ارتباط تغذیه ناسالم با تنهایی


اگر می خواهید به اختلال متابولیسم دچار نشوید باید از غذاخوردن به تنهایی خودداری کنید. بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا ناشی از غذاخوردن به تنهایی پدید خواهند آمد. غم واندوه ناشی از استرس و عصبانیت تاثیرات منفی زیادی بر تغذیه ناسالم خواهند گذاشت و باعث گرایش شما به سبک تغذیه […]

ارتباط تغذیه ناسالم با تنهایی

اگر می خواهید به اختلال متابولیسم دچار نشوید باید از غذاخوردن به تنهایی خودداری کنید. بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا ناشی از غذاخوردن به تنهایی پدید خواهند آمد. غم واندوه ناشی از استرس و عصبانیت تاثیرات منفی زیادی بر تغذیه ناسالم خواهند گذاشت و باعث گرایش شما به سبک تغذیه ای ناسالم می شوند.


در تنهایی غذا خوردن ممکن است برای برخی افراد خوشایند باشد ولی تحقیق جدیدی نشان می‌دهد پیروی از چنین روندی به مدت زیاد می‌تواند باعث آسیب به سلامتی و بویژه بروز مشکلاتی نظیر ایجاد اختلال متابولیسم یا سوخت‌وساز شود.

مطالعات اخیر کره‌ای‌ها که در نشریه تحقیقات چاقی و روشهای درمانی بالینی (Obesity Research Clinical Practice) به چاپ رسیده، نشان داده شده افرادی که دو بار در روز بتنهایی غذا می خورند مستعد ابتلا به مشکلات متابولیسم یا سوخت و سازند و در نتیجه خطر وجود عوامل ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا نیز در آنها بیشتر از افرادی خواهد بود که همیشه با دیگران غذا می خورند.
به نقل از ان.بی.سی نیوز، ارتباط بین تنهایی و بدمزاجی چنان است که گفته شده تنهایی همیشه عامل خطری برای بیماریهای مزمن و مرگ زودرس است.

ارتباط تغذیه ناسالم با تنهایی
ما انسانها برای حمایت عاطفی و مدیریت فشارهای روانی، به روابط خویشاوندی و دوستی با دیگران وابسته ایم. انسانهای تنها با فقدان سیستم حمایت اجتماعی قوی مواجهند و بنابراین در برابر خستگی های فیزیکی و غم واندوه ناشی از استرس و عصبانیت، آسیب پذیرترند. به همین دلیل بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای وابسته به استرس از جمله بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا هستند.
فقدان حمایت اجتماعی می تواند شرایط را برای افرادی که انگیزه کمتری برای هدفگذاری و تلاش برای رسیدن به اهدافی مانند سلامت غذایی دشوار کند. بی انگیزگی نیز باعث انتخاب غذاهای غیر غنی و ناسالم می شود. از سوی دیگر، افراد بی انگیزه فقط به این می اندیشند که چه چیزی سریعتر برای خوردن آماده می‌شود و خوردنش راحت تر است.

ارتباط تغذیه ناسالم با تنهایی
افرادی که تنها غذا می خورند چون در غذا خوردن بی انگیزه اند به احتمال بیشتری غذاهای ناسالم و فست فودها یا غذاهای منجمد آماده برای پخت و کنسروها را برای خوردن انتخاب می کنند. با این حساب، ترجیح آن است که در حد امکان با دیگران غذا بخورید.
حال اگر بیشترتمایل دارید بتنهایی غذا بخورید، آیا می‌دانید برای کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیسم یا اختلال سوخت و ساز بدن، چه کارهایی باید انجام داد؟
اولین کار، انتخاب غذاهای سالم تر و گنجاندن آنها در رژیم غذایی است. یک عامل کلیدی در انتخاب غذاهای سالم، این است که آگاهانه تلاش کنید برای خود اهداف قابل کنترل برای تغذیه سالم تر تنظیم کنید.

ارتباط تغذیه ناسالم با تنهایی
دومین قدم آن است که سعی کنید خودتان آشپزی کنید و به آشپزی کردن عشق بورزید. غذایی که با علاقه و حوصله آماده می شود، خوش طعم تر و لذیذتر خواهد شد. دیدگاهتان را به آشپزی کردن تغییر دهید. به آشپزی به عنوان وظیفه و کاری که برای دیگران انجام می دهید نگاه نکنید، بلکه آن را کاری به حساب آورید که برای خودتان انجام می دهید. از لحاظ روان شناسی داشتن دیدگاه هدفمندانه به اعمالمان، بسیار مهم است.
سومین قدم آن است که برای وعده های غذاییتان ارزش زیادی قائل باشید و به آنها و زمانی که برایشان می گذارید، اهمیت دهید. سعی کنید در آرامش غذا بخورید و غذا خوردنتان را با موسیقی ملایمی همراه کنید تا از طعم واقعی غذاها لذت ببرید.
همچنین اگر ناچار از خوردن در تنهایی هستید، برای کاهش خطرات ناشی از آن، به غذاهایی فکر کنید که مادر یا پدرتان آماده می کردند. این نگاه باعث می شود که احساس تنهایی کمتری کنید. تحقیقات نشان می دهند به یادآوردن خاطرات گرانمایه و با ارزش اجتماعی سبب افزایش احساس امنیت می‌شود و این حس به افراد کمک می‌کند روابط اجتماعی خود را گسترش دهند.

سلامت آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج