قرار گرفتن غربالگری آنتی بادی در آزمایش های بارداری


آزمایش غربالگری آنتی بادی برای اینکه بتوانند آنتی بادی های ناخواسته علیه گروه های خونی موجود در خونه مادران را تشخیص بدهند به فهرست آزمایشان روتین بارداری افزوده شد. در این مقاله از دکتر سلام اطلاعاتی در خصوص غربالگری آنتی بادی های ناخواسته در آزمایش های روتین بارداری را آماده کرده ایم. با ما همراه […]

قرار گرفتن غربالگری آنتی بادی در آزمایش های بارداری

آزمایش غربالگری آنتی بادی برای اینکه بتوانند آنتی بادی های ناخواسته علیه گروه های خونی موجود در خونه مادران را تشخیص بدهند به فهرست آزمایشان روتین بارداری افزوده شد. در این مقاله از دکتر سلام اطلاعاتی در خصوص غربالگری آنتی بادی های ناخواسته در آزمایش های روتین بارداری را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

رئیس آزمایشگاه مرجع ایمینو هماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: آزمایش غربالگری آنتی بادی برای تشخیص آنتی بادی های ناخواسته علیه گروهای خونی موجود در خون مادران در فهرست آزمایش های روتین بارداری قرار گرفت.

دکتر مصطفی مقدم با بیان اینکه همچنین تامین خون و فرآورده های سازگار برای زمان زایمان یا جراحی در صورت نیاز و یافتن خون سازگار در فهرست آزمایش های روتین بارداری قرار گرفت، تصریح کرد: کمیته مادران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مقرر کرد که در 10 دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت زیر مجموعه آن این غربالگری در مورد مادران باردار صورت گیرد.

مقدم یادآوری کرد: مقرر شد کارشناسان آزمایشگاه های مراکز بهداشت پس از آموزش غربالگری آنتی بادی و پنل شناسایی نوع آن، طی کارگاه سه روزه در ستاد مرکزی سازمان انتقال خون و اخذ گواهی آموزشی در مراکز بهداشتی این آزمایش ها را انجام داده و موارد مثبت را به آزمایشگاه های سرولوژی اختصاصی ادارات کل انتقال خون ارجاع کنند.
وی ادامه داد: در این کارگاه ها که از شهریورماه سال جاری برگزار شد 80 نفر آموزش های لازم را کسب کردند

رئیس آزمایشگاه مرجع ایمینو هماتولوژی سازمان انتقال خون ،هدف از این آزمایش ها را کاهش خطرات بارداری برای مادرانی دانست که تجربه سقط ، زایمان یا ناسازگاری خون با جنین داشته باشند یا به هر دلیلی در خونشان آنتی بادی هایی وجود داشته باشد که علیه خون جنین یا خون دریافتی فعال شود و سلامت او یا جنین را به خطر بیندازد.
وی اضافه کرد: این اقدام به منظور کاهش تاخیر در زمان تهیه تزریق خون سازگار و پیشگیری از عوارض ناخواسته آن صورت گرفته است .

مقدم گفت : اداره سلامت مادران و مرکز مدیریت شبکه و ارتقای سلامت، آزمایشگاه مرجع سلامت، سازمان انتقال خون ایران و دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت در این طرح همکاری دارند.

اگر مادر دارای گروه خون Rh منفی و پدر Rh مثبت باشد، جنین ممکن است گروه خونی Rh مثبت داشته باشد. در طی زایمان این نوزاد، مقدار اندکی از خون نوزاد از طریق جفت وارد جریان خون مادر می شود و در نتیجه بدن مادر شروع به تولید پادتن هایی بر ضد Rh مثبت می کند.

این پادتن ها پس از زایمان تولید می شوند. بنابراین فرزند اول دچار مشکلی نمی شود، ولی در بارداری های بعدی، پادتن های موجود در خون مادر، با عبور از جفت، گلبول های قرمز جنین را تخریب می کنند. کم خونی ناشی از این پدیده ممکن است آن قدر شدید باشد که باعث مرگ جنین گردد.اگر جنین زنده بماند، پادتن ها می توانند در طی فرآیند زایمان به بدن نوزاد انتقال یافته و باعث ایجاد یرقان (زردی) و سایر علایم، در مدت کوتاهی پس از تولد شوند.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان