است.

بررسی رگه‌های فلزی با رنگ‌های مختلف بر روی بدنه شهاب سنگ نیز راه دیگری برای تشخیص شهاب سنگ است.

شهاب سنگ چیست؟
اگر سنگی مشکوک پیدا کرده اید که ظاهری متفاوت دارد و احتمال می‌دهید شهاب سنگ باشد، آن را به کارشناسان و یا زمین شناسان نشان دهید تا با آزمایش آن را شناسایی کنند، متاسفانه در برخی کشورهای غربی افراد سودجو سنگ های زمینی را به جای شهاب سنگ به دوستداران فضا با قیمت های بالا می فروشند، به همین دلیل شناسایی دقیق شهاب سنگ اصل از تقلبی اهمیت فراوان دارد و باید توسط کارشناس انجام شود.

منبع: meteorites

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح