گرانی مصالح نشان‌دهنده رونق بازار مسکن نیست


آیا صرف یک گرانی 7 درصدی خانه و یک گرانی 12.5 درصدی مصالح ساختمانی برای نتیجه گرفتن کافی است؟ فراموش نکنیم که مصالح تولیدی در کشور ما همچنان دپو می‌شوند و این گرانی می‌تواند ناشی از افزایش نرخ دلار در بازار کنونی ارز باشد.

گرانی مصالح نشان‌دهنده رونق بازار مسکن نیست پول نیوز- گزارش دیروز مرکز آمار ایران، رسانه‌ها را سردرگم کرده‌اند. دیروز مرکز آمار ایران اعلام کرد که مصالح ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل گران شدند. از طرفی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در خود بازار مسکن، یک افزایش قیمت 5 تا 7 درصدی رخ داده است. این گرانی‌ها را خیلی‌ها تاویل به سیگنالی کردند که خبر از ورود به دوره رونق بازار مسکن می‌دهد.

اما آیا صرف یک گرانی 7 درصدی خانه و یک گرانی 12.5 درصدی مصالح ساختمانی برای نتیجه گرفتن کافی است؟ فراموش نکنیم که مصالح تولیدی در کشور ما همچنان دپو می‌شوند و این گرانی می‌تواند ناشی از افزایش نرخ دلار در بازار کنونی ارز باشد.
مرکز آمار می‌گوید درصد تغییر شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار فصل منتهی به فصل تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 9.9 درصد بوده است.

شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران هم برمبنای سال پایه 1390، در فصل تابستان1396 برابر با 211.6 بوده که نسبت به فصل قبل 7.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 13.4 درصد افزایش داشته است.

بنا به این گزارش، شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران برمبنای سال پایه 1390 در فصل تابستان 1396 برابر با 211.6 بوده که نسبت به فصل قبل 7.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 13.4 درصد افزایش داشته است.

مهم‌ترین بخش این گزارش اما، قیمت مصالح ساختمانی است. شاخص گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل تابستان 1396 برابر با 215.2 است که نسبت به فصل قبل 12.5 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «گچ و گچ‌کاری» در فصل تابستان 1396 برابر با 201.3 است که نسبت به فصل قبل بدون تغییر بوده است. شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» در فصل تابستان1396 برابر با 178.9 است که نسبت به فصل قبل 1.4 درصد افزایش داشته است و... اطلاعات بیشتر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل