جادوگری / کله خروس در حوله


جادوگری / کله خروس در حوله

ریختن ادرار داخل دروازه، گره‌زدن تور، کشیدن نقش‌های عجیب روی کاغذ، پرسیدن نام مادر، بستن مهره مار به پای بازیکن، پوشاندن لباس خاص به مربیان و پاشیدن آب‌ دهان روی خط زمین ازجمله مهمترین اقدامات جادوگران فوتبال استچهارشنبه 17 آبان 1396 - 14:52

به گزارش خبر ورزشی و به نقل از شهروند، اتفاقات دیدار گل‌گهر سیرجان و خونه‌به‌خونه بابل در لیگ دسته اول باعث شد تا بار دیگر پرونده جادوگری در فوتبال ایران باز شود. صحبت‌های عجیب مسئول ورزشگاه سیرجان در برنامه نود که اعلام کرد به جادو و جنبل اعتقاد دارد، دلیلی بود تا برای نخستین‌بار وجود سحر و جادو در فوتبال ایران به‌ طور رسمی تأیید شود. البته مسأله جادوگری مربوط به هفته‌های اخیر نیست و سال‌هاست که چنین مسائلی از سوی برخی اهالی فوتبال مطرح می‌شود اما هنوز شاید یک مسئول، مربی یا بازیکن هم به خاطر دست‌داشتن در بروز چنین اتفاقاتی با برخورد جدی مواجه نشده است.
ریختن ادرار بچه روی خط دروازه
تصاویر منتشر‌شده از دیدار گل‌گهر سیرجان و خونه‌به‌خونه بابل نشان داد که مایعی توسط مسئولان ورزشگاه روی خط دروازه تیم میهمان ریخته شده است. جالب این‌که این مسأله در برنامه هم تأیید شد و مسئول ورزشگاه سیرجان اعلام کرد ادرار بچه باعث ابطال طلسم تیم حریف می‌شود! البته از این دست ماجرا قبلا نیز شنیده شده و بودند کسانی که ادرار بچه را روی خط دروازه قبل از بازی می‌ریزند تا دروازه‌شان باز نشود یا به قول خودشان طلسم تیم حریف را
باطل کنند!
نقش‌های عجیب روی کاغذ
یکی دیگر از مسائلی که بارها رسانه‌ای شده است،‌ وجود تکه‌های کاغذ درون دروازه‌هاست. کاغذهایی در رسانه‌ها منتشر شده که مسئولان ادعا می‌کنند از درون دروازه حریف خود پیدا کرده‌اند. روی این کاغذها نقش‌و‌نگارهایی وجود دارد که هیچ معنا و مفهوم خاصی از نظر عامه مردم ندارد؛ با این حال جادوگران و افرادی که با آنها در ارتباط هستند، آنها را دعایی برای رسیدن به موفقیت می‌دانند.
محافظت از پشت دروازه
یکی دیگر از روش‌های عجیب جادوگران فوتبال اسپند دودکردن پشت دروازه است. به گفته برخی از مربیان و مسئولان در دهه ٨٠ چند باری این اتفاق در جریان مسابقات لیگ برتر رخ داده است. البته ایستادن افرادی که خودشان را دارای انرژی خاصی می‌دانند، در پشت دروازه هم دیده شده و به‌ نظر می‌رسد هنوز هم در برخی از مسابقات رخ می‌دهد. این افراد خودشان را دارای انرژی خاصی می‌دانند و پشت دروازه تیمی که با آنها ارتباط دارند، قرار می‌گیرند تا از دروازه‌شان در برابر حملات حریف محافظت کنند. بارها مربیان و مسئولان به حضور برخی افراد غیرمسئول پشت دروازه حریف اعتراض کردند که هیچ وقت مسأله به ‌طور رسمی اثبات نشده است.
اسم مادرتان را بگویید
یکی از مربیان باسابقه در فوتبال ایران ادعا کرده زمانی که در یکی از تیم‌های تهرانی فعالیت داشته، فردی که با مدیران باشگاه در ارتباط بوده و قول نتیجه‌گیری تیم را با اقدامات غیر فنی داده، نام مادر بازیکنان را سوال کرده است. البته او معتقد است این حربه اکثر جادوگران است و آنها به جای نام پدر از بازیکنان و مربیان تیم نام مادرشان را می‌پرسند تا از این طریق برای موفقیت تیم کارهایی انجام دهند.
کت، شلوار و پیراهن جادویی
پوشیدن پیراهن، کت، شلوار و حتی گرمکنی که باعث پیروزی یک مربی می‌شود، از سوی برخی از جادوگران فوتبال توصیه می‌شود. بارها شاهد بودیم که یک مربی در چند مسابقه متوالی و حتی در یک فصل فوتبالی از یک لباس خاص استفاده می‌کند و تا زمانی که پیروز می‌شود، دلیل موفقیتش را به پوشش خود ربط می‌دهد. این یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در میان مربیان فوتبال است که بارها شاهد آن در دوره‌های مختلف لیگ برتر بوده‌ایم.
آب دهان روی خط زمین
تصاویری از ریختن آب دهان روی خط کنار زمین توسط مربیان قبلا منتشر شده است. این مربیان قبل از بازی به توصیه جادوگران آب را در دهان خود می‌چرخانند و کنار زمین چمن می‌ریزند. این اقدام از سوی یک مربی حتی در برنامه نود هم پخش شد و بازتاب گسترده‌ای داشت. شاید از آن پس دیگر مربیان سعی می‌کنند هنگامی که دوربین‌ها هنوز به ورزشگاه نرسیدند، در خفا چنین اقدامی را انجام دهند.
کله خروس در حوله
نزدیک به یک دهه قبل بود که تیتر یکی از روزنامه‌های ورزشی مبنی‌بر کله خروس در حوله یکی از دروازه‌بان‌های لیگ برتری باعث ایجاد حواشی برای یکی از تیم‌های بزرگ پایتخت شد. این شائبه از همان موقع به وجود آمد که این دروازه‌بان به توصیه جادوگران برای بازنشدن دروازه‌اش از کله خروس در حوله خود استفاده می‌کند و آن را درون دروازه قرار می‌‌دهد. با این‌که هیچ وقت این مسأله تأیید نشده اما برخی اخبار حکایت از تکرار اتفاقات مشابه در سال‌های بعدی دارند.
گره‌زدن تور دروازه
بیشتر اقدامات عجیبی که جادوگران از بازیکنان و مربیان می‌خواهند که برای رسیدن به موفقیت انجام دهند، به درون دروازه مربوط می‌شود. آنها به قول خودشان بازنشدن دروازه خودی را تضمین می‌کنند. یکی دیگر از این روش‌ها گره‌زدن تور دروازه است. به گفته برخی افراد یکی از قهرمان‌های سال‌های اخیر لیگ برتر با چنین روشی توانسته بازی‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد. مربی این تیم چنین اقدامی را دلیلی برای گل‌نخوردن تیمش می‌دانست و در هر بازی از دروازه‌بانش می‌خواست تا تور دروازه را بعد از بازدید داوران گره بزند.
انداختن عاج فیل به گردن بازیکن
شاید اگر بشنوید که یک مربی برای موفقیت تیمش دست به دامان عاج فیل شده، باورتان نشود. پیداکردن چنین چیزی خیلی راحت نیست؛ اما رسیدن به موفقیت در دنیای فوتبال و توصیه جادوگران آن‌قدر ذهن برخی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که برای یافتن عاج فیل به این در و آن در می‌زنند. طبق شنیده‌ها در سال‌های اخیر برخی از مربیان برای رسیدن به موفقیت به گردن بازیکنان خود عاج فیل می‌انداختند تا آنها بتوانند در زمین بهتر بازی کنند و درنهایت برنده از زمین بیرون بیایند.
بستن مهره مار به پای بازیکن
مهره مار هم یکی دیگر از اشیای عجیبی است که گفته می‌شود برای افراد شانس می‌آورد. این مورد هم به ماجرای جادوگری در فوتبال رسیده و جادوگران از برخی بازیکنانی که با آنها در ارتباط هستند، می‌خواهند مهره مار به پایشان ببندند تا قدرت بیشتری به آنها بدهد. همچنین این مهره مار به گفته این افراد به بازیکنان شانس و اقبال می‌دهد تا در زمین موفق
عمل کنند.
تراشیدن سبیل
اعتقاد برخی مربیان و دست‌اندرکاران فوتبالی به تأثیر جادوگران در نتایج فوتبال تا جایی پیش رفته که آنها حاضرند ظاهر خود را هم تغییر دهند. تراشیدن سبیل یکی از خواسته‌های جادوگران از مربیان فوتبال است که برخی زیر بار آن می‌روند و برخی هم نه. چنین کاری برای بیشترشدن شانس مربیان انجام می‌شود و دردسرهایی را هم برای آنها ایجاد می‌کند.
دعا در دستکش دروازه‌بان
دروازه‌بان‌ها علاوه بر مربیان یکی از تأثیرگذارترین افراد داخل زمین از نظر جادوگران فوتبالی هستند. بر همین اساس یکی از روش‌هایی که جادوگران برای دروازه‌بان‌ها و به قول خودشان موفقیت درون زمین در نظر می‌گیرند، گذاشتن دعا در دستکش آنها است. این عمل برای محافظت از دروازه انجام می‌گیرد و از چشم رسانه‌ها و مردم هم مخفی می‌ماند تا دردسری در عموم برای آنها ایجاد نکند.
جادوگری و تأثیر روی جامعه
این روزها یک سوال بشدت ذهن علاقه‌مندان به فوتبال را درگیر خود کرده است: «آیا واقعا جادوگری باعث رقم‌خوردن موفقیت در فوتبال می‌شود؟» افرادی که خودشان را جادوگر و دارای یک نیروی خاص می‌دانند، خیلی راحت درباره این مسأله صحبت می‌کنند و با برخی اتفاقات می‌توانند اعتماد مربیان،‌ مدیران و بازیکنان را به خود جلب کنند. به گفته خیلی از افرادی که در سال‌های اخیر در فوتبال ایران مشغول بوده‌اند، چنین مسائلی به وفور در تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی دیده می‌شود اما شاید خیلی از آنها رسانه‌ای نشده باشد. برخی هستند که با مطرح‌کردن چنین مسائلی دست به کلاهبرداری از مدیران باشگاه‌ها می‌زنند و درآمد کلانی از چنین راهی کسب می‌کنند. بهتر است فدراسیون فوتبال به ‌طور جدی به این مسأله ورود کرده و تا جایی که می‌تواند ریشه جادوگری را از فوتبال ایران حذف کند. به ‌عنوان مثال اخیرا شنیده شده است که یکی از مدیران باشگاه‌های لیگ برتری به همین دلیل و با توجه به اسنادی که به دست کمیته اخلاق رسیده است با محرومیت سنگین روبه‌رو خواهد شد؛ اما بعد از گذشت چند ماه هنوز آن مدیر کارش را ادامه می‌دهد و خبری از برخورد جدی نیست. جادوگری بدون ‌شک به جز این‌که فوتبال ایران را به قهقرا ببرد و از مسیر اصلی خود دور کند، عایدی دیگری برای این رشته پرطرفدار نخواهد داشت. همچنین مطرح‌شدن بیش از حد این ماجرا حتی می‌تواند تأثیر منفی روی جامعه داشته باشد و باور افرادی که به فوتبال علاقه‌مند هستند را تا حدودی تغییر دهد؛ اتفاقی که نه‌ تنها به فوتبال بلکه به جامعه ضربهخواهد زد.
تاج: با عوامل جادوگری برخورد کردیم
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته به ماجرای جادوگری در فوتبال واکنش نشان داد. او در پاسخ به این سوال که فدراسیون برای ریشه‌کن کردن این موضوع چه برنامه‌ای دارد؟ می‌گوید: «این موضوع قبلا بوده و اکنون بیشتر نشده است؛ بلکه بیشتر به این موضوع رسیدگی می‌شود. موضوع را برجسته می‌کنند تا با آن برخورد شود. کمیته اخلاق موضوعی را از یک باشگاه دریافت و بلافاصله همه عوامل را محروم کرد، برخورد هم بسیار جدی بود؛ چون کمیته اخلاق رسما نامه داد و رسانه‌ای شد، همه متوجه شدند. قرار بود که ما محروم کنیم اما رسانه‌ای نشود که جمع‌بندی آن رسانه‌ای‌شدن بود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز 26 اسفند / فیلم