نمایشگاه سما (SEMA) یکی از معدود نمایشگاههای خودرو دنیا است که پیدا کردن یک خودروی برتر در آن مشکل است؛ به دلیل حجم بالای خودروهای به نمایش در آمده و مساحت بزرگ نمایشگاه، احتمالا در طی مدت زمان چهار روز، نمیتوان از تمام غرفهها بازدید کرد. در ادامه چند مورد از جذابترین خودروهای ژاپنی موجود در نمایشگاه سما ۲۰۱۷ را معرفی میکنیم.
یکی از متفاوتترین خودروهای ژاپنی نمایشگاه امسال، پروژهی جون ایمای است. ایمای که یکی از طراحان خوش ذوق شرکت هات ویلز (Hot Wheels) بوده، مدتها مشغول بهینهسازی داتسون 260Z است. این خودروی اسپرت کوپه که به نامهای مختلفی چون نیسان S30، نیسان فیرلیدی (Fairlady) و داتسون (Datsun) در مناطق مختلف دنیا شناخته میشود محصول سال ۱۹۷۴ است.
جالبترین و با ارزشترین مورد در این خودرو، پیشرانهی آن است. شاید عجیب برسد، ولی به قدری تعویض پیشرانههای مختلف بر روی خودروها مد شده است که اگر خودرویی با نمونهی کارخانهای بهینهسازی شود، بیشتر جلب توجه میکند. 260Z ایمای هم به پیشرانهی L26 نیسان وفادار مانده است. در نمای بیرونی رینگهای زیبا و ۱۶ اینچی برند CCW، کیت بدنهی راکت بانی (Rocket Bunny) به همراه چرخهای عقب عریضتر شده، ظاهر جذابی را به این اسپرت ژاپنی ۵۰ ساله داده است.
هوندا S2000 با مالیکت جیزس ریس که پیش از این خودروی برتر همایش تیونینگ و سیستمهای صوتی در کانادا شده بود، در سما ۲۰۱۷ هم خوش درخشید. شاید در نگاه اول کیت بدنه و گلگیرهای برجستهی آن توجه شما را جلب کند، ولی یکی از جالبترین بخشهای این S2000 تا دندان شخصی سازی شده، زیر درب کاپوت آن است.
بخش پیشرانه و قطعات آن به قدری با سلیقه رنگآمیزی شده است که اصلا متوجه سوپرشارژ نصب شده نمیشویم. البته احتمالا این هوندا S2000 با سلیقهی ژاپنیها سازگار نباشد، چرا که معمولا آنها پیشرانهی تنفس طبیعی را ترجیح میدهد. اما ریس برای قدرت گرفتن بیشتر از پیشرانهی سری F هوندا، سوپرشارژ رنگارنگ مخصوص به خود را نصب کرده است.
اولین مزدا RX-8 آمریکا با کیت بدنهی راکت بانی،دیگر خودروی ژاپنی سما ۲۰۱۷ بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. کیتهای بدنهی راکت بانی روز به روز طرفداران بیشتری پیدا میکنند. زبان طراحی کی میورا (Kei Miura)، موسس و طراح این شرکت، در کیت مخصوص RX-8 نیز حفظ شده است. گلگیرهای برجسته و زیبای آن با رینگهای برند RAYS نمای کاملا متفاوتی به این اسپرت ژاپنی داده است. شاید بهتر بود که یک نمونه از این کیت فقط با اسپویلر عقب کوچک هم نمایش داده میشد.
نیسان فیرلیدی Z یکی از محبوبترین خودروهای ژاپنی در نظر تیونرها است، بنابراین معمولا در هر نمایشگاه نمونههای مختلفی از این خودروی افسانهای مشاهده میشود. نسخهای که در غرفهی شرکت تایر تویو (TOTO TIRES) به نمایش گذاشته شده بود، پیشرانهی ۶ سیلندر خطی OHC استاندارد خود را با نمونهی SR20DET نیسان تعویض کرده است. این پیشرانه بر روی مدلهای نیسان 180SX یا سیلویا وجود داشت. رینگهای جدید برند WORK نمای کلاسیک و دوست داشتنی فیرلیدی را حفظ کرده است.
معمولا پیشرانهی RB26 نیسان بر روی خودروهای مخصوص دریفت که با بودجهی کم سرهم میشوند، استفاده میشود ولی نیسان S15 سیلویا محصول تیونر آتلانتیک موتوراسپرتز (Atlantic Motorsports) در بخش بودجه کاملا بدون محدودیت بوده است. این سیلویای زیبا، پیشرانهی ۶۰۰ اسب بخاری خود را از مدل نیسان اسکایلاین GT-R R33 برداشته است؛ نصب و محل قرارگیری پایینتر این پیشرانه کاملا سفارشی و وقت گیر بوده است.
مقالههای مرتبط:
گزارش روز اول بزرگترین نمایشگاه تیونینگ خودروی دنیا؛ 2017 SEMAتوربوی برند گرت (Garrett) به همراه اتصالات تیتانیومی عملکرد و نمای خوش رنگ این S15 متفاوت را تکمیل کردهاند. برخلاف نمای بیرونی، ظاهر کابین با کمترین تغییرات بوده و حس ژاپنی بودن آن حفظ شده است؛ البته صندلیهای برند ریکارو (RECARO) شاید زردترین صندلیهایی باشد که تابحال دیدهایم. در نمای بیرونی کیت بدنهی آیرودینامیک T E Vertex در کنار رینگهای برند RAYS که بصورت سفارشی با رنگ زد تزئین شدهاند، جلب توجه میکند.
یکی دیگر از محصولات کی میورا، که بدون شک جزء زیباترین خودروهای ژاپنی نمایشگاه سما ۲۰۱۷ است، هوندا سیویک هاچبک نسل پنجم است. برخلاف دیگر کیتهای کی میورا، طرح استفاده شده در سیویک، کمی متفاوت است. معمولا در کیتهای کی میورا خطوط برجسته به دنبال انحناها و خطوط اصلی بدنه هستند، ولی در این مدل، خطوط جدید خلاف جهت طرح استاندارد بدنه استفاده شدهاند که نتیجهی کار هم خیلی خوب بوده است.
سیویک به نمایش در آمده فقط یک خودروی نمایشی نیست با نگاهی کوتاه به کابین و میتوان مشاهده کرد که کاملا با هدف عملکرد بالا طراحی شده است. اما زیر کاپوت این هاچیک زیبا، پیشرانهی K24 قرار دارد که مسلما اصلا انتظار آن را نداشتیم. این پیشرانهی هوندا در مدلهایی چون آکورد، اودیسه (Odyssey) و CR-V استفاده شده است. پلاک این سیویک منحصربهفرد که نشان دهندهی شهر اوساکای ژاپن است، یکی دیگر از نشانههای دخالت کی میورا در این پروژه است.
در نمایشگاه سما ۲۰۱۶، کریس فورزبرگ، قهرمان فرمول دریفت آمریکایی، در غرفهی برند AEM خودروی مخصوص نیسان فیرلیدی با پیشرانهی RB26 را به نمایش گذاشته بود. اما امسال فورزبرگ پروژهی جدید و متفاوت خود را رونمایی کرده است. استیشن داتسون 510 که در تمام بخشها کاملا سفارشی بهینه و بازسازی شده است. گلگیرهای برجستهی سفارشی آن محصول شرکت کربن سیگنال (CarbonSignal) دوبی است.
پیشرانهی SR20DET نیسان به همراه جعبهدندهی خودکار در این استیشن متفاوت استفاده شده است. فورزبرگ این خودرو را برای همسر خود بازسازی کرده است که به همین منظور مواردی چون سیستم تهویه و رهیاب ماهوارهای نیز در آن وجود دارد. سیستم تعلیق آن کاملا قابل تنظیم است؛ رینگهای برند SSR و حذف سپر عقب نمای کلاسیک این استیشن را دست نخورده باقی گذاشته است.
شاید با اصالتترین خودروی ژاپنی موجود در نمایشگاه سما ۲۰۱۷، نیسان R32 مدیر گروه دریفت A-Bo-Moon ژاپن باشد که در بخش رینگ و لاستیک به نمایش گذاشته شده بود. ساتسوکاوا بیش از ۱۷ سال است که با این خودرو در جادههای کوهستانی و پر و پیچ و خم ژاپن به همراه تیم خود، مشغول دریفت (Drift) است.
جدیدترین محصول شرکت لیبرتی واک (Libery Walk) زینت بخش هوندا NSX است. با یک نگاه کوتاه میتوان درک کرد که کیتهای بدنهی عریض، برای خودروهای مدرن هم قابل استفاده هستند. این NSX زیبا در کالیفرنیا و با همکاری متخصصهای شرکت لیبرتی واک ساخته شده است؛ سیستم تعلیق بادی برند Air Lift Performance مسئول تنظیم ارتفاع این NSX زیبا را بر عهده دارد.
نمایشگاه سما ۲۰۱۷ پس از چهار روز، به کار خود پایان داد. خودروهای برتر بخشهای مختلف این نمایشگاه بهزودی اعلام خواهند شد.