چیزی که از یک خودروی جگوار XJR575 مدل 2018 عایدتان میشود، دقیقا همان چیزیست که در تصاویر ملاحظه میکنید. این سدان فول سایز، نماد بعدی محصولات پرفورمنس جگوار خواهد بود که وارد قلمرو سلطنت حکامی همچون آئودی RS7، ب ام و آلپینا B7 و مرسدس AMG S63 شده است؛ پلنگی که با شیران درافتاده است.
نکته پیچیدهای در مورد این خودرو وجود ندارد. XJ جدید یک نسخه تقویت شده توسط کارخانه است که علاوه بر افزایش توان و تقویت سیستم تعلیق، ظاهر اسپرتتری نیز دارد. XJR575 رسما محصول بخش خودروهای خاص جگوار لندروور که از سال 2014 به اعمال تغییراتی در برخی از محصولات این کمپانی مشغول بوده، نیست. پیشرانه 5لیتری سوپرشارژ آن به لشکر توانمند 575 اسب بخاری خود غره است. گشتاور تولیدی توسط پیشرانه مذکور معادل 701 نیوتن-متر است و در مقایسه با مدل سال گذشته XJR، به اندازه 50 اسب بخار قدرتمندتر بوده و اضافه گشتاور 20.3 نیوتن متری را به رخ میکشد. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF مجهز به مبدل گشتاور که به صورت هدفمند تقویت شده تا پشتیبان این پیشرانه باشد و از یک دیفرانسیل فعال الکترونیکی نیز بهرهمند شده است.
فنرها و کمک فنرها نیز نسبت به قبل تقویت شدهاند تا کیفیت سواری را بهبود بخشند.
گزارش جگوار حاکی از شتاب 0-96km/h معادل 4.2 ثانیه و نهایت سرعت 300 کیلومتربرساعت است.
پلنگ موجودی زیباست، پس جگوار XJR هم اینچنین است. جلوپنجره توری شکل، هواکشهای پایینی و اسپلیترهای جلو به رنگ مشکی براق هستند. یک اسپویلر باریک اما آشکار نیز در قسمت عقب خودنمایی میکند. کالیپرهای ترمز قرمزرنگ آن در میان رینگهای 20 اینچی مشکی، احاطه شده توسط لاستیکهای پیرلی، عرض اندام مینمایند.
بروز رسانیهایی همچون: صفحه نمایشگر لمسی 10 اینچی که جایگزین نمونه هشت اینچی شده، جعبه فرمان اصلاح شده و دوربین استریو که در پشت آینه وسط سکنی گزیده است، در این مدل اعمال شده است. از نظر ایمنی نیز شرکت سازنده قابلیتهای مختلفی را در این خودرو جاسازی نموده است. از جمله میتوان به سیستم کمکی حرکت بین خطوط، هشدار انحراف از مسیر و چرخش خودکار غربیلک فرمان برای جلوگیری از برخورد، شناسایی علایم راهنمایی رانندگی و سامانه کمکی پارک، اشاره نمود.
لازم به ذکر است که تمام این تکنولوژی های نام برده شده تنها در XJهای دیفرانسیل عقب نصب خواهند شد. XJR جدید احتمالا تا قبل از پایان سال 2017 میلادی در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد و خریداران بایستی علاوه بر پرداخت 122,400 دلار، مبلغ 995 دلار دیگر نیز بایت عوارض دولتی پرداخت نمایند که 26هزار دلار از XJ L با قدرت 470 اسب بخار گرانتر بوده اما نسبت به مرسدس S63 با توان 603 اسب بخار، در حدود 25 هزار دلار ارزانتر است.
پرفورمنس بروز رسانیشده در این سدان باشکوه به طرز مطلوبی مفید واقع شده است. این خودرو میتواند شایسته لقب برترین و سرزندهترین سدان فول سایز تقویت شده توسط کارخانه، برحسب قیمت پرداختی باشد. اما با یورش سامانههای حرکتی مختلف به بازار، سامانه حرکتی به کار گرفته شده در این خودرو با کد AJ V8/ZF، ممکن است که دیگر کاملترین و بهترین نباشد.
پیشرانه V-8 آن هنوز هم بسیار بهتر از نمونه V-6 نصب شده بر روی انواع XJ AWD عمل میکند. با V-8 احساس آزادی بیشتری به انسان دست میدهد. گیربکس هشت سرعته آن دقیقتر و شادابتر عمل میکند؛ حس تعویض دنده دستی در آن سرزندهتر است.صدای بیرون آمده از اگزوز اگرچه بلندتر است اما بسیار گوشنواز بوده و آزارش به کسی نمیرسد. البته گاهی اوقات سامانه استارت-استاپ آن کمی سرزده و بدون هماهنگی وارد معرکه میشود که با خاموش کردن آن، این پیشرانه به بهترین نمونه موجود در خط تولید جگوار بدل خواهد شد. این خودرو بسیار سریع است اما سریعترین نیست. مرسدس S63 اصلاح شده 2018، در حدود سه و یا چهاردهم ثانیه در شتابگیری، چابک تر عمل مینماید که اگر چه علت دقیق آن برای ما نامشخص است اما میتواند ناشی از گیربکس 9 سرعته، عملکرد سیستم کلاچ، سامانه چهارچرخ محرک ویا ترکیبی از هرسه باشد.
575 و S63 هر دو بسیار سریع و باثبات هستند. چسبندگی جانبی آنها برای سدانهایی با این سایز، بسیار عالی است. تفاوت بین آنها هم عیان است و هم نهان. تنها میشود گفت که انگار 575 بار کمتری را به دوش کشیده و با خود میبرد؛ یعنی سبکبالتر از S63 احساس میشود.البته 575 در حدود 270 تا 300 کیلوگرم از رقیب آلمانی خود سبکتر است.سیستم فرمان 575 حین حرکت در مسیرهای مارپیچ کوهستانی بسیار تیز و فرزتر عمل میکند که شاید یکی از دلایل حس سبکی بیشتر نسبت S63، همین موضوع باشد.
برگردیم به سراغ جگوار خودمان و روی صندلیهای عقب آن بنشینیم. سرنشینان عقب از فضای پای 91 سانتیمتری بسیار مشعوف خواهند شد. هر کسی که داخل کابین 575 بنشیند، از چرم گرانبهای بکار رفته در آن و پنل دربهای فلزی مخصوص آن به وجد خواهد آمد. در قسمت جلو تفاوت چندانی با مدل ساخته شده در سال 2009 مشاهده نمیشود و شاید همین امر کمی نارضایتی خریداران را به دنبال داشته باشد. به خصوص در مقایسه با سدان های لوکس جدید، کمتر لوکس به نظر میآید. دو عدد دریچه هوای گرد، صفحه نمایشگر لمسی، ساعت انالوگ و نشان قرمز رنگ 575 در بالا، عمده ترین مواردی است که در بخش میانی داشبورد جلب توجه مینمایند.
سخن پایانی
ما چندان از این نکته که دقیقا چه اشخاصی این اتومبیل تقویت شده توسط کارخانه را خریداری مینمایند، مطمئن نیستیم. آنها بهتر است مدلهایی نظیر XJL پورتفولیو و اف تایپ 2-3 سال کارکرده را نیز مد نظر داشته باشند. اما اگر قصد دارند تا پس از خرید XJR575، از دیدن مناظر کوهستانی و مسیرهای عبوری از دل دره ها لذت ببرند، توصیه میشود حتما این مدل را در بالای لیست گزینههای خود قرار بدهند.