تشریح وضعیت طرح‌های جنگلداری در گلستان


تشریح وضعیت طرح‌های جنگلداری در گلستان

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در راستای اجرای مصوبه هیات دولت تحت عنوان «برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل‌های کشور» از سال 93 روند بهره برداری از درختان طرح‌های جنگلداری تغییر کرده و در نشانه گذاری درختان جنگلی صرفا درختان آسیب دیده از جمله ریشه کن، شکسته و افتاده علامت گذاری شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سید هاشم موسوی نژاد اظهارکرد: در این راستا در سه سال اخیر در استان گلستان قریب به 50 درصد از حجم نشانه گذاری درختان جنگلی در قالب اجرای طرح‌های جنگلداری کاسته شده است.

وی افزود: در سال گذشته بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد در صورت پایان قرارداد اجرای طرح‌های جنگلداری، قراردادهای مذکور تمدید نشود و از انعقاد قرارداد جدید نیز خودداری شود. در این راستا تا پایان سال 1395 در استان گلستان تعداد 5 فقره قرارداد با سطحی نزدیک به 40 هزار هکتار با تعداد پرسنل ثابت 89 نفر تعطیل شد و از تمدید آنها خودداری شد.

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: امسال نیز بر اساس دستورالعمل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مقرر شد کلیه قراردادهای اجرایی طرح های جنگلداری تا پایان سال 96 و بر اساس برنامه زمانی مشخص و پس از خاتمه سال بهره برداری 96-95، خاتمه یابد.

موسوی نژاد ادامه داد: در این راستا تا تاریخ اول آبان ماه تعداد پنج فقره قرارداد اجرای طرح های جنگلداری با سطحی نزدیک به 38 هزار هکتار و با تعداد نیروی ثابت شاغل 81 نفر خاتمه یافته و در قالب طرح حفاظتی واگذار شد است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 15 فقره قرارداد اجرایی طرح‌های جنگلداری در حال اجرا بوده که تا پایان سال 1396، خاتمه خواهند یافت.

موسوی نژاد عنوان کرد: همچنین درهمین خصوص گفتند: عملیات بهر ه­برداری از درختان جنگلی و نشانه گذاری آنها در سال 97-96 متوقف شده است و این به این معنا است که در زمستان 1396 هیچگونه قطع درختی در سطح جنگل اتفاق نخواهد افتاد. البته این مطلب بدین معنا نیست که درختان مزاحم و خطرساز نشانه گذاری نشوند.

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: در راستای رفع خطرات احتمالی ناشی از درختان خطرساز موجود در مسیل و رودخانه های سیل گیر پارک های جنگلی، درختان ریشه کن و شکسته افتاده مزاحم جاده‌های مسیرهای اصلی، شبکه های برق رسانی و غیره می بایست نشانه گذاری و قطع گردند.

وی در خصوص کامیون‌ها و خودروهای حامل مقطوعات جنگلی در سطح جاده‌های اصلی، گفت: این مقطوعات غالبا مربوط به درختان نشانه گذاری شده دوره 96-95 طرح های جنگلداری و یا درختان خطرساز مسیر رودخانه‌های سیل گیر هستند. با گذشت زمان و حداکثر لغایت پایان سال 1396 با انتقال مقطوعات از جنگل به محل های دپو و جمع آوری و حمل به مبادی مصرف از حجم درختان مذکور و کامیون‌های حامل مقطوعات جنگلی در سطح استان کاسته خواهد شد.

موسوی نژاد تاکید کرد: مقطوعات جنگلی مشاهده شده در سطح جاده­های استان مربوط به پروانه قطع‌های دوره قبل (96-95) بوده و به منظور فروش و انتقال مقطوعات باقیمانده درختان دپو شده و ربطی به نشانه گذاری و قطع در سال جدید ندارد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر