فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟


به باور هندوها، قرن ها پیش، مادر پادشاه بهشت به گلی زیبا نیاز داشت. پادشاه که نتوانست این گل را در بهشت پیدا کند، به دره های زیبای کاتماندو آمد تا گل را برای مادرش بدزدد. اما مردم او را دستگیر و زندانی کردند. مادر پادشاه برای نجات فرزندش به این دره آمد. وقتی مردم ماجرا را فهمیدند پادشاه را آزاد کردند. از آن زمان به بعد مردم در این روز فستیوالی...

به باور هندوها، قرن‌ها پیش، مادر پادشاه بهشت به گلی زیبا نیاز داشت. پادشاه که نتوانست این گل را در بهشت پیدا کند، به دره‌های زیبای کاتماندو آمد تا گل را برای مادرش بدزدد. اما مردم او را دستگیر و زندانی کردند. مادر پادشاه برای نجات فرزندش به این دره آمد. وقتی مردم ماجرا را فهمیدند پادشاه را آزاد کردند. از آن زمان به بعد مردم در این روز فستیوالی بزرگ به راه می‌اندازند و ایزدبانوی نپالی به خیابان‌ها می‌آید. اما به چه دلیل مردم نپال هر سال به احترام این پادشاه، به نام ایندرا، جشن می‌گیرند؟

بیسکت جاترا (Bisket Jatra)، آوریل/ فروردین و اردیبهشت

بیسکت جاترا جشن سال نوی نپال است. در این جشن جمعیت زیادی از مردم دور هم جمع می‌شوند، ارابه‌های بزرگی را در کوچه‌ پس‌کوچه‌های پر پیچ و خم بهاکتاپور (Bhaktapur) حرکت می‌دهند و مسابقات طناب‌کشی برگزار می‌کنند.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

ایندرا جاترا (Indra Jatra)، سپتامبر/ شهریور و مهر

ایندرا جاترا فستیوال رنگارنگ پاییز است. این جشن برای ادای احترام به یکی از خدایان هندو به نام ایندرا برگزار می‌شود و کوماری (ایزدبانوی زنده) کاتماندو در این جشن حاضر می‌شود. کوماری در این جشن سوار بر کجاوه در خیابان‌های شهر باستانی حرکت می‌کند. این جشن پایان فصل بادهای موسمی‌ و شکرگزاری برای باران هم هست.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

داشاین (Dasain)، اکتبر/ مهر و آبان

داشاین بزرگ‌ترین فستیوال نپال است و 15 روز طول می‌کشد. در این فستیوال پیروزی دورگا (Durga)، ایزدبانوی هندو، در مقابل نیروهای شر جشن گرفته می‌شود. (این نیروهای شر در هیئت یک دیو به صورت گاومیش به نام مهیش آسورا (Mahisa-sura) تصویر می‌شوند.)

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

مانی ریمدو (Mani Rimdu)، اکتبر یا نوامبر/ مهر و آبان یا آذر

این فستیوال شِرپایی (Sherpa) بسیار پرطرفدار است و در صومعه تِنگبُچ (Tengboche) در ناحیه سُلو خومبو (Solu Khumbu) برگزار می‌شود. برنامه‌های این فستیوال شامل رقص‌های سنتی و نمایش است. یکی دیگر از فستیوال‌های مانی ریمدو هم شش ماه پس از این تاریخ در نزدیکی روستای تام گمپا (Thame Gompa) برگزار می‌شود.

برای دیدن تاریخ این فستیوال به این وب‌سایت مراجعه کنید: http://welcomenepal.com

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

هولی (Holi)، فوریه یا مارچ/ بهمن یا اسفند

هولی فستیوال رنگ‌هاست. در این فستیوال، به مناسب فرارسیدن موسم خنکی هوا پودرهای رنگی و آب را در همه جا پخش می‌کنند. این فستیوال توجه خارجی‌ها را بسیار جلب می‌کند: پس دوربین‌تان را آماده کنید و لباس‌های قدیمی‌تان را بپوشید. این فستیوال در فوریه یا مارچ برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

برگرفته از کتاب lonely planet


1396/08/09 | کد مطلب: 3873
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟ سپیده اقتداری
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش