بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018


بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018

با تجهیزات بیشتر، گیربکس جدید و راحتی بهبود یافته، کیا سورنتو 2018 راه را به خوبی طی کرده و خودرویی بهتر شده است… موارد دوست‌داشتنی زیادی درباره کیا سورنتو 2018 وجود دارند. قبل از این هم سورنتو دوست‌داشتنی بوده است. مدل قبلی اگر نگوییم محصولی فوق‌العاده اما خودرویی خوب بود و نسل جدید نیز در... نوشته بررسی کراس‌اوور محبوب بازار...

با تجهیزات بیشتر، گیربکس جدید و راحتی بهبود یافته، کیا سورنتو 2018 راه را به خوبی طی کرده و خودرویی بهتر شده است…
موارد دوست‌داشتنی زیادی درباره کیا سورنتو 2018 وجود دارند. قبل از این هم سورنتو دوست‌داشتنی بوده است. مدل قبلی اگر نگوییم محصولی فوق‌العاده اما خودرویی خوب بود و نسل جدید نیز در سال 2015 همین فرمول را ارتقا داد.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
هم‌اکنون و برای مدل سال 2018، این خودروساز کره‌ای شاسی‌بلند هفت‌نفره پرچم‌دار خود را بهتر از قبل کرده است. تجهیزات ایمنی استاندارد این خودرو بهبود یافته، سواری و هندلینگ تغییر کرده و سیستم اطلاعات سرگرمی نیز بهتر است.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
چهار تریم برای این خودرو تدارک دیده شده که شامل نسخه Si، اسپورت، SLi و مدل پرچمدار GT-Line می‌باشد. اگرچه لیست تجهیزات گسترش یافته اما خب قیمت نیز بالاتر رفته است. بهای مدل پایه Si هم اکنون از 42990 دلار استرالیا شروع شده (افزایش هزار دلاری) و به قیمت 58990 دلاری در نسخه تاپ GT-Line می‌رسد که تنها 500 دلار بیشتر از قبل است.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
تغییرات چشمگیر سورنتو 218 عبارت‌اند از گیربگس 8 سرعته اتوماتیک جدید و پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری جدید که دست‌پخت خود کیا هستند. بهبودهایی نیز در سواری و هندلینگ این خودرو صورت گرفته که بار آن بر دوش مهندسان جهانی و استرالیایی کیا بوده است.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
از نظر استایل، سورنتو 2018 دارای سپرهای جلو، طراحی کروم و مشکی جلوپنجره، دیلایت های LED جدید و گرافیک جدید چراغ‌های LED عقب می‌باشد. مدل GT-Line همچنین دارای چراغ‌های جلوی کاملاً LED است که با چرخش فرمان حرکت می‌کنند.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
رینگ‌های 17 تا 19 اینچی جدید نیز برای هر تریم در نظر گرفته شده و طراحی فرمان و اهرم تعویض دنده نیز تغییر کرده است؛ و برای مدل تاپ GT-Line، پوشش چرمی فرمان و تریم چرم مشکی جدید با دوخت‌های خاکستری و لوگوی GT-Line در صندلی عقب دیده می‌شود.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
یک صفحه‌نمایش 8 اینچی اصلی جایگزین نسخه 7 اینچی قدیمی در تمامی مدل‌ها شده و شما همچنین شاهد ناوبری ماهواره‌ای، اندروید اتو، اپل کارپلی و رادیوی دیجیتال DAB پلاس خواهید بود.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
نهایتاً اینکه در نسخه‌های SLi و GT-Line سورنتو می‌توان بجای سیستم صوتی استاندارد اینفینیتی از سیستم صوتی سفارشی هارمن کاردون با 10 بلندگو لذت برد. شایان ذکر است اینفینیتی زیر مجموعه هارمن کاردون محسوب می‌شود.


مدل‌های SLi و GT-Line همچنین دارای صفحه‌نمایش رنگی 7 اینچی بین نشان دهنده‌ها بوده درحالی‌که مدل‌های ارزان‌تر دارای صفحه‌نمایش ارزان‌تر مونوکروم 3.5 اینچی هستند. البته همین بخش هم نسبت به قبل ارتقا یافته است.

تجهیزات ایمنی جدید سورنتو 2018 برای تمامی مدل‌ها عبارت‌اند از ترمز اضطراری خودکار با هشدار برخورد از جلو، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، کروز کنترل هوشمند و هشدار توجه راننده به جاده. مدل‌های GT-Line همچنین دارای دوربین 360 درجه، هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب هستند.

موضوع ناامیدکننده اینکه هنوز هم برف‌پاک‌کن‌ها و نوربالای خودکار در هیچ‌کدام از نسخه‌های سورنتو وجود ندارد. این دو سیستم در مدل جدیدتر و کوچک‌تر اسپورتیج دیده می‌شوند.

طیف پیشرانه‌های این شاسی‌بلند پرچم‌دار کره‌ای شامل سری R آشنای گروه هیوندای هستند. پیشرانه 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل در نظر گرفته شده قدرت 197 اسبی دارد. موضوع جالب و کمی گیج کننده اینکه پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری بنزینی سری لامبادای هیوندای به این خودرو بازگشته است.

پیشرانه بنزینی سورنتو قدرت 276 اسب بخاری و گشتاور 336 نیوتون متری دارد که به ترتیب 9 و 18 واحد بیشتر از پیشرانه 3.3 لیتری قبلی می‌باشند.
این افزایش قدرت و گشتاور نه چندان چشمگیر باعث افزایش ناچیز مصرف سوخت شده به گونه‌ای که مصرف سوخت این خودرو با رشد یک‌دهم لیتری به 10 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

کیا هیچ اشاره‌ای به دلیل تغییر پیشرانه بنزینی سورنتو نکرده اگرچه که گفته می‌شود این تصمیم توسط بخش جهانی کیا اتخاذ شده است.
مصرف و آلایندگی بالای این خودرو نشان می‌دهند که قوانین وضع شده چندان تأثیری روی تصمیم کیا نداشته‌اند. شاید تمرکز کیا روی بلوک پیشرانه 3.3 لیتری و تغییر جهت به‌سوی استفاده از توربو در استینگر و جنسیس G70 و G80 می‌تواند یکی از دلایل این تصمیم باشد.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
یکی از قابل‌توجه‌ترین تغییرات سورنتو 2018 استفاده از گیربکس 8 سرعته کیاست. این گیربکس برای اولین بار در استینگر معرفی شده و جانشین گیربکس 6 سرعته قبلی می‌شود.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
به لطف ارتقای این گیربکس، مدل دیزلی هم‌اکنون در هر صد کیلومتر مصرف 7.2 لیتری دارد که 0.6 لیتر کمتر از قبل است. کیا ادعا می‌کند این گیربکس تعویض‌های نرم و سریع‌تری داشته و اگرچه مشاهده این تغییرات کاملاً واضح است اما برای شتاب گیری آنی باید کمی صبر کنید.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
با اندکی گردش در شهر و جاده می‌توان بهبود حاصل شده در گیربکس و عملکرد نرم و سریع آن را در تعویض‌های عادی دید. با انتخاب حالت اسپورت (سه حالت اکو، اسپورت و هوشمند ارائه شده‌اند) شاهد سریع‌تر شدن برخی موارد خواهیم بود اما خودرو خصایص اسپورت را نشان نمی‌دهد.

سبقت‌های سریع با نسخه دیزلی سورنتو بهتر صورت می‌گیرد زیرا گشتاور 441 نیوتون متری آن از دورهای 1750 تا 2750 ارائه می‌شود درحالی‌که حداکثر گشتاور 336 نیوتون متری پیشرانه 6 سیلندر در دور 5500 دور به دست می‌آید.

با این وجود پیشرانه دیزلی در چنین خودروی بزرگی آن حس اعتماد به نفس را ایجاد نمی‌کند و در زمان پر بودن خودرو از سرنشین و بار آرزو خواهید کرد که ای کاش پیشرانه دیزلی بزرگ‌تری زیر کاپوت وجود داشت.

اما با دیدن پیشرانه دیزلی سورنتو 2018 گیج می‌شویم. این پیشرانه نیز به اندازه نسخه 3.3 لیتری به فشار افتاده و دورگیری کند اما راضی کننده‌ای دارد. بخش اعظم بهبود صورت گرفته در سورنتو به گیربکس جدید مربوط می‌شود.

سورنتو قبلاً نیز توانسته به خوبی از دست‌اندازها و ناهمواری‌ها عبور کند. جدیدترین نسخه این خودرو نیز دارای ساب فریم و بوش‌های عقب بهبود یافته بوده است. این خودرو به خوبی دست‌اندازها و چاله‌ها را به خود جذب کرده و سواری پایداری را در راه‌های ناهموار ارائه می‌کند.

در عبور از پیچ‌ها بهبود تکان‌های بدنه محسوس بوده و مقاومت لغزشی نسبتاً احساس‌برانگیزی مشاهده می‌شود مخصوصاً اینکه در نظر بگیرید این یک شاسی‌بلند هفت‌نفره حدود دو تنی است.

دیگر تغییر کلیدی شاسی‌بلند برجسته کره‌ای‌ها، بازنگری صورت گرفته در سیستم فرمان هیدرولیکی است که شامل میله‌های پیچشی محکم‌تر می‌باشد. فرمان سورنتو توازن وزنی و احساس خوبی دارد. پاسخ‌های آن در حالت اسپورت نیز سریع‌تر احساس می‌شود.


فضای کابین و راحتی آن نیز کاملاً خوب است. در برخی نقاط کابین شاهد بهبود متریال بکار رفته هستیم. در هیچ کجای کابین نشانه‌ای از کم‌کاری کیا و ارزان‌قیمت بودن این خودرو وجود ندارد. اکثر متریال بکار رفته از نوع نرم یا سفت راضی کننده بوده و پلاستیک‌های ارزان‌قیمت به چشم نمی‌خورند.

فضای دو صندلی جلو فوق‌العاده بوده و در ردیف سوم نیز برجسته است.


همانند تمامی محصولات کیا، سورنتو 2018 از پوشش گارانتی 7 ساله بدون محدودیت کیلومتر بهره برده و کمک‌های جاده‌ای 7 ساله را نیز ارائه می‌کند.

شاید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این خودرو پتانسیل یدک کشی آن باشد. سورنتو ظرفیت یدک کشی 2000 کیلوگرمی دارد اما برخلاف هیوندای سانتافه آن را نمی‌توان با کیت یدک کشی ارتقا یافته سفارش داد.

در کل توصیه کردن کیا سورنتو برای خرید سخت نیست. این شاسی‌بلند همیشه دارای تجهیزات بالا بوده و راحت، جادار و تواناست.

بررسی کراس‌اوور محبوب بازار ایران: کیا سورنتو 2018
سورنتوی به روز شده داشته‌های بیشتری را با قیمت معقولی عرضه کرده و سواری و هندلینگ بهتری دارد. گارانتی 7 ساله بدون محدودیت کیلومتر کیا نیز دیگر موضوع مهمی بوده که باید در نظر گرفت.

نقاط قوت: گیربکس 8 سرعته نرم و سریع، پیشرانه دیزلی توانا، احساس مدرن‌تر سیستم اطلاعات سرگرمی جدید، مصرف سوخت خوب، بهبود سواری، هندلینگ و راحتی

نقاط ضعف: عدم عملکرد چشمگیر پیشرانه بنزینی نسبت به قبل، ظرفیت یدک کشی محدود شده، صفحه‌نمایش ارزان‌قیمت پشت آمپر در مدل‌های پایه

امتیازات کیا سورنتو 2018

پرفورمنس و مصرف سوخت: 8

فضای کابین و راحتی: 8.5

تکنولوژی و ارتباطات: 9

قیمت و تجهیزات: 9

سواری و هندلینگ: 8

امتیاز کلی: 8.5

منبع: caradvice

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟