تفکر سنتی استفاده از آجر در نمای ساختمان تغییر کرده است


تفکر سنتی استفاده از آجر در نمای ساختمان تغییر کرده است

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان استان اصفهان گفت: تولید آجرهای رنگی در حجم های مختلف توسط طراحان و معماران ایرانی باعث شده تا تفکر سنتی نسبت به استفاده از آجر در نمای ساختمان ها تغییر زیادی پیدا کند.

رضا چینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در اصفهان قوانین خوبی توسط شهرداری مانند استفاده از آجر در 75 درصد نمای ساختمان وضع شده که این امر به خوبی در حال انجام است، البته در بعضی از ساختمان ها به هیچ وجه از آجر استفاده نشده است. عموم مردم در ساختمان‌هایشان در اصفهان از نمای آجر استفاده می‌کنند و استفاده از نمای آجر مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نمای آجر یک نمای صرفا سنتی محسوب نمی شود، ادامه داد: امروزه در نماهای مدرن از آجر استفاده می شود، به عنوان نمونه استفاده از آجر در نماهای ساختمان ها در سال 2011 در آمریکا به کمتر از 20 درصد رسیده بود، اما از 2011 به بعد این میزان تغییر کرد و امروز در بیشتر از 37 درصد نمای ساختمان های آمریکا از آجر استفاده می شود.

چینی اضافه کرد: تولید آجرهای رنگی در حجم های مختلف توسط طراحان و معماران ایرانی باعث شده تا تفکر سنتی نسبت به استفاده از آجر در نماهای ساختمان ها تغییر زیادی پیدا کند. استفاده از آجر در نمای ساختمان ها، امروز به صورت یک متریال مدرن، زیبا و همراه با محیط زیست شناخته می شود.

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان استان اصفهان به وضعیت بازار خرید و فروش آجرنما اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیاست‌های مختلفی که دولت ها اتخاذ می کنند، باعث ایجاد مشکلات برای تولیدکنندگان می شود. شعار دولت نهم، یک میلیون واحد مسکونی در سال بود، در حالی که آن زمان تولید داخلی ایران حدود 300 هزار واحد توانایی داشت.

چینی افزود: در این راستا واحدهای تولیدی به سمت طرح های توسعه ای حرکت کردند تا بتوانند متریال ها مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در یک سال را فراهم کنند. متاسفانه از طرفی مسکن ارزان قیمت نیز مورد نیاز بود.

وی ادامه داد: بنابراین تولید انبوه باید صورت می گرفت و چه بسا از کیفیت کاسته و فدای قیمت می شد. با تغییر دولت، سیاست ها عوض شد و از ساخت یک میلیون واحد به کمتر از 100 هزار واحد مسکونی در سال رسید. زمانی که قرار است مصرف مصالح ساختمانی یک‌دهم شود، بنابراین تعداد بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیر عامل آجر نماچین اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در بحث صادرات است، با مسایل و مشکلاتی مواجه هستیم منتها خوشبختانه دولت یازدهم باعث شد ارتباط‌هایمان با دنیا گسترش پیدا کند و این امید را به تولیدکنندگان داد که بازارها محدود به داخل نیستند و می توان به بازارهای اروپایی و آمریکایی نیز فکر کرد.

چینی تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی با حضور در بازارهای جهانی می‌توانند خود را با استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا تطبیق دهند که این موضوع در نهایت باعث افزایش کیفیت متریال‌ها و افزایش بیش از پیش صادرات خواهد شد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از هدررفت انرژی طبق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، حتما باید در دو لایه از بلوک ها برای دیوارهای پیرامونی ساختمان، یک لایه عایق استفاده شود، بعد از آن دو لایه بلوک، باید گچ و خاک ساختمان وجود داشته باشد و در طرف خارجی ساختمان باید از آجر نما، ملات و ... استفاده شود.

مدیرعامل آجر نماچین اضافه کرد: مجموع عرض این دیوار حدود 35 سانتیمتر می شود و هر یک مترمکعب این دیوار حدود 180-280 کیلوگرم وزن خواهد داشت که ما این میزان را تغییر داده و عرض آن را به 15 سانتیمتر و وزن آن را به 50 کیلوگرم رسانده ایم که از نظر قیمت تفاوتی نمی کند. البته با توجه به میزان انرژی که ذخیره می شود و به هدر نمی رود در واقع دیوار به صورت مجانی برای کارفرما ایجاد خواهد شد.

چینی خاطرنشان کرد: تولید آجر به روش نصب خشک به این صورت است که به جای استفاده از ملات برای نگهداری آجر ها روی هم، نمای آجر به یک سازه فلزی نگهداشته می شود. تولیدات جدید شرکت، تولید دیوار به این صورت است.

وی گفت: مصرف انرژی در ایران حدود هفت برابر استاندارد جهانی است و از میزان انرژی مصرفی، حدود 55 درصد آن هدررفت انرژی از دیوارهای پیرامونی ساختمان است. برای این 55 درصد با شرکت های دانش بنیان ارتباط برقرار و موادی تولید کرده ایم که جلوی هدر رفت انرژی را بگیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج