حوضه آب ریز زاینده رود یک راهکار فنی و یک شبه ندارد


حوضه آب ریز زاینده رود یک راهکار فنی و یک شبه ندارد

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران گفت: امروز شرایط زاینده رود به گونه ای است که راهکارهای فنی به مسایل سیاسی و اجتماعی گره می خورد.

به گزارش ‌ایسنا، مهرزاد احسانی در بازدید مسئولان استانی و کشوری از ورزنه در جمع کشاورزان، اظهار کرد: کشاورز زاده هستم و مشکلات بی آبی را کاملا متوجه می شوم. اما کشاورزان تنها نباید حوضه زاینده رود را در نظر بگیرند. تقریبا بخش عمده ای از کشور امروز با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند و حدود 10 سال است که دچار کم آبی شده ایم.

وی با بیان اینکه بخش عمده مشکلات و مسایلی که در حوضه آبی زاینده رود رخ داده مربوط به خشکسالی است، افزود: خوشحالم به این دلیل که طی سه سال گذشته با کمک شما توانستیم آبی در زاینده رود توزیع کنیم، هر چند این اندازه توقع شما را برآورده نکرد. اما شما باید بدانید در حوضه بختگان کشاورزی مثل اینجا رونق داشت، اما با توجه به اینکه خشکسالی دامن آنجا را نیز گرفته طی سه سال گذشته نتوانستیم آبی در آن حوضه توزیع کنیم، این در حالی است که کل حوضه بختگان در یک استان قرار دارد و چالش های زاینده رود نیز مطرح نیست.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران تاکید کرد: امروز استان هایی که تصور می کنیم فراوانی آب دارند نیز با مشکل آب مواجه هستند شما نگران این نباشید که مرکز فراموشتان کرده باشد این تصور اشتباه است، در سال های اخیر بیشترین توجهات را به زاینده رود داشته ایم و در جلسات شورای عالی آب که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار می شود همواره زاینده رود را در اولویت قرار داده ایم .

احسانی اضافه کرد: اولین پرونده ای که در کمیسیون امنیت ملی مجلس باز شد پرونده حوضه زاینده رود بود، این نشان می دهد که مرکز کشور به زاینده رود بی اهمیت نیست، در واقع صدای زاینده رود بیش از صدای دیگر حوضه ها در مرکز کشور شنیده می شود، اما این نکته را باید بدانیم که حوضه آب ریز زاینده رود جزء مواردی است که یک راهکار فنی و یک شبه ندارد.

وی گفت: پدیده خشکسالی یک پدیده 50 ساله است که طی توسعه در این منطقه رخ داده است، روزگاری در اصفهان و در همین منطقه شرق چنان پرآبی وجود داشت که شما کشاورزان را دچار چالش کرده بود و مجبور بودید برای زمین هایتان زه آب بکشید. همین تصور غلط که زاینده رود به اندازه کافی آب دارد موجب شد که توسعه بیش از حد ظرفیت انجام گیرد و برخی شبکه های آبیاری برای زاینده رود تعریف شود که حالا دودش در چشم همه می رود، امروز این حوضه پرآب نیست و باید همواره این اطلاعات پیش چشم مدیران کشوری و استانی باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران ادامه داد: امروز شرایط زاینده رود به گونه ای است که راهکارهای فنی به مسایل سیاسی و اجتماعی گره می خورد، در واقع مسایل سیاسی – اجتماعی این حوزه در کل کشور یکتا است و هیچ کجا تا این اندازه مشکلاتش سیاسی و اجتماعی نشده و همین تهییج شدن ها و احساساتی عمل کردن ها در بالادست و پایین دست موجب می شود که همواره از مسایل فنی و آب دور بمانیم.

احسانی با اشاره به اینکه مسایل حوضه زاینده رود به قدری پیچیده شده که شورای امنیت ملی به آن ورود کرده، افزود: اگر به نمایندگان مجلس اعتماد دارید و اگر به مسئولان استان اعتماد می کنید فرصت بدهید تا در شورای هماهنگی زاینده رود مشکلات حل شود.

وی خاطر نشان کرد: طی چهار سال گذشته یک مشاور در بالادست زاینده رود مستقر شده و وضعیت کشاورزی آنجا را بررسی می کند که به غیر از 500 تا 600 هکتار طی این مدت تغییری در رویه کشاورزی در بالادست رخ نداده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام