پا درد: 20 علت و درمان درد پاشنه، کف و انگشتان پا


پا درد: 20 علت و درمان درد پاشنه، کف و انگشتان پا

اگر از پا درد رنج می‌برید با ما در این نوشتار همراه باشید تا تمام آنچه درباره درمان پا درد و علت پا درد و درمان درد در قسمتهای مختلف پا نظیر پاشنه، کف ، انگشتان و قوس پا رالازم است بدانید. پاهایتان هر روز، شما را از این‌جا به آن‌جا می‌برند. اما ممکن است تا زمانی که آسیب ببینند خیلی به آنها فکر نکنید. و زمانی که آسیب می‌بینند،...

اگر از پا درد رنج می‌برید با ما در این نوشتار همراه باشید تا تمام آنچه درباره درمان پا درد و علت پا درد و درمان درد در قسمتهای مختلف پا نظیر پاشنه، کف ، انگشتان و قوس پا رالازم است بدانید.

پا درد: 20 علت و درمان درد پاشنه، کف و انگشتان پا

پاهایتان هر روز، شما را از این‌جا به آن‌جا می‌برند. اما ممکن است تا زمانی که آسیب ببینند خیلی به آنها فکر نکنید. و زمانی که آسیب می‌بینند، شما به دنبال تسکین هستید. برای درمان درست، باید مشکل را بشناسید. نخستین چیزی که باید در نظر بگیرید، محل درد است.

الف- درد پاشنه

اگر پا درد شما در ناحیه در پاشنه پای‌تان است، ممکن است پلانتار فاسیتیس داشته باشید. این، ناراحتی یا التهاب نوار بافت سفت ارتباط دهنده استخوان پاشنه به انگشاتن پا است. معمولا، صبح‌ها هنگامی که از رخت خواب بیرون می‌آیید، بیشترین درد را دارد. می‌توانید آن را در پاشنه یا قوس کف پا احساس کنید.

برای درمان آن:

– به پاهای‌تان استراحت دهید.
– کشش ماهیچه پاشنه و پا را انجام دهید.
– مسکن‌های آزاد و بدون نیاز به نسخه مصرف کنید.
– کفش‌هایی با قوس مناسب و دارای کفی بپوشید.

مطلب مرتبط: ۵ عامل بروز درد در انگشتان پا

۱. خار پاشنه

خار پاشنه، دلیل دیگر پا درد است. خار پاشنه، رشد غیر طبیعی استخوان در قسمت پایین پاشنه پاست. ممکن است به دلیل پوشیدن کفش نامناسب یا راه رفتن یا وضعیت نامناسب و یا حتی از فعالیت‌هایی مانند دویدن به وجود بیاید. ممکن است خار پاشنه هنگام راه رفتن یا ایستادن شما را اذیت کند. افرادی که پاهای صاف یا قوس زیاد دارند، بیشتر در معرض خار پاشنه دردناک قرار می‌گیرند.

برای درمان آن:

– پد جدا‌کننده پاشنه بپوشید.
– از یک کفی سفارشی و مخصوص (به نام ارتوتیک) که در کفش قرار می‌گیرد استفاده کنید.
– کفش‌هایی بپوشید که کاملا اندازه باشند و کفی‌های گیرنده ضربه داشته باشند.
– از مسکن‌های آزاد و بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.
– فیزیوتراپی را امتحان کنید.
– اگر هنوز هم درد دارید، درمورد روش‌های درمانی با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲. کبودی سنگی یا متاتارسالژی

یک کبودی عمیق در قسمت ضخیم پاشنه یا سینه‌ی پا است. این عارضه، معمولا در اثر جراحت است اما می‌تواند به دلیل پریدن بر جسم سخت نیز باشد. درد به گونه‌ای است که انگار روی سنگ‌ریزه راه می‌روید. این مشکل به خودی خود و به‌تدریج از بین می‌رود.

در این مدت:

– به پای خود استراحت بدهید.
– روی ناحیه مورد نظر، یخ بگذارید.
– مسکن‌های آزاد و بدون نیاز به نسخه مصرف کنید.

۳. شکستگی پاشنه پا

معمولا یک جراحت جدی ناشی از افتادن یا تصادف اتومبیل است. درد پاشنه پا، کبودی، ورم، یا سختی در راه رفتن، علائم اصلی آن هستند.

برای درمان آن پا درد:

– به پاشنه پا فشار وارد نکنید. می‌توانید از چوب‌های زیر بغل استفاده کنید.
– با کفی از پاشنه پای خود محافظت کنید.
– برای محافظت از استخوان پاشنه پا، آتل بگذارید یا گچ بگیرید.
– درمورد مسکن‌های آزاد یا با نسخه، از پزشک‌تان سوال کنید.
– فیزیوتراپی را امتحان کنید.
– اگر باز هم درد دارید، درمورد عمل جراحی با پزشک‌تان صحبت کنید.

مطلب مرتبط: ۲۴ درمان خانگی درد نوروپاتیک یا عصبی در پاها و دست ها

ب) درد سینه‌ی پا

۴. متاتارسالژی

شما این درد و التهاب را در سینه‌ی پای‌تان حس می‌کنید. کفش‌های نامناسب، دلیل عمده این عارضه هستند. اما ممکن است به دلیل فعالیت‌های شدید مانند دویدن یا پریدن نیز به آن دچار شوید. گاهی به آن کبودی سنگی نیز گفته می‌شود.

برای درمان آن:

– مسکن مصرف کنید.
– به قسمت آسیب دیده یخ زده و پای‌تان را استراحت دهید.
– کفش راحت بپوشید.
– برای کاهش فشار بر سینه‌ی پای‌تان از کفی کفش استفاده کنید.

۵. نوروم مورتون

این درد باعث ضخیم شدن بافت اطراف اعصاب میان انگشتان ( معمولا بین انگشتان سوم و چهارم) می‌شود. شما احساس درد می‌کنید، و در سینه‌ی پای‌تان، حس‌ عجیب یا بی‌حسی دارید. اغلب، زنان بیشتر به آن دچار می‌شوند. این می‌تواند نتیجه پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌های تنگ باشد.

برای درمان آن پا درد :

– برای کاهش فشار بر عصب، کفی کفش بپوشید.
– تزریق استروئید یا مواد دیگر در پا داشته باشید.
– مسکن مصرف کنید.
– کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌هایی که قسمت انگشتان آن تنگ است نپوشید.
– از فعالیت‌هایی که بر نوروم فشار می‌آورد اجتناب کنید.
– از پزشک‌تان درمورد عمل جراحی سوال کنید.

مطلب مرتبط: با این روش درد مفاصل و پاها را در ۷ روز از بین ببرید

۶. سزاموئیدیت

کنار انگشت بزرگ پا، ۲ استخوان وجود دارد که فقط با تاندون‌ها به هم متصلند. به آنها سزاموئید گفته می‌شود. اگر تاندون‌های اطراف آنها آسیب دیده یا ملتهب شوند، به سزاموئیدیت دچار می‌شوید. این، شکلی از تاندونیت است که در دونده‌ها و رقصنده‌های باله، رایج است.

برای درمان آن:

– به پاهای‌تان استراحت بدهید.
– بر ناحیه آسیب دیده، یخ بگذارید.
– در یک کفش مناسب، کفی کفش را زیر انگشت پا قرار دهید.
– انگشت بزرگ را ببندید تا مفصل را بی‌حرکت کنید و اجازه درمان بدهید.
– کفش‌هایی با پاشنه کوتاه بپوشید.
– درمورد تزریق استروئید از پزشک‌تان سوال کنید.

پ) درد قوس پا

۷. پلانتار فاسیتیس

این، معمول‌ترین دلیل درد قوس پا است. پلانتار فاسیتیس می‌تواند بر پاشنه پا، قوس یا هر دو تاثیر بگذارد. درمان، بدون در نظر گرفتن محل، همان درمان قبلی است. برای پلانتار فاسیتیس سمج، تزریق ترکیب استروئید و بی‌حس‌کننده موضعی می‌تواند مفید باشد.

۸. قوس‌های افتاده یا پای صاف

زمانی اتفاق می‌افتد که قوس‌های پا صاف شده (معمولا هنگام ایستادن یا راه رفتن)، و باعث پادرد و مشکلات دیگر شوند. پای صاف را می‌توان با کفی کفش، تنظیم کفش، استراحت، یخ، استفاده از عصا یا بستن یا فیزیوتراپی درمان کرد. گاهی، به‌عمل جراحی نیاز است.

ت) درد انگشتان پا

۹. نقرس

نقرس، که شکلی از آرتریت است، می‌تواند باعث درد در انگشتان پا شود. کریستال‌ها در مفاصل انگشتان جمع شده و باعث درد و ورم شدید می‌شوند. معمولا انگشت بزرگ، آسیب می‌بیند.

برای درمان آن پا درد :

– به پا استراحت دهید.
– بر قسمت آسیب دیده یخ بگذارید.
– داروهایی مانند کلشیسین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) یا پردنیزون مصرف کنید.
– از خوردن غذاهایی که می‌توانند نقرس را بدتر کنند اجتناب کنید.

۱۰. قوز شست پا (بونیون)

یک برآمدگی استخوانی در کناره پا و نزدیک انتهای انگشت بزرگ است. این، به نامیزانی مفصل نخستین انگشت پا مربوط است. هر کسی ممکن است به آن دچار شود، مخصوصا اگر فرد کفش‌های نامناسب یا ناراحت بپوشد. معمولا زمانی که سن افراد بالاتر می‌رود، ظاهر می‌شود. افراد دچار به قوز شست، معمولا شست چمبری نیز دارند. سعی کنید کفش‌های راحت‌تر و یا کفی کفش بپوشید. اگر باز هم درد دارید، ممکن است پزشک‌تان جراحی را پیشنهاد کند.

۱۱. شست چمبری

زمانی است که انگشتان دوم، سوم یا چهارم شما در مفصل میانی خم می‌شوند و ظاهری شبیه چکش ایجاد می‌کنند. این می‌تواند به دلیل عدم تعادل ماهیچه به وجود بیاید اما ممکن است به دلیل پوشیدن کفش‌های نامناسب نیز ایجاد شود.

احتمالا پزشک‌تان به شما توصیه کند کفش‌هایی با قسمت جلویی پهن و عمیق بپوشید. ممکن است تمرین کشش ماهیچه انگشت را نیز به شما بدهد. اگر باز هم مشکل دارید، می‌توانید درمورد جراحی با پزشک‌تان صحبت کنید.

۱۲. انگشت چنگالی

زمانی ایجاد می‌شود که انگشت شما به سمت پایین یا بالا خم شده و قادر به راست شدن نیست. این معمولا نتیجه آسیب عصبی ناشی از بیماری‌هایی مانند دیابت یا اعتیاد به الکل است که ماهیچه‌های پای شما را ضعیف می‌کند. بدون کفش مخصوص برای رفع انگشت چنگالی، ممکن است دچار ناراحتی و کالوس شوید.

برای درمان پا درد :

– به کفش مناسب‌تر رو بیاورید. از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و تنگ اجتناب کنید.
– کشش انگشتان و مفاصل انگشتان را انجام دهید.
– از کفی کفش استفاده کنید.
– درمورد جراحی از پزشک‌تان سوال کنید.

۱۳. ناخن فرورفته

ناخن فرو رفته، زمانی است که پوست یک یا دو طرف ناخن، در گوشت فرو می‌رود. می‌تواند دردناک باشد و باعث عفونت شود.

برای درمان آن:

– چهار بار در روز، پا را در آب گرم قرار دهید.
– یک تکه گاز را بین ناخن و پوست مرطوب، ثابت کنید.
– اگر این درمان‌ها جواب ندادند، به پزشک مراجعه کنید.

۱۴. انگشت چمنی

زمانی ایجاد می‌شود که در انتهای انگشت بزرگ احساس درد کنید. این یک آسیب ناشی از تمرین زیاد است که معمولا به دلیل کشش به وجود می‌آید. انگشت چمنی می‌تواند شکلی از سزاموئیدیت یا یک شکستکی سزاموئید باشد.

۱۵. پیچ خوردگی انگشت پا

ممکن است به دلیل فشار آوردن به انگشت ایجاد شده و به تاندون یا بافت نرم انگشت آسیب بزند. اگر شکستگی ندارید، درد و ورم باید در عرض چند روز از بین برود.

۱۶. شکستگی انگشت

یا شکستگی استخوان، می‌تواند در هر کدام از استخوان‌های انگشت رخ دهد. شکستگی‌های خفیف ممکن است فقط به استراحت، یخ و مسکن نیاز داشته باشند. شکستگی‌های جدی ممکن است به‌عمل جراحی نیاز داشته باشند. برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

۱۷. خشکی شست پا

هالوکس ریجیدوس (خشکی شست پا) نوعی از آرتریت در قسمت انتهای انگشت بزرگ پا است. علائم آن، درد و خشکی مفصل است که با گذشت زمان بدتر می‌شود. درمان ممکن است شامل مسکن و تمرین‌های کششی باشد. در بعضی از موارد، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

۱۸. میخچه و پینه

میخچه برآمدگی‌های ضخیم در پوست در نتیجه تحریک و فشار بر پا و انگشت می‌شود. گاهی وقت‌ها شبیه شاخ به نظر می‌رسد. کالوس، نواحی وسیع‌تری از برآمدگی ضخیم پوستی بر انگشتان یا پاهاست. کالوس به دلیل تحریک و فشار به وجود می‌آید. کالوس و میخچه معمولا به دلیل پوشیدن کفش‌های نامناسب ایجاد می‌شوند.

برای درمان آن‌ها:

– کفش‌های مناسب‌تر بپوشید
– پا را در آب گذاشته و از سنگ پا برای برداشتن پوست اضافی استفاده کنید.

۱۹. شکستگی سیزموئید

شکستگی در استخوان‌های کوچک (استخوان‌های سیزموئید) که در تاندون‌های متصل به انگشت بزرگ قرار دارند. علائم اصلی آن، درد داخل و حوالی انگشت پاست.

برای درمان آن:

– استراحت کنید، یخ بگذارید و پای‌تان را بالا بگیرید.
– برای کاهش فشار از کفش‌های عاج دار یا کفی‌دار استفاده کنید.
– مسکن مصرف کنید.
– اگر باز هم درد دارید به پزشک مراجعه کنید.

ث) درد در کناره بیرونی پا

کناره خارجی پای شما، استخوان متاتارس پنجم، استخوانی است که معمولا دچار شکستگی می‌شود. درد، ورم و کبودی کناره خارجی پا بعد از جراحت، علائم آن هستند. اگر فکر می‌کنید دچار شکستگی استخوان شده‌اید، به پزشک مراجعه کرده و عکس‌برداری کنید.

برای درمان آن:

– مسکن مصرف کنید.
– استراحت کنید، یخ بگذارید و پای خود را بالا بگیرید.
– روی آن راه نروید.
– درمورد نیاز به جراحی از پزشک‌تان سوال کنید.
– در برخی موارد به گچ گرفتن نیاز است.

ج) پا درد در تمام قسمت‌های پا

بیماری عصبی یا آسیب عصب در پاها، معمولا به دلیل دیابت ایجاد می‌شود. این درد می‌تواند سوزش، گزش یا حس برق‌گرفتگی باشد. ممکن است در هر قسمتی از پا ایجاد شود. درمورد مسکن‌ها و روش‌های جلوگیری از بدتر شدن با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲۰. تاندونیت

التهاب و تحریک تاندون‌ها – نوارهایی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصب می‌کنند- است. تاندون‌ها در تمام سطوح پا حرکت کرده و باعث پا درد در قسمت‌های مختلف می‌شود.

برای درمان آن:

– به پای‌تان استراحت دهید.
– مسکن مصرف کنید.
– تزریق استروئید می‌تواند مفید باشد.
– در موارد نادری، به جراحی نیاز است.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: webmd

پا درد: ۲۰ علت و درمان درد پاشنه، کف و انگشتان پا

به اشتراک گذاری

هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.


(مشاهده امروز ۳ نفر)
هرگونه نشر ، بازتولید یا بازنشر تمام یا بخشی از محتوای سایت بازده بدون کسب مجوز، غیرقانونی است و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد