ابهام تناسلی در نوزادان، همان دو جنسگی است؟


ابهام تناسلی در نوزادان، همان دو جنسگی است؟

علل متفاوتی برای ایجاد دستگاه تناسلی مبهم وجود دارند که در بسیاری موارد، ناشناخته هستند و بیماری به طور اتفاقی دیده می شود.

نوزاد دختر با یک دستگاه تناسلی که به آلت تناسلی مردانه شبیه است به دنیا آید. این امر با تولید بیش از حد هورمون های جنسی مردانه روی می دهد.
نوزاد پسر با یک آلت تناسلی که به صورتی غیرمعمول کوچک است و به کلیتوریس دخترانه شبیه است متولد می شود. این امر به دلیل عدم تولید هورمون جنسی مردانه یا عدم حساسیت به این هورمون ها اتفاق می افتد.

علت ابهام دستگاه تناسلی
علل متفاوتی برای ایجاد دستگاه تناسلی مبهم وجود دارند که در بسیاری موارد، ناشناخته هستند و بیماری به طور اتفاقی دیده می شود. نوزادانی که با ابهام جنسی به دنیا می آیند. می توانند در یکی از دسته های زیر قرار بگیرند:
هرمافرودیسم ( دو جنسی) حقیقتی که در آن نوزادان:
-دارای دو بافت تخمدان و بیضه هستند.
-دارای ارگان های تناسلی داخلی هر دو جنس هستند.
-دارای دستگاه تناسلی خارجی هستند که تا حدودی مبهم است.
-دارای کروموزوم های 46xx xy46 یا مخلوطی از این دو هستند.

اختلال تکامل غدد جنسی
اندام تناسلی داخلی که معمولاً زنانه هستند.
دستگاه تناسلی خارجی که می تواند بین مؤنث طبیعی و مذکر طبیعی در تغییر باشد، البته غالباً با مؤنث خواهد بود.
گناد (غده جنسی) تمایز نیافته

اختلال تکاملی خالص غدد جنسی:
نوزاد دختری که غدد جنسی تمایز نیافته، اندام های تناسلی داخلی زنانه و دستگاه تناسلی خارجی مونث داشته باشد.
هرمافرودیسم ( دو جنسی) کاذب:
کودکانی که دستگاه تناسلی خارجی آنها مبهم، اما اندام های تناسلی داخلی آنها فقط متعلق به یک جنس است، نام هرمافرودیسم کاذب مذکر (غدد جنسی بیضه هستند) و مونث (غدد جنسی تخمدان هستند)، جنسیت گناد را نشان می دهد که همان جنسیت اندام های تناسلی داخلی است.
هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH)
این مورد به علت نقصی در یک آنزیم در مسیر ساخته شدن هورمون استروئید در غده ی فوق کلیه ایجاد می شود و توسط یک ژن اتوزومی مغلوب به ارث می رسد. هیپرپلازی شایع ترین علت ابهام دستگاه تناسلی در نوزادان است و سبب می شود که دختران به دلیل کمبود آنزیم « هیدروکسیلاز» خصوصیات مردانه پیدا کنند.
تولید بیش از حد هورمون های مردانه قبل از تولد
غالباً به دلیل نقایصی در غده ی فوق کلیه ایجاد می شود، اما سطوح بالای هورمون های مردانه نیز می توانند از طریق جفت از مادر به جنین راه یابند. این امر می تواند زمانی رخ دهد که مادر جهت پیشگیری از سقط جنین پروژسترون دریافت می کند یا یک تومور مولد هورمون در بدنش وجود دارد. انواعی از سایر نشانگان ها نیز وجود دارند که در آن ها ابهام دستگاه تناسلی یکی از ویژگی های بیماری در کنار سایر ویژگی هاست.
زمانی که جنسیت یک کودک در زمان تولد نامشخص باشد ونتوان دختر یا پسر بودن نوزاد را دقیقاً معین کرد، گفته می شود که کودک دارای ابهام دستگاه تناسلی است. انواع گوناگونی از عوامل محیطی و ژنتیک می توانند بر این فرآیند تأثیر بگذارند که نتیجه ی آن ابهام دستگاه تناسلی خواهد بود و همان گونه که از نام این عارضه بر می آید، تعیین جنسیت کودک در این حالت دشوار می شود. در عده ی کمی از شیرخواران، ابهام دستگاه تناسلی چنان شدید است که امکان تعیین جنسیت دربدو تولد وجود ندارد و این امر می تواند برای والدین ضربه ی سختی به حساب آید. خواندن این مقاله می تواند اطلاعات مناسبی در این زمینه به شما ارایه دهد.
تعیین جنسیت برای کودک دچار ابهام دستگاه تناسلی
زمانی که نوزاد متولد شده دچار ابهام دستگاه تناسلی باشد. پزشک پس از گرفتن شرح حال، دستگاه تناسلی خارجی نوزاد را معاینه می کند. شرح حال شامل وضعیت سلامتی مادر در دوران بارداری و سابقه ی خانوادگی از هر گونه مرگ و میر نوزادان و ناهنجاری های دستگاه تناسلی است. پزشک کودک شما در ابتدا، علت زمینه ای به وجود آورنده ی بیماری را بررسی می کند و روش های تشخیصی می توانند شامل یک آزمون غربالگری برای CAH، بررسی های هورمونی و نمونه برداری از اندام های تولید مثل باشند.
پزشک جهت تعیین جنسیت فرزند شما، بررسی های زیر را انجام می دهد:
*سونوگرافی لگن (جهت بررسی وجود اندام های تناسلی).
*بررسی پیشابراه و واژن در صورت وجود داشتن
*انجام رادیو گرافی با ماده ی حاجب از دستگاه تناسلی و پیشابراه.
*یک آنالیز کروموزومی (جهت تعیین جنسیت ژنتیکی).
*امکان باروری در مورد یک هرمافرودیت کاذب مؤنث.
*اندازه و پتانسیل رشد آلت تناسلی مردانه در هرمافرودیت کاذب مذکر.
*توانایی اندام های تناسلی داخلی جهت تولید هورمون های جنسی مناسب.
*خطرابتلا به بیماری در آینده ( مانند سرطان) که می تواند در اندام های تناسلی بروز کند.
*اثرات هورمون های مردانه یا زنانه بر روی مغز جنین.
*دیدگاه و انتخاب شما.
درمان ابهام دستگاه تناسلی
گاه احتمال بروز سرطان در گنادها ( غدد جنسی) افزایش می یابد. درمان ابهام جنسی بستگی به نوع بیماری دارد. اما معمولاً شامل جراحی ترمیمی جهت برداشتن اندام تناسلی یا ایجاد اندام تناسلی متناسب با جنسیت اصلی کودک است. درمان همچنین می تواند شامل درمان جایگزینی هورمون (HRT) باشد، تعیین صحیح جنسیت هم به لحاظ اهداف درمانی و هم به لحاظ سلامت عاطفی و روانی کودک امری مبهم است. بعضی کودکان مبتلا به ابهام دستگاه تناسلی، می توانند اندام های تولید مثلی داخلی طبیعی داشته باشند که به آن ها امکان داشتن یک زندگی طبیعی همراه با توانایی بارورشدن را می دهد. اما در بعضی دیگر ممکن است توانایی باروری کاهش یابد یا اصلاً وجود نداشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی