اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه تعیین تکلیف می‌شوند


اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه تعیین تکلیف می‌شوند

ارومیه- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی از تعیین تکلیف و تصویب اراضی پادگان لشکر64 ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی،جلیل جباری با اعلام این خبر گفت: با تلاشهای سه سال مسئولین استان آذربایجان غربی‌ و پس از بازدید معاون میراث فرهنگی سازمان متبوع و دبیر وقت شورای عالی معماری و شهرسازی و هیئت همراه و پیشنهاد تدقیق مساحت و کاربری اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه طرح نهایی این مجموعه در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین تکلیف شده و با کاربری های عمومی مختلف در اختیار مردم کلان شهر ارومیه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بازبینی کمیسیون ماده ۵ گذشته این مجموعه از سه سال پیش کلید خورده و در اقدامی کم سابقه با تلاش معاون عمرانی وقت استانداری آذربایجان غربی مصوبه قبلی آن کان لم یکن و بازبینی آن به یک تیم پژوهشی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه ارومیه سپرده شد.

جباری اضافه کرد: پس از تشکیل جلسات اتاق فکر متعدد به این منظور طرح نهایی با رویکرد حفاظت از فضای سبز موجود با درختان کهنسال و حفاظت از بناهای تاریخی دوره پهلوی مجموعه و اعظای حداکثر کاربری های عمومی در مقیاس شهری شامل گردشگری تفریحی، ‌باغ موزه ، پارک و صنایع دستی، پارک و فضای سبز، میراث تاریخی – تجاری، تجاری خدماتی با حفظ بناهای تاریخی و رعایت ضوابط میراث فرهنگی و تجاری خدماتی به تصویب مراجع استانی رسیده ودر جلسه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: در این مصوبه به ضرورت رعایت ضوابط میراث فرهنگی و حفظ این مجموعه ی با ارزش تاریخی بعنوان بخشی از هویت شهر ارومیه تاکید شده است.

وی اضافه کرد: این اراضی در نقشه حاضر علاوه بر بخش های تجاری،‌ خدماتی و مذهبی به بخش های گردشگری، ‌تفریحی و پارک وام همچنین باغ موزه و صنایع دستی نیز تقسیم شده است.

محوطه ستاد لشکر و بناهای تاریخی آن که متعلق به دوره پهلوی است با تلاش و پیگیری های اداره کل در سال ۹۳ بشماره ۳۱۱۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

این مجموعه با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار در مرکز شهر و در حریم بلافصل بافت تاریخی ارومیه واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...