تامین 84 درصد از بودجه آسایشگاه کهریزک از محل کمک های مردمی


معاون مشارکت های مردمی موسسه خیریه کهریزک با تاکید بر مردمی و غیرانتفاعی بودن این موسسه گفت: 84 درصد از بودجه این موسسه توسط مردم تامین می شود. به گزارش ایرنا، نادر مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در قم، روش های کمک های مردمی به این...

تامین 84 درصد از بودجه آسایشگاه کهریزک از محل کمک های مردمی

معاون مشارکت های مردمی موسسه خیریه کهریزک با تاکید بر مردمی و غیرانتفاعی بودن این موسسه گفت: 84 درصد از بودجه این موسسه توسط مردم تامین می شود.

به گزارش ایرنا، نادر مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در قم، روش های کمک های مردمی به این موسسه را نقدی و غیرنقدی عنوان کرد و اظهار داشت: 60 تا 70 درصد بسیاری از اقلام مصرفی اعم از مواد غذایی، مواد شوینده و بهداشتی، پارچه و ملحفه به صورت رایگان از محل کمک های مردمی در اختیار آسایشگاه قرار می گیرد.

وی با بیان این که هیچ کس از محل این موسسه سود و درآمدی کسب نمی کند و اگر درآمدی نیز وجود باشد در چارچوب سرمایه گذاری و در داخل موسسه مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: موسسه یاد شده در سال 1350 توسط یکی از پزشکان خیر و نیکوکار کشور تاسیس شد وهم اکنون در قالب 2 مرکز در کهریزک تهران و محمد شهر کرج فعالیت می کند.

مرادی با بیان این که آسایشگاه کهریک در زمینی به مساحت 42 هکتار و زیربنایی به مساحت 180 هزار مترمربع احداث شده است، افزود: این مرکز دارای یک هزار و 750 معلول و سالمند و افراد مبتلا به بیماری ام اس است و علاوه بر آن 350 معلول و سالمند نیز با آموزش هایی که توسط یک اکیپ متخصص شامل پزشک، بهیار، فیزیوتراپ و درمانگر به بستگان این بیماران ارایه می شود نگهداری و مراقبت می شوند.

وی با اشاره به آسایشگاه محمد شهر کرج، مساحت آن را هشت هکتار و زیر بنای آن را نیز 60 هزار متر مربع ذکر کرد و افزود: این مرکز ظرفیت پذیرش یک هزار و 600 سالمند و معلول را دارد که بخشی از آن هنوز راه اندازی نشده است و در سال های آینده به همت خیرانی که شناسایی شدند تکمیل خواهد شد.

مرادی با بیان این که در این آسایشگاه علاوه بر سالمندان و معلولان، کودکان نیز نگهداری می شوند، افزود: این کودکان گروه های سنی مختلف از نوزاد تا بالاتر را در بر می گیرند و کودکان اوتیسمی نیز جزیی از آن محسوب می شوند و به تازگی یک مرکز آموزشی و تربیتی ویژه کودکان مبتلابه این اختلال رشدی در آسایشگاه کهریزک کرج راه اندازی شد.

وی یادآور شد: علاوه بر کودکانی که به طور دائم نگهداری می شوند کودکانی نیز به صورت روزانه با مراجعه به این آموزشگاه در کلاس های آموزشی شرکت می کنند و آموزش پذیر نیز هستند.

معاون موسسه خیریه کهریزک با بیان این که سالمندان این آسایشگاه به چند دسته تقسیم می شوند، افزود: عده ای از این سالمندان به صورت شبانه روزی نگهداری شده و عده ای دیگر نیز به صورت روزانه در قالب مهد سالمندان در کلاس ها و کارگاه های آموزشی و فرهنگی شرکت می کنند.

وی افزود: فعالیت مهد سالمندان برای فرزندانی که به دلیل مشغله زندگی و شاغل بودن ناچارند والدین سالمند خود را در برخی از ساعت ها در محیط خانه تنها بگذارند بسیار مفید بوده و فضا، امکانات و محیط مناسبی که در این مراکز وجود دارد به تقویت روحیه آنها کمک زیادی می کند.

مرادی افزود: به همت وزارت آموزش و پرورش در آسایشگاه کهریزک تهران یک مدرسه مختص معلولانی که قصد درس خواندن و تحصیل دارند ایجاد شده است و در حال حاضر معلولانی از این آسایشگاه وجود دارند، که پس از گذراندن مقاطع مختلف تحصیلی و اخذ دیپلم در دانشگاه تحصیل می کنند.

وی همچنین شرط های پذیرش در این 2 مرکز را بی بضاعت بودن و داشتن سن بیش از 65 سال عنوان کرد و افزود: اگر سالمندی دارای توان مالی خوبی باشد باید در آسایشگاه های خصوصی نگهداری شود.

وی با اشاره به کمک های مردم قم به آسایشگاه کهریزک اضافه کرد: این موسسه توانسته از نیات خیر مردم قم نیز بهره مند شود.

وی خاطرنشان کرد: در آغاز تاسیس آسایشگاه از شهر قم نیز سالمندان و معلولانی در آن نگهداری می شد، ولی در سال های گذشته با تاسیس آسایشگاه سالمندان قم به ندرت از این استان به کهریزک مراجعه می شود اما اکنون حدود 20 سالمند قمی در آن نگهداری می شوند و این آمادگی در آسایشگاه کهریزک وجود دارد تا تجربه های خود در زمینه نگهداری و توان مندی سالمندان را در اختیار مردم قم قرار دهیم.

مرادی همچنین با یادآوری این که جمعیت سالمندان کشورهم اکنون هشت میلیون تن برآورد می شود، اذعان داشت: در 25 سال آینده این جمعیت به سه برابر افزایش پیدا می کند، و از طرفی مشکلات خانواده ها و تک فرزندی بودن شرایط را برای نگهداری سالمندان خیلی سخت نموده، از این رو اطلاع رسانی به جامعه به منظور آگاهی بهتر و دقیق تر از وضعیت سالمندان ضروری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403