با کاهش زمان تسویه وجوه،معاملات بورس سرعت می گیرد


یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، پیشنهاد کاهش زمان تسویه وجوه در بورس با هدف افزایش سرعت و گردش معاملات است.

با کاهش زمان تسویه وجوه،معاملات بورس سرعت می گیرد
بازار نیوز - فردین آقا بزرگی درمورد کاهش زمان تسویه معاملات سهام در بورس و فرابورس گفت: هدف اولیه این پیشنهاد در حقیقت افزایش سرعت و گردش معاملات است؛ چرا که بیشتر فعالان بازار سرمایه همواره در حال تغییر پرتفوی سهام خود (خرید و فروش) سهام هستند.

وی افزود: از گذشته و عمدتا به‌دلیل نبود اتصال سیستم پرداخت بانک‌ها به یک‌دیگر عملیات انتقال وجوه از یک بانک به بانک دیگر نیاز به حداقل 2 روز کاری وجود داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: لیکن در حال حاضر همسو با مقررات حاکم بر بورس در خصوص لزوم تامین وجه قبل از انجام خرید و همچنین حل شدن موضوع انتقال وجوه از یک بانک به بانک دیگر لازم است، برخی رویه‌ها از جمله مدت زمان دریافت وجوه حاصل از فروش که سه روز پس از تحقق فروش است مورد بازنگری قرار بگیرد و به نوعی اصلاح شود.

آقا بزرگی با اشاره به اینکه برخی معامله‌گران ترجیح می‌دهند منابع حاصل از فروش را برای مدت کوتاه از بازار بورس خارج و در موقع مناسب به تشخیص خود مجددا منابع را وارد چرخه معاملات نمایند و طبیعتا صرف زمان به‌مدت 3 روز مغایر با خواسته ایشان خواهد بود، اظهارداشت: انتظار می‌رود با اصلاح این رویه فرصت سرمایه‌گذاری در زمان کوتاه‌تر نصیبشان شده و مطمئنا این موضوع منتهی به روان‌تر شدن و افزایش حجم معالات خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح این رویه موجب ایجاد سرعت بیشتر در گردش معاملات و در نتیجه ایجاد انگیزه مضاعف بین فعالان بازار خواهد شد و این موضوع با تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر کاهش کارمزد ارکان و شرکت‌های بازار بورس می تواند تاثیر بیشتری بر افزایش حجم و روند معاملات داشته باشد.

گفتنی است، به تازگی دبیر کل کانون کارگزاران از سازمان بورس درخواست کرده تا زمان تسویه کارگزاران با مشتریان از 3 به یک روز کاهش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر