مقابله شرکت‌های بزرگ و جامعه بیمه‌ای کشور با ورود نوآوری و تکنولوژی


مقابله شرکت‌های بزرگ و جامعه بیمه‌ای کشور با ورود نوآوری و تکنولوژی

ایران از آنجایی که در مراحل اولیه رشد اقتصاد اینترنتی به سر می‌برد، فرصت‌های تجارت الکترونیک قابل‌توجهی در بازار آن وجود دارد. یکی از این حوزه‌ها، صنعت بیمه کشور است که ورود فناوری و نوآوری به آن می‌تواند جانی تازه به این صنعت سنتی بدهد. برای اطلاع بیشتر از نقشی که استارت‌آپ‌ها در حوزه صنعت بیمه می‌توانند ایفا کنند با امیرحسین صادقی، کارشناس فناوری و نوآوری، گفت‌وگو کرده‌ایم.

صنعت بیمه ایران چه ظرفیت‌هایی برای راه‌اندازی و استفاده از استارت‌آپ‌ها دارد؟

ترند دنیا و روند جهانی صنعت بیمه این پیام را می‌دهد که باید با انقلابی که در این صنعت در کل دنیا اتفاق می‌افتد، همراه و همگام بشویم. خوشبختانه استارت‌آپ‌ها و نوآوری‌های جدید در سطح دنیا این صنعت را دچار تحول کرده است اما مهم‌تر از آن، بحث اینشورتک را به عنوان انقلاب بزرگ در صنعت بیمه معرفی می‌کند. به همین ترتیب ایران با توجه به اینکه هنوز گام اساسی در این زمینه و استفاده از استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه برنداشته است، مسلما ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف بیمه دارد. طبق گزارش جهانی بیمه که سال ۲۰۱۷ منتشر شده است، تقریبا حدود ۴/۳۱درصد مشتریان صنعت بیمه در کشورهایی که تحت تحقیق قرار گرفته بودند، از خدمات اینشورتک در صنعت بیمه استفاده می‌کنند. این یعنی فناوری تقریبا حدود یک‌سوم صنعت بیمه را در آن کشورها تحت پوشش قرار می‌دهد که این آمار می‌تواند نوید‌بخش جهش بزرگ در این صنعت در کل دنیا باشد و صنایع بیمه ایران نیز باید به این سمت و سو قدم بردارند.

صنعت بیمه به چه اشکال و روش‌هایی می‌تواند وارد حوزه استارت‌‌آپ‌‌ها شود؟

دو مسیر وجود دارد که راه را برای این صنعت باز می‌کند؛ یک مسیر، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هاست. بدین ترتیب که وی‌سی‌هایی برای استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند وارد فضا شوند، تاسیس شود. مسیر دیگر این است که R D شرکت‌های بزرگ می‌تواند بستری برای ورود استارت‌آپ‌ها باشند. استارت‌آپ‌ها به عنوان بخشی از واحد R D می‌توانند به این صحنه قدم بگذارند و حتی در قدم‌های بعدی جای واحدهای R D را نیز در این صنعت بگیرند.

مهم‌‌ترین چالش‌‌های بیمه‌‌ای که استارت‌آپ‌ها می‌‌توانند در حل آنها کمک ‌کنند، چه مواردی هستند؟

به صورت کلی در تمامی بخش‌ها، زیرسیستم‌ها و سیستم‌های صنعت بیمه، استارت‌آپ‌ها می‌توانند وارد شوند. معتقدم استارت‌آپ‌ها می‌توانند در همه حوزه‌ها وارد صنعت بیمه‌ای شوند چون روند جهانی نشان می‌دهد در همه بخش‌هایی که بیمه مشکل داشته یا نیازمند نوآوری بوده است، استارت‌آپ‌ها وارد شده‌اند و تغییرات بزرگ و شگرفی را ایجاد کرده‌اند. این ظرفیت در صنعت بیمه ایران نیز وجود دارد و جدای از برطرف‌کردن چالش‌ها، می‌توانند برای بیمه، اندازه بازار بیمه و افزایش ارتباط بیمه با مصرف‌کنندگان ایجاد ظرفیت کنند و در این موارد می‌‌توانیم روی استارت‌آپ‌ها تکیه کنیم.

منابع مالی بیمه‌ها برای تبدیل‌شدن به وی‌سی (سرمایه‌گذار) چقدر پاسخگوست؟

مسلما صنعت بیمه در همه جای دنیا جزو صنایع قدرتمند از نظر مالی و زیرساخت‌های مالی به‌شمار می‌رود به گونه‌ای که بیمه‌ها حتی بزرگ‌تر از بانک‌ها هستند. مسلما این ظرفیت از نظر مالی وجود دارد اما نکته مهمی که در ایران شاهد آن خواهیم بود، مقابله شرکت‌های بزرگ و جامعه بیمه‌ای کشور با ورود نوآوری و تکنولوژی به این صنعت است. هرچند که در ابتدا بروز مقابله، امری طبیعی است اما فکر می‌کنم که این چالش مالی یا درواقع ظرفیت مالی بیمه‌ها، نکته بسیارمهمی در آینده نخواهد بود زیرا این ظرفیت در صنعت بیمه ایران وجود دارد؛ همان‌گونه که در صنعت بیمه کل دنیا هست. فکر می‌کنم ماراتن برنامه‌نویسی بیمه، نخستین قدم به‌شمار می‌رود که بیمه آرمان، متولی آن شده است. مسلما این موضوع نویدبخش است و تاثیر زیادی روی حساس‌کردن صنعت بیمه به تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها دارد.

مهم‌ترین دغدغه‌ای که در حوزه استارت‌آپ‌ها و فین‌تک دارید، چیست؟

مهم‌ترین دغدغه‌ای که دارم، یکی بحث فرهنگ استقبال از استارت‌آپ‌ها و فرهنگ سازمانی صنعت بیمه و دیگری رویکرد مدیریتی صنعت بیمه نسبت به استارت‌آپ‌هاست. اگر این دو در کنار هم قرار بگیرند می‌توانیم در ایران، منطقه و سطح دنیا با توجه به ظرفیت‌های بیمه، ظرفیت‌های نوآوری و خلاقیت و نیروی جوان موجود در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان