بازداشت در کنده کاری های اماکن تاریخی گناباد


بازداشت در کنده کاری های اماکن تاریخی گناباد

در پی اخباری در خصوص کنده کاری افراد ناشناس در مقبره جغتین گیسور و قلعه عمرانی گناباد در شبکه های اجتماعی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در این باره پاسخ داد.

علیرضا شناسایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: حدود 2 ماه پیش کنده کاری در مقبره جغتین روستای گیسور و قلعه عمرانی گناباد انجام شده که با تلاش نیروی انتظامی این شهرستان، یک نفر در رابطه با کنده کاری در قلعه عمرانی بازداشت شد.

وی با بیان اینکه تحقیقات در خصوص این موضوع توسط پلیس آغاز شده، ادامه داد: معمولا کنده کاری توسط افراد غیربومی در اماکن تاریخی صورت می گیرد و قطعا میراث فرهنگی پیگیری های لازم را انجام می دهد تا سارقان شناسایی و دستگیر شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد همچنین عنوان کرد: میراث فرهنگی از کنده کاری در اماکن تاریخی بی اطلاع و بی تفاوت نیست ولی به دلیل تحقیقات پلیس، اخبار آن منتشر نمی شود.

حفاظت از آثار تاریخی به تنهایی امکان پذیر نیست

شناسایی، حفاظت از اماکن تاریخی را مهم ارزیابی کرد و گفت: حفاظت از آثار تاریخی با تلاش میراث فرهنگی به تنهایی امکان پذیر نیست بلکه نیاز است انجمن های میراث فرهنگی در روستاها نیز در این خصوص همکاری نموده و در حفظ اماکن تاریخی روستای خود حساس باشند.

این مسئول در خصوص کاوش اماکن تاریخی نیز گفت: با توجه به کمبود نیروهای تخصصی برای کاوش در استان خراسان رضوی و همچنین کمبود اعتبارات، امر کاوش امکان پذیر نیست ضمن آنکه بر اساس اولویت های سازمان میراث فرهنگی در مناطقی کاوش صورت می پذیرد که یک سئوال مهم مانند مشخص کردن یک دوره تاریخی یا پیدا کردن حلقه مفقود شده یک تمدن در یک منطقه برای باستان شناس مطرح باشد.

به گزارش ایسنا، مقبره جغتین مربوط به سدهٔ ۸ هجری است و این اثر در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۰۵ و همچنین قلعه عمرانی مربوط به دوره صفوی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۶۲۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

*عکس تزئینی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)