افزایش 10 درصدی رشد کپورماهیان در هر سال با برنامه‌های اصلاح نژادی


ایران در زمینه تحقیقات شیلاتی نه تنها اصلاح نژاد ماهیان کپور را در دستور کار قرار داده، بلکه به موازات آن اصلاح نژاد ماهیان بومی را نیز دنبال می کند.

افزایش 10 درصدی رشد کپورماهیان در هر سال با برنامه‌های اصلاح نژادی

ایران در زمینه تحقیقات شیلاتی نه تنها اصلاح نژاد ماهیان کپور را در دستور کار قرار داده، بلکه به موازات آن اصلاح نژاد ماهیان بومی را نیز دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز در دیدار رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با رئیس موسسه تحقیقات آبزی پروری مجارستان، ابعاد مختلف تفاهمنامه امضا شده در خصوص اصلاح نژاد ماهیان کپور، بررسی و درباره فازهای بعدی این پروژه همکاری، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در این دیدار ضمن اشاره به سابقه بیش از 40 ساله مجارستان در پرورش کپورماهیان، گفت: این کشور به دلیل تجربیاتی که در پرورش ماهیان گرمابی دارد، می تواند در تدوین سند ملی اصلاح نژاد این نوع ماهی با ایران همکاری کند.

محمد پورکاظمی، افزود: مجارستان، به غیر از بانک ژنی که برای این ماهی تشکیل داده، دارای دو لاین تولید سریع الرشد کپور ماهیان است و ایران نیز برای انتقال تجربیات کارشناسان و محققان این کشور، سال گذشته تفاهمنامه‌ای در همین زمینه امضا کرد.

به گفته پورکاظمی، طبق پیش بینی‌های صورت گرفته هزینه‌های اجرای طرح اصلاح نژاد کپورماهیان در ایران، دو میلیارد تومان خواهد بود که یک میلیارد تومان آن را استانداری خوزستان، 600 میلیون تومان معاونت عملی و 400 میلیون تومان را نیز موسسه تحقیقات علوم شیلاتی متقبل می شود.

وی تدوین سند ملی اصلاح نژاد کپورماهیان، انتقال تکنولوژی و دانش فنی از مجارستان به ایران و ایجاد لایه های اصلاح نژاد شده این ماهی در کشور را از مهم ترین اهداف تفاهمنامه برشمرد و عنوان کرد: تاکنون کارهای بسیاری در این راستا انجام شده است. ارسال دو کارشناس به مجارستان طی دو هفته، برگزاری جلسه با بخش خصوصی پرورش دهنده این ماهی در ایران، بازدید سه نفر از معاونان پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی از مزارع موفق مجارستان و تنظیم متن اولیه سند ملی اصلاح نژاد کپور ماهیان از مهم ترین اقدامات انجام شده هستند.

پورکاظمی تاکید کرد: البته این سند که توسط مجاری ها تدوین شده باید بعد از اظهار نظر استادان و محققان برجسته کشور، دوباره توسط مجاری ها جمع بندی شده و در یک جلسه مشترک طی سال آینده متن آن نهایی شود. در آن زمان سند نهایی را در اختیار پرورش دهندگان قرار خواهیم داد تا آنها بتوانند اصلاح نژاد کپورماهی معمولی را به صورت کاملا علمی دنبال کنند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با تاکید بر اینکه می توان از برنامه اصلاح نژاد کپورماهی، برای اصلاح نژاد دیگر گونه های بومی الگوبرداری کرد، گفت: اگرچه در حال حاضر 300 هزار تن تولید این ماهی در ایران است، اما با اجرای برنامه های اصلاح نژادی که تکنولوژی آن توسط مجاری ها به ایران منتقل می شود، می توان بدون تغییر د روند غذادهی و حجم آب، سالانه 10 درصد افزایش تولید را برای این قسمت رقم زد.

وی ادامه داد: البته قرار است در اردیبهشت سال آینده یک میلیون تخم لقاح یافته کپور اصلاح نژاد شده از مجارستان به ایران منتقل شود تا در مراکز تعیین شده به رشد و تکثیر برسند. در همین راستا تعدادی نیز جمعیت پایه از این ماهی در ایران وجود دارد که بعد از تلاقی و انتخاب جمعیت برتر، جمعیت نهایی گزینش خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید ماهی کپور از لحاظ حجم، در دنیا حرف نخست را می زند، گفت: چین به تنهایی 23 میلیون تن و هند نیز هفت میلیون تن در سال تولید دارد ایران نیز با اجرای طرح اصلاح نژاد، می تواند سالانه 30 هزار تن به حجم تولید خود بیافزاید.

رئیس موسسه تحقیقات آبزی پروری مجارستان نیز در این دیدار گفت: طی سال های گذشته محققان مجاری از کشورهای مختلفی بازدید کردند و توانستند دانش دنیا را با دانسته‌های داخلی تلفیق کرده و در نهایت نتایج خود را بومی سازی کنند.

بلا کواش، افزود: کارهای مشترکی که با ایران داریم، با بسیاری از کشورها به ویژه سرزمین های آفریقایی و برزیل انجام داده ایم. آنها نیز موفقیت های چشمگیری را کسب کرده‌اند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح های اصلاح نژادی، تولید ماهی کپور در ایران هر ساله رو به افزایش باشد.

V-

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رفع مشکل دوربین آیفون، 96میلیون‌تومان ناقابل!