حیات وحش ایران - چشمانی که از دیدنش سیر نمی‌شوید


نامش کوکر شکم سفید یا طلایی است. از دسته باقرقره ییان. می گویند چشمانش به قدری زیباست که از دیدنش سیر نمی شوید. کوکر جزو پرندگان پر صداست و چه هنگام غذا خوردن و چه در حال جفتگیری با صدای غوغو بسیار دلنشینی آواز می خواند. کوکر این روزها حال خوبی ندارد. این پرنده زیبا متاسفانه... در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا از کوکر شکم سفید بیشتر برایتان...

نامش کوکر شکم سفید یا طلایی است. از دسته باقرقره‌ییان. می‌گویند چشمانش به‌قدری زیباست که از دیدنش سیر نمی‌شوید. کوکر جزو پرندگان پر صداست و چه هنگام غذا خوردن و چه در حال جفتگیری با صدای غوغو بسیار دلنشینی آواز می‌خواند. کوکر این روزها حال خوبی ندارد. این پرنده زیبا متاسفانه... در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا از کوکر شکم‌سفید بیشتر برایتان بگوییم.

کوکر این روزها حال خوبی ندارد. این پرنده زیبا متاسفانه بیش از دو دهه است که دیگر در جنوب ایران دیده نشده، دسته‌هایی از این پرنده هنگام بهار به جنوب مهاجرت می‌کنند. این دسته‌ها زمانی‌ هشت تا ده هزارتایی بودند اما امروز شما آنها به صد تا دویست رسیده و واقعا جای نگرانی است.

آنچه که این روزها بلای جان کوکرها شده، شکار بی‌رویه آنهاست. زمانی شکارچیان فقط از طریق پهن کردن تور می‌توانستند آنها را شکار کنند، اما امروز با انواع و اقسام وسایل شکار از تفنگ ساچمه‌ای گرفته تا ابزارهای مختلف دیگر، به جان این پرنده زیبا افتاده‌اند. بخش غم‌انگیز ماجرا این است که به کوکرها حتی درفصل زایش هم رحم نمی‌شود. یعنی شکار و کشتار کوکرها در خوزستان درست از زمان جفت گیری و تخم گذاری آنها (یعنی اسفند ماه) آغاز می شود و تا لحظه ای که یک کوکر زنده در خوزستان باقی مانده باشد ادامه پیدا می کند.

تنها جایی که محیطی نسبتا امن برای تخم گذاری و لانه سازی کوکرهاباقی مانده بود منطقه ای بود به وسعت تقریبی چهار صد کیلومتر مربع و میان دشت ماهشهر و هندیجان تا سواحل شمال غربی خلیج فارس که هیچ کس در آن زندگی نمی کرد. اما آنجا هم از سه سال پیش به این سو جولانگاه شکارچیان تفنگ بدستی شده است که در فصل بهار هر روز گونی های همراه خود را از کوکرهای کشته شده پر می کنند.

کوکر تقریبا با در نظر گرفتن پر و میزان دمش کمتر از 40 سانتی متر است. پرهای رنگی زیبایی دارد و در هنگام پرواز بدون گردن به نظر می‌آید. این نکته را هم در مورد کوکرها بدانید که هرگز به قفس عادت نمی‌کند و خانگی نمی‌شود. بنابراین اگر ان را در قفس کنند به محض دیدن اولین انسان آنقدر بال و پر می‌زند و خود را به قفس می‌کوبد تا خونین و مالین شده از بین برود.

یک داستان بومی در مورد کوکرها در میان مردم هندیجان و روستاهای ماهشهر، سینه به سینه نقل شده و مردم این نواحی معتقدند کوکرها شاه دارند!

حیات وحش ایران - چشمانی که از دیدنش سیر نمی‌شوید


1396/08/15 | کد مطلب: 3909
برچسب‌ها: حیات وحش
حیات وحش ایران - چشمانی که از دیدنش سیر نمی‌شوید
حیات وحش ایران - چشمانی که از دیدنش سیر نمی‌شوید هانیه کاظمی
حیات وحش ایران - چشمانی که از دیدنش سیر نمی‌شوید

مهندس برق، فوق لیسانس مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس