با داچیا مهربان‌تر باشیم!


با داچیا مهربان‌تر باشیم!

سام کاویانی: بسیاری از ما ایرانیان، اغلب برندهای خودرویی را تنها از دریچه ذهن خود قضاوت می‌کنیم و حتی می‌بینیم. در این میان، اگر از برندی خوشمان بیاید و طرح و رنگ ساخته‌هایش به دلمان بنشیند تا عرش آن را بالا می‌بریم و حتی گاهی اوقات، با تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز، چنان بازار کاذب و... نوشته با داچیا مهربان‌تر باشیم! اولین بار...

سام کاویانی: بسیاری از ما ایرانیان، اغلب برندهای خودرویی را تنها از دریچه ذهن خود قضاوت می‌کنیم و حتی می‌بینیم. در این میان، اگر از برندی خوشمان بیاید و طرح و رنگ ساخته‌هایش به دلمان بنشیند تا عرش آن را بالا می‌بریم و حتی گاهی اوقات، با تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز، چنان بازار کاذب و گرانی را برایش مهیا می‌کنیم که حتی دست خود ما نیز از خرید محصولات آن کوتاه می‌شود! برعکس، اگر از برندی به هر دلیلی ناراضی باشیم و طرح و فرم ساخته‌های آن را نپسندیم تا جایی که امکان دارد از ارزش آن می‌کاهیم و حتی مواقعی، صفات منفی و نادرستی را هم به آن نسبت می‌دهیم تا بلکه با این کار، دق دلی‌مان را بیش‌ازپیش روی آن خالی کرده باشیم! خوشبختانه این عادت نادرست فرهنگی با توجه به اطلاع روزافزون مشتریان از خودروهای روز دنیا، در سطح جامعه تا حدی رو به کاستی نهاده، اما متأسفانه هستند هنوز مشتریانی که تحت تأثیر گفته‌های بی مبنا و یا حب و بغض برخی از افراد احیاناً ناآگاه درباره برند و یا مدلی خاص قرار می‌گیرند. دراین‌بین، یکی از برندهایی که در کشورمان آگاهی کمتری درباره پیشینه و سازوکار آن وجود دارد و گاهی قضاوت‌های نادرستی هم درباره آن ابراز می‌شود، برند رومانیایی داچیا است که در این متن سعی نمودیم که با چند پرسش و پاسخ کوتاه شما را بیشتر با این سازنده اروپایی آشنا نماییم.

داچیا کی تأسیس شد و محصولات اولیه آن چه بود؟
با داچیا مهربان‌تر باشیم!
کمپانی داچیا در حدود نیم قرن پیش، یعنی سال 1966 میلادی بنیان‌گذاری شد و کارخانه اصلی آن نیز در سال 1968 میلادی ساخته شد. تأسیسات این کمپانی در شهر کولباشی قرار دارد که امروزه این شهر با نام میوونی (MIOVENI) خوانده می‌شود. این کمپانی از همان بدو تأسیس با شرکت رنوی فرانسه اقدام به همکاری نمود و در همان آغاز نیز، طرح‌های پایه رنو 12 و ابزارهای تولیدش را از رنو خریداری نمود. حاصل این همکاری در عمل، تولید خودرویی به نام داچیا 1300 بود که در ظاهر از تفاوت‌های اندکی با رنو 12 فرانسه برخوردار بود و سالیان بسیاری، به‌عنوان یک خودروی کم‌خرج و ارزان از محبوبیت فراوانی نزد مردمان آن دیار برخوردار بود. در همان زمان همچنین، شرکت داچیا خودروی رنو 8 را هم تحت لیسانس با نام داچیا 1100 تولید می‌کرد. در سال‌های بعد، مدل‌های تکامل‌یافته‌تری از داچیا 1300 با نام داچیا 1302،1310،1410 و همچنین مدل NOVA نیز روانه بازار شدند. شرکت داچیا تا سال 2002 میلادی و پس از 34 سال از آغاز فعالیت خود مجموعاً حدود 2.5 میلیون دستگاه خودرو را تولید و روانه بازار نمود. از سال 2002 به بعد نیز، بیش از 4 میلیون خودرو توسط این شرکت تولید شد و اکنون جمعاً تولیدات این شرکت از مرز 7 میلیون دستگاه هم رد شده است.


مشارکت جدی رنو با داچیا در ماه سپتامبر سال 1999 میلادی آغاز شد و رنو در آغاز با خرید 51.3 درصد از سهام این شرکت کنترل آن را در دستان خود متمرکز نمود. بعدها میزان سهام رنو در این شرکت به 99.3 درصد رسید و این شرکت عملاً به یکی از اقمار مهم رنو در جهان بدل شد. از اولین مدل‌هایی هم که رنو پس از تملک داچیا طراحی نمود مدل لوگان (LOGAN) است که در کشور ما به نام تندر 90 شناخته می‌شود.

آیا محصولات داچیا فقط به کشورهای اروپای شرقی و در حال توسعه صادر می‌شوند؟
با داچیا مهربان‌تر باشیم!
برخلاف باور غلطی که دراین‌باره میان بسیاری از ما ایرانیان شایع است، بزرگ‌ترین بازار محصولات داچیا نه کشورهای اروپای شرقی و نه حتی خود رومانی بلکه کشور فرانسه است! برای اثبات این گفته بهتر است به خود آمار رجوع کنیم. طبق آخرین آمارهای منتشره، بزرگ‌ترین بازار محصولات داچیا در سال 2016 میلادی به ترتیب ذیل بود: فرانسه با سهم 19.1 درصد نخستین بازار، آلمان با سهم 9.4 درصد دومین بازار، اسپانیا با سهم 9.4 درصد سومین، ایتالیا با سهم 8.5 درصد چهارمین و ترکیه با سهم 8.1 درصد پنجمین بازار این برند بودند. پس می‌بینیم که دستکم بیش از 45 درصد از محصولات داچیا در کشورهای اروپای غربی و یا به‌اصطلاح توسعه‌یافته دنیا فروخته می‌شود. در حال حاضر، محصولات داچیا در 49 کشور جهان فروخته می‌شوند.

آیا ساخته‌های داچیا قابل اطمینان هستند؟
با داچیا مهربان‌تر باشیم!
امروزه داچیا یکی از شعبات اقماری رنو به‌حساب می‌آید و استانداردهای به کار رفته در محصولات آن کوچک‌ترین تفاوتی با استانداردهای کارخانه مادر ندارد، چون اگر غیر از این بود شرکت رنو هرگز اجازه صادرات ساخته‌های این کمپانی رومانیایی را به دیگر بازارهای جهان و به‌ویژه اروپای غربی صادر نمی‌کرد. در یک کلمه داچیا را می‌توان برند ارزان ساز و باکیفیت رنو نامید.

آیا داچیا خودروساز موفقی است؟
با داچیا مهربان‌تر باشیم!
از سال‌های 2010 الی 2016 میلادی، فروش سالانه داچیا سالانه به‌اندازه 13 درصد رشد نمود و از حدود 329 هزار دستگاه به 584 هزار دستگاه رسید درحالی‌که میانگین این رشد همین بازه زمانی در صنعت موتوری جهان سالانه معادل 4.6 درصد بود. کمپانی داچیا در سال 2016 میلادی، دقیقاً 584,219 دستگاه خودرو را تولید نمود و کارخانه آن به لحاظ حجم تولید، پنجمین تأسیسات بزرگ تولیدکننده خودرو در قاره اروپاست. در هشت ماهه نخست سال جاری، فروش این کمپانی در قیاس با پارسال به میزان 10.9 درصد رشد نمود و به 427,027 دستگاه رسید و به احتمال زیاد تا آخر سال این رقم از 600 هزار دستگاه هم فراتر می‌رود. داچیا همچنین بزرگترین مرکز لجستیک ساخت قطعه برای شرکت رنو محسوب می‌شود و حتی یکی از بزرگترین صادرکنندگان قطعات خودروهای CKD در جهان نیز به شمار می‌آید. قطعات منفصله ساخته شده در این کارخانه برای مونتاژ محصولات رنو به شعبات این کارخانه در سرتاسر جهان ازجمله برزیل، هندوستان، روسیه، آفریقای جنوبی، آرژانتین، مراکش و ایران صادر می‌شود.


منابع:
WIKIPEDIA.ORG
FOCUS2MOVE.COM

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط