این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید


در سفر به تانزانیا قرار است اقیانوس، جنگل های سرسبز، حیوانات عجیب و غریب، کوه های بلند و مردمی مهمان نواز را ببینید. به این ترکیب غذاهای خوش طعم را هم اضافه کنید. آیا می دانستید تانزانیا به کشوری آفریقایی معروف است که به غذاهای محلی اش بسیار اهمیت می دهد؟ پس اگر می خواهید یکی از بهترین نمونه های طعم های شرق آفریقا را تجربه کنید تازانیا...

در سفر به تانزانیا قرار است اقیانوس، جنگل‌‌‌‌های سرسبز، حیوانات عجیب و غریب، کوه‌های بلند و مردمی مهمان‌نواز را ببینید. به این ترکیب غذاهای خوش‌طعم را هم اضافه کنید. آیا می‌دانستید تانزانیا به کشوری آفریقایی معروف است که به غذاهای محلی‌اش بسیار اهمیت می‌دهد؟ پس اگر می‌خواهید یکی از بهترین نمونه‌‌‌‌های طعم‌‌‌‌های شرق آفریقا را تجربه کنید تازانیا بهترین مقصد است. آشپزی تانزانیا تحت تأثیر هند و آلمان و بریتانیاست، اما با چاشنی خاص تانزانیایی. در مناطق ساحلی این کشور ماهی، برنج و نارگیل طرفداران بیشتری دارد. در حالی که موز، ذرت و گوشت در مناطق مرکزی محبوب‌ترند. در هر کجای تانزانیا که باشید قرار است طعم غذایی به یادماندنی را تجربه کنید. دوست دارید از بین این غذاهای خوشمزه کدام را اول از همه امتحان کنید؟

1. نیاما چوما (Nyama choma)

اگر غذای تازه دوست دارید، اول از همه به سراغ نیاما چوما بروید. نیاما چوما یعنی گوشت گریل‌شده. برای پخت این غذا گوشت تازه را جلوی شما تکه‌تکه ‌می‌کنند و روی گریل ‌می‌گذارند. گوشت باید به آرا‌می ‌روی ذغال کباب شود. بوی این غذا حتما برای‌تان آشناست! گاهی کنار این غذا یوگالی یا موز باربیکیو هم سرو ‌می‌شود. بهتر است دسته جمعی برای خوردن این غذا بروید چون آماده شدن آن تقریباً بین 45 دقیقه تا یک ساعت طول ‌می‌کشد. ‌می‌توانید با دوستان‌تان گپ بزنید و نوشیدنی بنوشید تا غذا را بیاورند. مطمئنا دورهمی با دوستان، خوردن گوشت خوش‌طعم گریل‌شده و نوشیدنی برای گذراندن یک بعد از ظهر خنک در آفریقا تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

2. یوگالی (Ugali)

یوگالی پرطرفدارترین غذای ساده تانزانیایی است. این غذا راحت درست ‌می‌شود و بسیار کم‌هزینه است. یوگالی را با آرد ذرت و آب می‌پزند. برای پختن آن کافیست آرد و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا حالت خمیری پیدا کند. چند دقیقه آن را در هوای آزاد بگذارید غذای شما آماده است. یوگالی طعم خاصی دارد و به راحتی نمی‌توان آن را با غذاهای دیگر مقایسه کرد اما مزه‌اش چیزی بین سوپ ذرت و پوره سیب‌زمینی است. تانزانیایی‌ها روش خاصی برای خوردن این غذا دارند. اگر می‌خواهید به سبک مردم تانزانیا یوگالی بخورید باید یک گلوله کوچک از آن را کف دست‌تان پهن کنید. در تانزانیا این غذا را تقریبا کنار هر غذای دیگری سرو ‌می‌کنند اما حتما آن را با نیاما چوما امتحان کنید. البته مراقب باشید. یوگالی به شدت خوشمزه است!

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

3. چیپسی مایای (Chipsi mayai)

چیپسی مایای به زبان سواحلی یعنی «چیپس و تخم‌مرغ». این غذای محبوب تانزانیایی‌هاست و خیلی زود آماده می‌شود. ساده‌ترین شکل این غذا همان سیب‌زمینی سرخ‌شده با املت است. اما این نوع سیب‌زمینی در تانزانیا کمی متفاوت تهیه ‌می‌شود. در تانزانیا سیب‌زمینی‌ها را با دست پوست ‌می‌گیرند و با دقت برش ‌می‌دهند. سپس آن‌ها را سرخ ‌می‌کنند تا شبیه چیپس، تُرد و طلایی شود. چیپسی مایای را در بیشتر دکه‌های غذافروشی ‌می‌توانید پیدا کنید. نگران وعده‌های صبحانه نباشید. این غذا بهترین انتخاب برای یک صبحانه خوشمزه است.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

4. پیلاو (Pilau)

نظرتان چیست خودتان را به یک غذای شاهانه دعوت کنید؟ این غذا از برنج، گوشت، مرغ یا ماهی و ادویه‌های مخصوص درست ‌می‌شود. خود تانزانیایی‌ها بیشتر در مراسم مذهبی و جشن‌ها یا آخر هفته‌ها این غذای ویژه را ‌می‌پزند. اصل این غذا را در غرب هند می‌پخته‌اند اما الان در مناطق ساحلی تانزانیا خیلی طرفدار دارد. برای اینکه بهترین نوع پیلوی تانزانیایی را داشته باشید آن را در یک ماهی‌تابه بزرگ درست کنید تا برنج‌ها دانه دانه شود و طعم گوشت و ادویه را به خود بگیرد. راز خوشمزگی این غذا دقیقا همین است.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

5. مشیکاکی (Mshikaki)

مشیکاکی تکه‌های گوشت مرینت و کباب‌شده روی ذغال است. این غذا یک غذای خیابانی محبوب در تانزانیاست. اگر می‌خواهید مشیکاکی را امتحان کنید کافیست سری به بوفه‌های شبانه بزنید که در فضای آزاد غذا سرو ‌می‌کنند. برای پخت مشیکاکی از انواع گوشت استفاده ‌می‌شود اما گوشت بز، گاو و گوسفند طرفداران بیشتری دارد. سرعت پخت این غذا زیاد نیست، به همین خاطر باید کمی صبر کنید تا غذای­‌تان آماده شود، اما طعم بی‌نظیر آن ارزش صبر کردن دارد. از همان اول شش یا پنج تکه مشیکاکی سفارش بدهید، چون مطمئنا یک یا دو تکه برای‌تان کم است!

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

6. سوپ نارگیل و لوبیا

اگر گیاه‌خوار هستید این سوپ مخصوص شماست! سوپ لوبیا و نارگیل یکی از محبوب‌‌ترین غذاهای تانزانیایی است. در این سوپ هم از تکه‌های نارگیل استفاده ‌می‌شود و هم از شیر نارگیل. به جز نارگیل و لوبیا، پیاز، گوجه فرنگی، برنج پخته‌شده و ادویه کاری هم در این سوپ می‌ریزند. این سوپ مواد مغذی زیادی دارد و همه جای تانزانیا شناخته‌شده است. اگر در فصل پاییز به تانزانیا سفر ‌می‌کنید بهترین زمان برای امتحان کردن این سوپ خوشمزه است.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

7. موز سرخ‌شده

در تانزانیا انواع مختلف موز پرورش داده ‌می‌شود. به همین خاطر غذاهای تهیه‌شده از موز در این کشور بسیار رایج‌اند. موز سرخ‌شده یکی از غذاهای پرطرفدار در تانزانیاست. اسم این غذا به زبان مردم محلی تانزانیا ندیزی کانگا (Ndizi Kaanga) است. این غذا را به شکل‌های مختلف تهیه ‌می‌کنند اما همه انواع آن بسیار خوشمزه و مغذی است. پس وقتی به تانزانیا رفتید مراقب باشید چون ممکن است شیفته این غذا شوید.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

8. پیتزای زنگبار

همان‌طور که از اسم این پیتزا پیداست فقط در زنگبار می‌توانید همچین پیتزایی پیدا کنید. پیتزای زنگبار با پیتزاهای دیگری که تا به حال دیده‌اید فرق دارد. این پیتزا احتمالا جالب‌‌ترین و خوشمزه‌‌ترین غذایی است که ‌می‌توانید در تانزانیا بخورید. برای درست کردن این پیتزا روی یک تکه خمیر پیاز، فلفل، گوشت، تخم‌مرغ خام و مقداری پنیر ‌می‌ریزند، بعد خمیر را به صورت ساندویچ ‌می‌پیچند و داخل روغن ‌می‌اندازند تا سرخ شود. نتیجه یک پیتزای پفکی، تُرد و بسیار خوشمزه است. یک نوع دیگر این پیتزا را با شکلات یا موز هم درست ‌می‌کنند که بیشتر به عنوان دسر سرو ‌می‌شود.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

9. برنج در شیر نارگیل

این هم یک نوع غذای دیگر با نارگیل! خود مردم تانزانیا به این غذا ‌می‌گویند «والی وا نَزی» (Wali wa nazi). برنج در شیر نارگیل یا برنج نارگیلی غذای مورد علاقه همه مردم تانزانیاست. این غذا آنقدر طرفدار دارد که کشورهای همسایه مانند کنیا هم پختن آن را از تانزانیایی‌ها یاد گرفته‌اند. برای پختن این غذا برنج را در شیر پرچرب نارگیل ‌می‌جوشانند تا غلیظ شود و حالت کر‌می‌ پیدا کند. گاهی کمی نخود فرنگی و هویج هم به آن اضافه ‌می‌کنند. برنج نارگیلی یک غذای مناسب در کنار ماهی و سبزیجات است. اگر به شهرهای ساحلی تانزانیا رفتید یادتان باشد حتما این غذا را امتحان کنید.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

10. سوپ موز سبز

همان‌طور که گفتیم در تانزانیا انواع مختلف موز وجود دارد. به همین خاطر تعجبی ندارد که در خیلی از غذاهای تانزانیایی از موز استفاده شود. اگر طرفدار سوپ هستید حتما سوپ موز سبز تانزانیایی را امتحان کنید. کافیست یک بار این سوپ را بچشید، طعم آن برای همیشه یادتان ‌می‌ماند. بعید است چنین مزه‌‌‌ای را بتوانید جای دیگری تجربه کنید. این سوپ با آب مرغ و موز درست ‌می‌شود و در بیشتر سواحل تانزانیا پیدا ‌می‌شود. مردم تانزانیا بیشتر برای صبحانه این سوپ را سرو ‌می‌کنند. پس اگر خواستید سوپ موز سبز سفارش بدهید یادتان باشد در تانزانیا نام این غذا سوپو یا ندیزی (Supu ya ndizi) است.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

11. مکوبی (Makubi)

می‌گویند مکوبی سنتی‌ترین غذای تانزانیاست. این غذا را با اسفناج، برگ سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی و پیاز درست ‌می‌کنند و روی آن سس غلیظ کره بادام‌زمینی ‌می‌ریزند. تانزانیایی‌ها معتقدند این غذا خواص درمانی دارد. پس اگر به تانزانیا سفر کردید، حتما این غذای سنتی را امتحان کنید. خوردن این سبزیجات تازه و خوشمزه احتمالا تأثیر خوبی روی بدن‌تان ‌می‌گذارد. این غذا در کنار برنج نارگیلی هم طعم بسیار خوبی دارد.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

12. پودینگ سیب‌زمینی شیرین

نظرتان در مورد دسر چیست؟ مردم تانزانیا معمولا به جز میوه، زیاد دسر نمی‌خورند. اما اگر میل به دسر داشته باشید، دسرهای ساده و خوشمزه‌ای در تانزانیا پیدا ‌می‌شود. چطور است یک دسر فوق‌العاده را امتحان کنید؟ طرفدار پودینگ هستید؟ پس شیفته این دسر ‌می‌شوید. کسانی که انواع مختلف پودینگ را چشیده‌اند از پودینگ سیب‌زمینی شیرین نمی‌گذرند. مردم تانزانیا این پودینگ را با سیب‌زمینی شیرین، هل و زغفران درست ‌می‌کنند. مقدار شکر داخل این دسر بسیار کم است. پس اگر دنبال یک دسر سالم ‌می‌گردید پودینگ سیب‌زمینی شیرین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید


1396/08/13 | کد مطلب: 3907
برچسب‌ها: شکم‌گردی
این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید
این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید سپیده اقتداری
این 12 غذای تانزانیایی را حتما امتحان کنید

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد