در اندیشه تکرار موفقیتهای گذشته…
اولین باری که پورشه کاین در سال 2003 پا به عرصه حیات گذاشت بازار شاسی بلندهای بزرگ و اسپورت را تعریف کرد و اگرچه مدل 911 همچنان عصاره برند پورشه را تشکیل میدهد اما این شاسیبلند قلدر گاو شیرده آلمانها محسوب میشود.
سومین نسل کاین بر پایه همان پلتفرمی که در بنتلی بنتایگا و آئودی Q7 فعلی بکار رفته ساخته شده است. البته پورشه این ساختار را بر مبنای نیازهای خود تغییر داده است. مدلی که در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته نسخه پرچمدار توربو است.
کاین در زمان عرضه پیشرانهی دیزلی نخواهد داشت. البته از همان ابتدا دو پیشرانه بنزینی نیازهای خریداران را برطرف میکنند. نسخه استاندارد کاین از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربو با خروجی 335 اسب بخاری استفاده میکند درحالیکه مدل پرتوانتر کاین S در قلب خود پیشرانه 6 سیلندر 2.9 لیتری بای توربوی 434 اسبی را جای داده است.
اگرچه پورشه ادعا میکند کاین جدید 65 کیلوگرم سبکتر از نسل قبلی است اما مدل توربو با وزن 2175 کیلویی خود سنگینوزن احساس میشود. به نظر میرسد کم کردن حجم پیشرانه عملی ناپسند بوده اما همانند جدیدترین نسل پانامرا، کاین جدید نیز پیشرانه 4.8 لیتری قدیمی را از دست داده و از پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری جدید استفاده خواهد کرد.
با سود بردن از دو توربوشارژر، پیشرانه یاد شده قدرت 542 اسبی و گشتاور عظیم 770 نیوتون متری دارد که به ترتیب شاهد بهبود 30 اسب بخاری و 20 نیوتون متری گشتاور نسبت به مدل قبلی هستیم. با وجود گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با تعویضهای نرم و روان، سیستم چهار چرخ محرک فعال به همراه کلاچ چند صفحهای، اسپویلر عقب متحرک و پکیج اسپورت کرونوی سفارشی با لانچ کنترل، نسل جدید کاین برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها به 3.9 ثانیه زمان نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز به 285 کیلومتر در ساعت میرسد.
مدل فول حاضر در تست از رینگهای 21 اینچی منحصربهفرد و قوس چرخهای گسترش یافته سود برده و چراغهای جلو و عقب نیز از نوع LED هستند. همچنین نباید چهار خروجی اگزوز در عقب را از یاد برد. کاین جدید طویلتر اما کم ارتفاعتر از نسل قبلی خود بوده و فرم روان و صیقلیای دارد.
با قدم گذاشتن به داخل کابین شاهد سلطه کامل همان صفحهنمایش لمسی 12.3 اینچیای خواهید بود که اولین بار در پانامرای جدید دیده شده است. در جلوی دید راننده نیز دور موتور شمار مرکزی بزرگی قرار داشته و اطراف آن را صفحهنمایشهای HD احاطه کردهاند. کاین از همان موقعیت رانندگی پایینتر مشابه در محصولات رنجروور سود برده و تونل مرکزی بلندی دارد. کیفیت ساخت قطعات و چفت شدن آنها به یکدیگر فوقالعاده بوده و کابین به حدی درجهیک است که باعث شرمنده شدن برخی رقبا میشود.
صندلیهای اسپورت با تنظیم در 18 جهت به راننده اجازه میدهد بهترین موقعیت نشستن را پیدا کرده و تنظیمات در نظر گرفته شده برای صندلیهای عقب نیز باعث میشوند بهترین فضا برای پا یا صندوق ایجاد شود. سخن به فضای بار رسید و باید گفت محفظه بار کاین جدید هماکنون 100 لیتر بیشتر از نسل ظرفیت داشته اگرچه که فضای آن در مدل توربو با کاهشی اندک به 741 لیتر رسیده است. در مقام مقایسه باید گفت ب ام و X5 فضای بار 650 لیتری داشته اما نباید هفتنفره بودن آن را نیز از یاد برد.
زیر پوست کاین جدید شاهد آتشفشانی از تکنولوژی هستیم. تمام تلاش پورشه برای عملکرد بهتر این خودرو در جاده بوده اما تواناییهای آفرودی نیز فراموش نشدهاند. سیستم تعلیق سه حفرهای متغیر کنترل فوقالعاده را فراهم کرده درحالیکه تنظیمات سیستم تعلیق چند اتصالی در جلو وجود داشته و در عقب نیز شاهد نرمافزار کنترل شاسی چهاربعدی جدیدی هستیم که همه اعمال خودرو را زیر نظر دارد.
با نصب سیستمهایی چون گشتاور برداری، میلههای ضد لغزش الکتریکی سفارشی و فرمان پذیری چرخهای عقب، کاین توربو 5 حالت رانندگی آنرود و 4 حالت رانندگی آفرود دارد. ارتفاع خودرو را میتوان در 6 حالت تنظیم نمود و اگرچه ما نتوانستیم این موضوع را بررسی کنیم اما تجربه قبلی در بنتلی بنتایگا پیشنهاد میکند که باید تواناییهای فوقالعاده کاین را باور کرد.
کاین توربو در روی جاده استانداردهای دینامیکی جدیدی را برای یک شاسیبلند وضع میکند به گونهای که فرمان پایدار و نرم آن دقت مناسبی داشته و میتوان این فرمان را در یک سدان اسپورت کامل نصب کرد؛ اما موردی که واقعاً تواناییهای کاین را افزایش میدهد میلههای ضد لغزش الکتریکی و فرمان پذیری چرخهای عقب است. سیستم اولی نه تنها چسبندگی زیادی را در زمان عبور از پیچها به ارمغان میآورد بلکه هر چیزی را در زمان رانندگی نرمال در بزرگراه ریلکس میکند. این سیستم واقع کیفیت سواری خودرو را ارتقا داده و حرکات لنگر مانندی را که معمولاً در چنین خودروهایی دیده میشود حذف میکند.
کاین توربو در رسیدن به سرعتهای بالا سختی نمیکشد. آرام، راحت و همیشه قدرتمند! پیشرانه 8 سیلندر غرش کافی در زمان شتاب گرفتن داشته اما زمانی که پدال گاز تا انتها فشرده شود ظاهر واقعی خود را هویدا میکند. کاین در هیچ شرایطی کم نمیآورد و علاوه بر آن سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب باعث میشود مانورهای خودرو نسبت به ابعاد و وزن خود گیرا باشد.
اما باید اشاره ویژهای هم به ترمزهای کاین توربو داشته باشیم که قدرت توقف فوقالعادهای داشته و اگر ترمزهای سرامیک کربن سفارشی را خریداری نمایید این موضوع دوچندان نمایش داده خواهد شد.
اگرچه آپشن های زیادی برای افزایش قیمت پورشه کاین جدید وجود دارند اما تجهیزات استاندارد این خودرو واقعاً سخاوتمندانه هستند. تمامی مدلها با صندلیهای گرم شونده و سیستم صوتی فوقالعاده عرضه میشوند. البته با مصرف سوخت خوشبینانه 11.7 لیتری در هر صد کیلومتر، هزینههای مالکیت کاین توربو بالا خواهد بود اما چه کسی به این موضوع اهمیت میدهد؟!
پورشه شاسیبلند جدید خود را به عنوان خودرویی اسپورت برای همه توصیف کرده و قطعاً این سخن صحیح است. اگرچه کاین همیشه پرفورمنس فوقالعادهای داشته اما نسل جدید این شاسیبلند کابین مدرنتر و جذابتر را با آرامش فوقالعاده و چابکی بیشتر در جاده ترکیب کرده است. هزینه خرید و نگهداری کاین ارزان نیست و همه افراد نخواهند توانست از عهده آن بربیایند اما شکی وجود ندارد که کاین جدید یک همهکارهی تواناست.
مشخصات پورشه کاین توربو جدید
قیمت: 99291 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توربو
قدرت/گشتاور: 542 اسب بخار/700 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 285 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress