نقش مس در سلامت کلی بدن


نقش مس در سلامت کلی بدن

مس برای سلامت کلی بدن بسیار ضروری است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز لرستان، مس فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها را قادر می‌سازد.این ماده داخل بدن تولید نمی‌شود ، بنابراین باید از طریق منابع خارجی وارد بدن شود.
مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریبا توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود.
برای اینکه از مزایای این ماده بیشترین استفاده را ببرید باید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
نوتروپنی (neutropenia) بهترین علامت مربوط به کمبود مس است. نوتروپنی عبارت از کاهش غیر طبیعی تعداد گلبول های سفید خون است.
معروف است که پزشکان به کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند، داشتن یک دست‌بند مسی را توصیه می‌کنند و دلیل این امر را هم کمبود یون‌های مسی در خون ذکر می‌کنند که با تماس دست‌بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می‌شود.
از سوی دیگر محققین، یکی از علت‌های بروز بیماری آلزایمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان می‌کنند.
تا چند دهه پیش، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا بخصوص خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت .
هیچ‌ کس نمی‌دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیرد،ولی تا این جا بدونید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی، از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در بدن شما فوق‌العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد می‌‌کنه دیگه از اون دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفیدمیشود.
و اما اکنون .. مردم کم کم دوباره به راز استفاده قدیمی ها از این ظروف پی بردند.
مسگری یکی از حرفه های پر رونق بروجرد بوده که امروز نام ˈ راسته مسگرهاˈ در بازار قدیمی این شهر معروفیت این پیشه را در ذهن تداعی می کند.
این روزها بازار مسگرهای بروجرد رونقی گرفته است، رونقی که برای این هنر، صنعت کهن خبری مسرت بخش است، موضوعی که امید می‌رود برای احیا این صنعت استمرار داشته باشد.
دانلود
وارد بازار مسگرهای بروجرد که می‌شویم صدای چکشهایی از جنس آهن بر تن ظروف مسی به گوش می‌رسد، گویا وارد شدن هر ضربه رونق این صنعت فراموش شده را گواهی می‌دهد.
بازار معروف مسگرها در بروجرد هر چند این روزها دیگر رونق پنجاه سال پیش را ندارد چرا که سالها قبل حدود 200 مغازه در این بازار وجود داشت و اکنون تنها 15 فروشگاه وجود دارد.
اما در سالهای اخیر به دلایل متعدد از جمله خاصیتهای پزشکی، استفاده از ظروف مسی با استقبال مردم از این ظروف افزایش یافته است، این امر خود موجب احیا و زنده شدن این صنعت و هنر اصیل دیار بروجرد شده تا بارقه‌های امید برای حفظ این هنر ، صنعت کهن شکل بگیرد.
حسین درویش زاده از مسگرانی است که سالهاست در این حرفه چکش می‌زند و امرار معاش می‌کند، در تک تک چروک‌های صورت و پینه دستانش می‌توان روایتی از مرارت‌های هنر مسگری در بروجرد را خواند، هنری که رهاورد آن تا خانه‌های مردم رفته و آوازه آن در گوش ایرانیان پیچیده است.
مسگری صنعتی است که قبلا در بروجرد رونق بیشتری داشت، وی می گوید: مسگری صنعتی است که قبلا در بروجرد رونق بیشتری داشت ولی طی سالهای قبل متاسفانه کمتر از ظروف مسی استفاده می‌شد اما این روزها به دلیل زنده شدن آن و استقبال مردم دوباره احیا شده است.
درویش زاده به سختی‌های کار اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به دلیل سختی کار بر روی ظروف روزانه بیشتر از شش ساعت نمی‌توانیم چکش بزنیم و کار کنیم.
وی به روند تهیه مواد اولیه برای ساخت ظروف مسی اشاره می‌کند و می‌گوید: مواد اولیه کار و فلزات مورد نیاز چون قلع، مس، برنج و ذغال سنگ مورد نیاز را از بازار تهران تهیه می‌کنیم.
درویش زاده به احیا و استمرار این صنعت در بروجرد امیدوار است و ادامه می‌دهد: این صنعت زمینه جذب و اشتغال جوانان را دارد و اگر حمایتهایی نیز از سوی مسئولان صورت گیرد به طور قطع با استقبال جوانان، این صنعت در بروجرد رونق بیشتری خواهد گرفت.
وی به عرضه ظروف مسی بروجرد به گردشگران و همچنین مسافران نوروزی می‌گوید: بیشتر محصولات ما در داخل بازار بروجرد عرضه می‌شود که البته مسافرت توریستها و گردشگران گرمی خوبی به بازار مسگری بروجرد می‌بخشد.
قاسم روستایی یکی دیگر از مسگران بروجردی است که سالها در این زمینه فعالیت داشته و هنرش در ساخت ظروف مسی در خانه‌های بروجردی‌ها خودنمایی می‌کند..
وی به ساخت دیگ 86 کیلویی خود در سال 68 اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال 68 یک دیگ مسی بزرگ درست کردم که قابلیت پخت 100 کیلوگرم برنج را داشت.روستایی از فروش این دیگ بزرگ در بازار قم می‌گوید و ادامه می‌دهد: طی سالهای اخیر با استقبال مردم از ظروف مسی کاسبی ما هم رونق گرفته است.
چوپانی کارشناس میراث فرهنگی نیز گفت: هم اکنون 4 کارگاه فعال در زمینه مس فعالیت می کنند و 15 فروشگاه کار فروش مس را انجام می دهند.
حجت الله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد از آمادگی این اداره برای برگزاری دوره‌های آموزشی در این بخش خبر می‌دهد و می‌گوید: به اعتقاد ما حفظ برخی صنایع دستی بروجرد از جمله مسگری نیازمند ارائه آموزشها در این زمینه است.
یارمحمدی از موانع موجود پیش روی توسعه آموزشها در این بخش سخن می‌گوید و یادآور می‌شود: متاسفانه امروزه به خاطر عدم استقبال جوانان، دوره‌های آموزشی در زمینه مسگری از رونق چندانی برخوردار نیست.
از دیگر مشکلات امروز این هنر آموزش این حرفه است که فقط به صورت سنتی و به روش استاد، شاگردی است و متاسفانه با استقبال کمی مواجه است.
آموزش ، ارائه تسهیلات، برگزاری نمایشگاههای منطقه ای ، شناسایی چالش ها و موانع و رفع آنها، تامین مواد اولیه و ایجاد بازارچه های موقت و دائمی نقش مهمی در احیاء و رونق بیشتر مسگری دارد .
به هر حال خرید و استفاده از ظروف مسی، ورشو و دیگر صنایع دستی تولیدی این شهرستان نقش و سهم خود را در کمک به احیاء و ادامه حیات صنایع دستی بومی این منطقه ایفا می کنند .
امیدواریم با تدابیر لازم در جهت جذب جوانان و به روز کردن آموزشهای این حرفه زمینه رغبت بیشتر جوانان برای ورود به این رشته زیبا و جذاب فراهم شود.
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
نقش مس در سلامت کلی بدن
.slide_vertical_padding .showcase-content a img
نویسنده: مهناز رحمانی مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!