تجاری سازی نوآوری در نمایشگاه ربع رشیدی


تجاری سازی نوآوری در نمایشگاه ربع رشیدی

تبریز - ایرنا - نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی موسوم به 'rinotex 2017' امسال در حالی پنجمین دوره خود را برگزار می کند که برپایی آن در حوزه فناوری و نوآوری در کشور گام مهمی محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری 'ربع رشیدی' تبریز نخستین بار 14 سال قبل برگزار شد تا بنیان اقدامی ارزشمند و ماندگار در حوزه نوآوری و فناوری ایران زمین استوار شود.
این نمایشگاه و جشنواره در دولت های نهم و دهم به محاق تعطیلی رفت، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، از سال 1393 جانی دوباره گرفت تا زمینه ساز ورود ایده ها و فناوری های نو در سایه شرکت هیات های خارجی و تعامل آنان با مبدعان و فناوران ایران زمین باشد.
ایرنا مرکز تبریز، میزبان نشستی یکروزه با حضور دست اندرکاران، نمایندگان حوزه صنعت و فناوری و نیز دانشگاه بود تا دستاوردها، چالش ها و موانع و راهکارهای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه و جشنواره های نوآوری و فناوری در سال جاری را که با عنوان 'rinotex 2017' برگزار می شود، بررسی کند.

** نمایشگاه نوآوری، فرصتی برای تجاری سازی فناوری
مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری های روز را فرصتی برای تعامل فناوران و سرمایه گذاران دانست و گفت: این نمایشگاه امسال پنجمین دوره را برگزار می کند و هدف اصلی آن نگاه اقتصادی به عرصه فناوری و تجاری سازی آن است.
علی جهانگیری، محقق کردن اقتصاد دانش بنیان را از اهداف برگزاری مستمر نمایشگاه اعلام و خاطرنشان کرد: حدود 20 زون (منطقه) تخصصی همزمان با این نمایشگاه برپا می شود که این اقدام خود حرکت بزرگ فناوری در سطح کشور است.
جهانگیری با اشاره به هدف اصلی این نمایشگاه و تاکید بر تجاری سازی دانش و فناوری گفت: غرفه داران ما باید بتوانند محصول فناورانه خود را به شکل درست و اصولی به خریدار فناوری معرفی کنند، زیرا در غیر این صورت فناوران موفق به ارائه محصول و ایده فناوری به سرمایه گذاران نخواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: افراد حاضر در غرفه ها باید تسلط کافی به مباحث بازاریابی و فروش را داشته باشند، زیرا در عین حال که بسیاری از زون های ما فنی هستند از طرف دیگر باید از منظر اقتصادی به این موضوع نگاه شود.
جهانگیری با بیان اینکه هر سال از نظر کمی رشد صد درصدی در نمایشگاه داریم، افزود: سال گذشته 600 طرح خارج از استان، 16 شرکت، 22 طرح خارجی و 5 هیات خارجی در این نمایشگاه شرکت داشتند.
وی با بیان اینکه از نظر کیفی هم هر سال نمایشگاه تخصصی تر و مشتری مدار تر می شود، گفت: سال گذشته 11 تور سرمایه گذاری خارج از استان دعوت کردیم.
مدیر منطقه علم و فناوری ربع رشیدی از امضا قراردادی با پژوهشکده جهاد دانشگاهی به منظور بررسی اثربخشی نتایج نمایشگاه خبر داد و افزود: 7 درصد طرح های شرکت کننده در نمایشگاه موفق به راه اندازی کسب و کار جدید شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز هدف از برگزاری نمایشگاه را اتصال شرکت دانش بنیان به مشتری و به خصوص صنعت دانست و گفت: بدنبال مشتری یابی برای فناوری و آشنا کردن صنعت با دانشگاه و دانش روز هستیم.
دکتر جعفر صبحی با بیان اینکه این نمایشگاه یک نمایشگاه عمومی نیست، افزود: به دنبال تخصصی کردن بازدید کننده ها از نمایشگاه و دعوت تخصصی از شرکت ها و افراد متخصص در این زمینه هستیم.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی سهند نیز خاطرنشان کرد: دانشگاه های ما به طور سنتی طوری تربیت یافته اند که فقط بخاطر علمی بودن به علم می نگرند، اما در این برهه از زمان که کشور نیازمند ضرورت تحول در صنعت و اقتصاد است؛ این ضرورت در دانشگاه ایجاد و شروع شده است.
بهزاد پورعباس با بیان اینکه هر چند در سال های گذشته دانشگاه دچار افت و خیز شده است، گفت: دانشگاه هم از بابت فنی و تجهیزات و هم هیات علمی نیازمند بازسازی است.
پورعباس با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد نسل سوم فناوری هستیم زیرا چرخ اقتصاد در صنعت می چرخد، افزود: در این راستا موانعی است که با زمینه سازی تجاری دانش و فناوری می توان دانشگاه را به عرصه کاربردی فعالیت های علمی سوق داد.
معاون پژوهشی دانشگاه سهند با بیان اینکه بدنبال خروجی اقتصادی و کاربردی کردن تولیدات علمی در نمایشگاه فناوری های نو هستیم، اظهار کرد: خواسته دانشگاه شناختن توانمندی های دانشگاه و حمایت برای کاربردی کردن یافته های علمی توسط دستگاه ها است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان 'پتکو' نیز با بیان اینکه آذربایجان شرقی و تبریز به صنعتی بودن مشهور است، گفت: متاسفانه مجموعه صنعت استان کهنه و فرسوده شده است.
علی عمرانی با بیان اینکه روش های قبلی جوابگوی نیاز استان نیست، افزود: در این راستا نمایشگاه فناوری های نو، فرصتی برای تغییر افکار و روش های کهنه و جایگزینی روش های نوین نوین است.
وی با بیان اینکه در 20 سال گذشته با ایجاد شرکت های نوین و دانش بنیان تحولی در صنعت و دانش تکنولوژی استان بوجود آمده است، گفت: تجاری سازی دانش مساله ای که الان نیازمند توجه است.
عمرانی با اشاره به وجود دانشگاه های معتبر و صنایع متعدد در استان و نیز فارغ التحصیلان زیاد از آن به عنوان مزیت در استان نام برد و افزود: یکی از زمینه هایی که نمایشگاه می تواند روی آن تمرکز کند؛ فناوری نفت و گاز است.
وی با اشاره به فعالیت دپارتمان نفت در دانشگاه سهند و تبریز خاطرنشان کرد: امروز استان آذربایجان شرقی به صنعت تجهیزات سازی دوار کشور تبدیل شده است و طراحی پمپ از پایه در اینجا انجام می شود که انتظار می رود شرکت های دانش بنیان پای کار بیایند.

** نمایشگاه فناوری، تبدیل ایده به عمل
مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز با بیان اینکه مجوز منطقه علم و فناوری برای 5 استان داده شده که آذربایجان شرقی هم به دلیل مزیت های علمی و دانشگاهی یکی از این مناطق است، گفت: با وجود استعدادهای خلاق در استان، نمایشگاه محل تبدیل ایده ها به فعلیت است.
چهانگیری، موانع و مشکلات صنعت کشور را رشد رانتی آن اعلام کرد و افزود: الان که رانت قطع شده است باید از طریق بهره وری و دانش بنیان بودن سود کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه هم به لوله نفت وصل بود و باید اکنون این ناف قطع شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون کشور به سمت دانش بنیان بودن حرکت می کند و انتظار از دانشگاه، فرهنگ سازی در این زمینه است.
جهانگیری نمایشگاه را ابزاری در فرایند دانش بنیان شدن توصیف کرد و گفت: دانشگاه ها فکر می کنند که اگر کالای فناورانه عرضه می کنند حتما باید مشتری داشته باشد در حالی که تک تک طرح ها قابلیت بازایابی ندارند و دانشجویان و اساتید باید پرزنت و بازایابی را بلد باشند.
وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند فناوری و نوآوری های جدید برای رسیدن به بازار باید از دره مرگ عبور کنند، افزود: ما در این نمایشگاه از صنایع نیز برای اعلام نیازهای فناورانه شان دعوت کرده ایم.

** سطح اساتید و دانشگاه های ایران در حد جهانی است
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه سطح اساتید و دانشگاه های ما در حد جهانی است، اظهار کرد: خیلی اوقات صنعت مشکل و نیازش را درست نمی تواند مطرح کند.
جعفر صبحی با بیان اینکه از طرفی دانشگاه هم باید نسبت به نیاز صنعت خودش را هماهنگ کند، افزود: اینکه دانشگاه چه چیزی بلد است را باید رها کند و ابتدا دست صنعت را بگیرد تا آنها را به لبه دانش برساند و سپس به سمت دانش بنیان کردن حرکت کند.
وی نمایشگاه را بهترین محل دیدار ارایه کننده و خریدار دانش معرفی کرد و گفت: بزرگ ترین پتانسیل استان غلبه بخش خصوصی بر بخش دولتی است و ارزیابی نیاز مشتری و اتصال آن به فروشنده هم باید در نمایشگاه انجام شود.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی سهند نیز تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو اقتصاد دانش بنیان بودن دانست و گفت: نمایشگاه فناوری ها نو محلی برای فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان است.
بهزاد عباس پور بر لزوم تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: دانشگاه های ما بخاطر رتبه بندی جهانی درگیر منابع انتشاراتی است که این آفتی برای دانشگاه های ما است و از طرفی آئین نامه ها هم آن را تقویت می کند.
وی نمایشگاه فناوری را از لحاظ عرضه چرخه اقتصادی دارای ارزش بالایی دانست و گفت: تقاضا همیشه محور اصلی برای قطار توسعه است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نیز صنایع استان را قدیمی و مربوط به 50 سال قبل دانست و گفت: این صنایع هم بیشتر انتقال تکنولوژی بود و در آنها انتقال طراحی محصول اتفاق نیفتاده است.
عمرانی افزود: اگر شرکت های ما امروز به یک سری مشکلات جواب نمی دهند بخاطر این است که طراحی در صنایع ما رخ نمی دهد؛ به همین جهت نیازمند فناوری ها نو هستیم و نمایشگاه می تواند این ترس را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه محل ایده پردازی و تجاری سازی طرح ها است،خاطر نشان کرد: امید که نمایشگاه بتواند صنعت و دانشگاه را به هم نزدیک کند.

** نمایشگاه محل گفت و گوی صنعت و دانشگاه
مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با بیان اینکه از برگزاری نمایشگاه بدنبال درآمدزایی نیستیم، بلکه هدف مان بستر سازی برای دانش بنیان کردن صنعت است، افزود: بدنبال شبکه سازی و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه هستیم و برای اتصال این دو به همدیگر اتاق گفت و گو ایجاد کرده ایم.
وی ضعف تعامل دانشگاه با بخش خصوصی را چالش اصلی خواند و گفت: انتظار داریم هم صنعت گران کوچک و هم بزرگ در این نمایشگاه حضور داشته باشند و به تعامل با یکدیگر بپردازند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز خاطرنشان کرد: اینکه صنعت یک مشکلی دارد که می خواهد دانش یا نوآوری حل کند، نیازمند اتصال به دانشگاه است و از فارغ التحصیلانی که ایده دارند می خواهیم ایرادات صنعت موجود را برطرف کنند.
صبحی ادامه داد:باید مکانی ایجاد کنیم که صنایع مشکلات خود را مطرح کنند و از طرفی دانشگاه ها هم توانمندی های خود را ارایه می دهند.
معاون پژوهشی دانشگاه سهند نیز اظهار کرد: در دانشگاه های ما یک مشکل اساسی وجود داشت که با ایجاد مرکزی بنام نوآوری و فناوری این رویکرد را تغییر داده اند و دانشجویان باید از طریق دانشی که آموخته اند، ایده جدید بدهند.
پورعباس با بیان اینکه نیازها و مشکلات صنایع را به صورت مسابقه در بین دانشجویان طراحی کرده ایم، افزود: امسال در نمایشگاه، غرفه ای برای مرکز نوآوری و فناوری است و باید قانون تجارت و قرارداد را به دانشجویان یاد دهیم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نیز با بیان اینکه شرکت های نفت و پالایش زیادی در استان وجود دارد که محصولاتی که دانشگاه تولید می کند نیاز آن ها است، گفت: شرکت های دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت قدری ترس دارند در حالی که تولید کننده داخلی می تواند به این صنعت ورود کند.
پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، 20 تا 24 آبان ماه در تبریز برگزار می شود و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس www.rinotex.ir مراجعه کنند.
هماهنگی و تنظیم: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت