پدرم دوست داشت خواهرم مجرد بماند و من ..!


پدرم دوست داشت خواهرم مجرد بماند و من ..!

رکنا: مریم سامانی / در بخش نخست میزگرد به بررسی برخی از علل روی دادن جنایات آنی و موشکافی قضایی و قانونی و روانی آن پرداختیم در ادامه و در این قسمت راهکارها و زمینه های روی دادن این رویداد تلخ و فراگیرتر شدن خشونت را در خانواده و جامعه زیر ذره بین خواهیم گذاشت.

پدرم دوست داشت خواهرم مجرد بماند و من ..!
حجم ویدیو: 117.38M | مدت زمان ویدیو: 00:22:51

اساتید همراه در این میزگرد دکتر جعفر رشادتی - رئیس مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه - ، دکتر فخرالدین جعفرزاده – قاضی Judge بازنشسته و وکیل دادگستری - ، دکترفربد فدایی – روانپزشک و مدرس روانشناسی جنایی- ، دکتر اصغر کیهانی زاده – روان شناس و مشاور خانواده - ، دکتر آیلین دایمی – وکیل و مشاور حقوقی - و ناصر قزلباش - سرهنگ بازنشسته جنایی – بودند .
شما هم به بی فایده بودن میزگردها اعتقاد دارید؟

دکتر فدایی: باید افکارمان را روی هم بگذاریم. این میزگردها بی نتیجه نبوده است برای نمونه قانون Lawمجازات اسلامی در ماده 51 قبلی به این اشاره می کرد که جنون به هر درجه ای باشد رافع مسئولیت است ولی اکنون جای خود را به اختلال روانی داده است
انگ زدایی چقدر حائز اهمیت است؟

دکتر فدایی: جز درمان بیماری، انگ زدایی از بیماران روانی و بیماری های روانی اهمیت دارد .دکتر رشادتی اظهار کردند تعداد زیادی از افراد نا بسامانی روانی دارند، درست است ولی چون جزئی است ، فرد آگاهانه رفتار می کند. اگر چه که در این موارد نیز باید درمان صورت پذیرد.
جامعه ما بیماری روانی را خلاصه کرده در افراد روان پریش که در فقه و حقوق جزا به مجنون و دیوانه معروف هستند ولی این افراد کلا یک درصد افراد را تشکیل می دهند و 24درصد نیز به بیماری های خفیف روانی مبتلا هستند.
در افراد مبتلا به روان پریشی تعداد کمی تحت تاثیر هذیان و توهم مرتکب جرم Crime می شوند که تشخیص آن بر عهده روانپزشکی قانونی است و به جای مجازات فرد باید درمان شود.
چند نوع بیماری روانی مرتبط با روان پریشی داریم؟

دکتر فدایی : 400نوع بیماری روانی داریم که 10نوع آن با روان پریشی مرتبط است. انگیزه های روانی در جرائم نقش دارند و گاهی افراد نمونه برداری می کنند از آنچه رسانه ها پیش روی آنها می گذارند مثلا فوتبالیستی که لگد میزند، از سوی نوجوانان الگو می شود. یا وقتی فرد تحت فشار تحقیر و توهین قرار دارد آن را در جای دیگری که مجازاتی در پی ندارد ، خالی می کند مثلا فردی در اداره و یا محل کارش مورد توهین قرار گرفته است و زمانی که به خانه می رود و صدایی در گوش او می گوید همسایه قصد کشتن Killing تو را دارد.بیمار پارانویید بدگمان با برنامه ریزی حرکت می کند.ما ترجیح می دهیم جنون آنی را به کار نبریم چون کسی یک دفعه روان پریش نمی شود و تحت عنوان قتل Murder هایی که تحت تاثیر عوامل عاطفی و... قرار دارند، طبقه بندی می شود. عاملان این جنایات باید مجازات شوند چون فرد آگاه است ولی جلوی خود را نگرفته است.
چقدر معتقدید که طلاق در این قضایا پر رنگ شمرده شود؟

دکتر فدایی: لزوما طلاق به این مفهوم نیست که آنها آسیب شناسی دارند. اکثرشان آسیب شناسی روانی ندارند. نباید روی طلاق و... در جنایات مترکز شد. باید روی خود جرم متمرکز شد.
زیرا با فردی روبرو هستیم که قدرت کنترل تکانه اش را ندارد. متاسفانه در جامعه تاکید نمی شود که جلوی خشم تان را بگیرید.در سریال ای می بینید که آشکار و غیر آشکار گفته می شود بروید حق تان را بگیرید و نتیجه این می شود که خود فرد تصمیم می گیرد و ما با این مسائل و جنایات مواجه می شویم.
در سال 1356 تعداد زندانیان کشور ما چقدر بوده است؟ تعداد قتل عمد چقدر بوده است؟و الان با آماری روبرو هستیم که با افزایش جمعیت دو برابری جور در نمی آمد.

دکتر کیهان نیا: من مشکلات را در دو محور نقش خانواده و نقش مسوولین و جامعه خلاصه می کنم. ما روان شناسان در برخورد با معتاد، اورا بیمار می دانیم مجرم تلقی نمی کنیم در برخورد با قاتل The Murderer هم رافت آمیز نگاه می کنیم و در شرایط تعمق می کنیم که چه چیزی روی داده که فرد به این نقطه رسیده است؟
جامعه ما ملتهب، بیمار و عصبی است. مردم ایران عصبانی ترین ملت دنیا هستند. جوانان ما مثل یک فنر در برابر تنش ها، خشم ها، عصبیت ها و بی عدالتی ها شده اند که بر اثر فشار های وارد شده این فنر جمع شده است و اگر روزی این فنر باز شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟مثلا آقای روحانی که 24 میلیون رای آوردی برای زنان و جوانان چه می کنی؟
"حمید صفت" زاده این جامعه است. در مرگ مرتضی پاشایی وقتی این همه آدم حاضر می شود در اصل نوعی اعتراض است به مسوولین به این همه بی عدالتی، اختلاس، فحاشی و... . مسوولین چه کردند در تلویزیون و.... فقط نصیحت کرده اند.
به این علت است که وقتی جوانی برای مشاوره در برنامه تلویزیون که روان شناسی در آن نیست مراجعه می کند به او گفته می شود صبور باش.
بنابر این باید در مهد کودک ها، دبستان ها و... کلیدی کار کرد. چقدر مشاور تربیتی داریم که در این مورد حرف بزند؟ در دانشگاه چقدر مشاور داریم؟
در خانواده چه راهکاری را برای کاهش تنش ها پیشنهاد می کنید؟

دکتر کیهان نیا: دو سال طول می کشد تا افراد یاد بگیرند، چه طور حرف بزنند ولی 30 سال طول می کشد که یاد بگیرند حرف نزنند و چه طور حرف بزنند.
اگر هوشنگ در مقابل اینکه شنیده بود حمید عصبی شده، عذر خواهی می کرد آیا الان با پرونده یک جنایت Crime روبرو بودیم.
متاسفانه ما قوانین مذاکره را نمی دانیم. خانواده باید یاد بگیرد که بگومگو مخرب را به سازنده تبدیل کند و باید روی آموزش آن کار شود. خانواده باید دیالوگ را یاد بگیرد.اگر اینها فراهم شد این اتفاقات ناگوار نمی افتد. اگر مسوولین راه آن را پیدا کنند، دیگر شاهد آن نیستیم.
قزلباش: همه چه رسانه، اساتید، پلیس Police و... همه و همه مدعی اند. باید فرهنگ سازی شود ولی وقتی روی داد پس از هر اتفاقی آن را به تهاجم فرهنگی مرتبط می کنیم.
قاتل یا مجرم کیست؟ هر کسی ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که عنوان و نام قاتل به او داده شود. خیلی از افراد آزارشان به کسی نمی رسیده است و مهربان بوده اند ولی قتل کرده اند.
قتل همیشه نباید به این معنا باشد که فرد مستحق اعدام execution بوده است. قاتل گاه مورد ترحم است و می بینیم که از کودکی دشواری و زخم هایی در سنی به او وارد شده است که در سال های بعد این زخم سرباز کرده است بخصوص در بحران هویت و بلوغ.حالا این سوال مطرح است که وزارت آموزش و پرورش خروجی اش چیست؟در مدرسه که باز می شود باید داخل مدرسه را با بیرون آن مقایسه کرد. بچه ها در داخل و بیرون مدرسه باهم تفاوت دارند.من خانواده، مدرسه و پلیس را در فرار Escape دختران مقصر می دانم و هیچوقت این مساله ریشه یابی نشده است.
مساله مهم دیگر مربوط به بازجویی هاست. ما در بازجویی ها فقط می نویسیم و حرکتی نداریم که بچه به خانواده ای که باعث آسیب و فرار او بوده دوباره وارد نشود که یا به فرار دوباره یا قتل خواهد انجامید. رسانه ها بخصوص صدا و سیما نماینده افکار عمومی است. مدعی هستیم که صدا و سیما پر محتوا ترین برنامه را دارد، آنوقت این اتفاقات برای چیست؟ این تهاجم از کجا وارد می شود؟
پیشنهادتان برای پیشگیری چیست؟
قزلباش: کارمان فقط تشخیص درد شده است و راهی برای درمان نداریم به مجرمی که یک شب فرصت فکر کردن داده می شود، دیگر نمی شود واقعیت را از دهان او بیرون کشید متاسفانه همه چیز در کشور ما نقص دارد. به یاد دارم که پدری فرزند شیرخوارش را به قتل رسانده بود. همسرش رضایت داد و آن مرد بعد از یک ماه خودکشی کرد.بیماری و مشکل را تشخیص می دهیم ولی درمان نداریم یا درمان نیمه کاره است.مشکل مهم دیگر این است از متخصصان و تجارب آنها پس از بازنشستگی استفاده نمی شود.بارها شاهد بوده ام که پس از برگزاری یک کنسرت ، همه باهم خوب هستند فشارها را تخلیه کرده اند ولی در بقیه موارد در خیابان همه با هم درگیر می شوند.

دکترجعفرزاده: هر واقعه مجرمانه ای که روی می دهد نقص یک قانون و تعرض به یک ارزش است. در موضوع قتل و در همه وقایع جنایی دو طرف داریم قاتل و مقتول، بزهکار و بزه دیده. نقش هر دو باید در اعمال مجازات مورد بررسی قرار گیرد در وقوع قتل ممکن است این ها جا به جا شود مثلا فردی به دیگری 10سیلی زده ولی فردی که 10سیلی خورده، یک سیلی زده و باعث مرگ طرف مقابل شده است. ما در اعمال مجازات آن 10سیلی را نمی بینیم. در اعمال خشونت ها هم همین طور است. اگر یک طرف از آنها منفعل باشد و یکی فعال خشونت مراحل را تا آخر طی نمی کند. هنر Art کنترل خشم را در ایران نداریم. مدیریت بحران خشونت باید آموزش داده شود. بحران خشونت را باید با آموزش کنترل کرد. در برخورد با پدیده ای خشونت آمیز می شود با عقل و درایت یا احساس وارد عمل شد. اگر از احساس استفاده کنیم نتایج غیر قابل جبرانی حادث می شود ولی اگر از عقل پیروی شود با نتایج مثبتی روبرو خواهیم شد.عذرخواهی کردن در خشونت های کلامی آثار مثبت فراوان دارد، ولی اکثرا عذر خواهی کردن را بلد نیستیم.
در نهایت همه ی آنچه که گفته شد به یک مقام قضایی می رسیم. قاضی باید در واقع عدالت را اجرا کند اجرای خشک قوانین به نظر من عدالت نیست. درست است که قاضی باید روی محور قانون حرکت کند، ولی قاضی با انسان سروکار دارد. همه ی قاتل ها همیشه جانی و مقصر نیستند رفتار و گفتار تحریک آمیز از موجبات تخفیف دهنده است ولی در کشور ما اعمال نمی شود. در نهایت قاضی باید واقعه را با قانون و عوامل تطبیق دهد.قانون گذار قدم هایی رو به جلو برداشته در بند الف ماده 290 قانون مجازات اشاره به علم و آگاهی کشنده بودن شده ولی در بند ب و پ اشاره به رفتار مرتکب کرده و اینکه مرتکب باید به کشنده بودن علم داشته باشد که تفسیر آن دست قاضی است. در کشور های دیگری جرائم جنایی را می شود به جنحه تبدیل کرد. جرائم مستوجب قصاص به مستوجب تعذیر تبدیل می شود. که برداشت از این تبصره ها دست قاضی است و قاضی می تواند درچارچوب قانون مانور دهد.

دکتر فدایی: به رفتار بزه دیده اشاره کردید در اینجا به علت سوم که صحنه وقوع جرم است باید اشاره کنم مثلا اگر شهرداری نور کافی را برای خیابان ها و کوچه ها تامین کند ، ارتکاب جرم کمتر می شود.

دکتر جعفرزاده : چاله و چوله و ... اگر در خیابان و معابر باشد و در وقوع جرم تاثیر داشته باشد باید در نظر گرفته شود. اوضاع و احوال خاص در ارتکاب جرم از قبیل نحوه گفتار و رفتا ر و... در جرائم تعذیری است ولی در قتل نقش ندارد و راه در رو نداریم چون قتل ها درجه بندی شده است.
دکتر رشادتی: در صحنه جنایت به مقتول، در برخورد با قاتل، به قتل و در تنهایی هایمان به هر دو فکر می کنیم ولی هر کس از ما وظایفی داریم. همین الان به رحمان بچه ی طلاق فکر می کنم که سه نفر را به قتل رسانید. او از 2سالگی مادرش را ندیده بود و همه رهایش کرده بودند.به یاد معلمی می افتم که همسرش را به قتل رسانده بود و می گفت کبودی چشم ام را نگاه کنید، اوج تنفرم را با مرگ اش آرام کردم و دخترکی که دایی اش او را مجبور کرده بود با پسر کارفرمایش ازدواج کند و با تبانی نامزدش شوهر خود را کشته بود و می گفت: آن کسی که مرا مجبور به این ازدواج کرد مسوول است ویا مردی که می گفت اگر زنم خانه را ترک نمی کرد و فرزند خردسالم گریه نمی کرد، اورا پرت نمی کردم.یا پدری که می گفت از کشتن پسرم پشیمان نیستم، تا عمق کتک زدن سال های مرا بفهمد.یا پسری که می گفت پدرم عامل مجرد ماندن خواهرم بود به این علت او را کشتم.
مردی را به یاد دارم که مادرزن و همسرش را کشته بود و می گفت تمام بدبختی های من بخاطر مادرزنم که در درگیری ها از همسرم حمایت می کرد ، است .
در سیاست دکتر روحانی قوهء اجرایی در کاهش جرم نقش دارد. باید نخست احراز نیاز افراد به جامعه را بپذیریم. پله دوم این است که این نیازها به شکل مشروع باید رفع شود و بدانیم که همه جوانان حضرت ایوب نیستند و تقوای بالایی ندارند که صبر کنند. در حال حاضر سن ازدواج 40سال شده است ولی سن بلوغ 17سالگی است که اگر این فاصله رفع نشود ازدواج های سفید و... ایجاد می شود.
زمانی که زنی طلاق گرفته و خرجی ندارد تا زمانی که به درخواست اعسارش جواب داده شود، چه طور باید زندگی کند چه کسی باید خرجی اش را بدهد؟ درحالی که قانون به راحتی درخواست طلاق شوهر را پذیرفته است.
اگر به سامانه سهام عدالت وارد شوید از 40میلیون، 5میلیون نفر روستایی بیکار و سرپرست خانوار داریم این افراد آیا با ماهی 45هزار تومان مشکل شان حل می شود؟
برای سلامتی روحی جامعه، دولت وظیفه دارد که هزینه لازم را برای رفع مشکلات بکند. آن خانمی که با هر طلاق از مجتمع خانواده بیرون می آید، باید یاری شود.
در قانون مشکل داریم و قانون مجازات اسلامی نیاز به بازنگری دارد.
باید روی احراز قتل عمد فکر کنیم. آیا نظام روانپزشکی می تواند اعلام کند فردی که آن لحظه در فضای اجبار بوده و عامل قتل آن است نه ضربه قتل؟
از سوی دیگری متخلفان هزینه تخلف را درست نمی دهند. چرا پسری می تواند ماهی یکبار والدین اش را کتک بزند ؟ قوهء مجریه و مقننه و... چه می کنند؟ واین طور می شود که به مرور این ها جمع می شود و پدری قتل می کند. ولی قضاوت Judgment قبل از جنایت و آن پرونده های شکایت مربوط به این ضرب و شتم ها می توانستند جلوی آن را بگیرند.
در نهایت آن که تا وقتی این سه قوه و حاکمیت دست به دست هم ندهند و نیازها را با روش مشروع رفع نکنند، این موارد آخرین قتل های ما نخواهند بود.

دکتر فدایی: این نکات مهم است. در قانون جدید اختلال روانی عنوان شده ولی ما مجبوریم با بیماری روانی منطبق کنیم و آن خشم انباشته شده را نمی شود در نظر گرفت که این باید برطرف شود.

دکتر دائمی: متاسفانه مسوولیت رفتارمان را چه فردی و چه در ارگان ها نمی پذیریم و به هم پاس می دهیم و به این علت پرخاشگری داریم. باید شفاف سازی رسانه ای کنیم و نمی شود. فیلترینگ داشت چون درفضای مجازی می شود اخبار کذب و درست هر دو را منتقل کرد و مردم در سطوح مختلف مخالف این اخبار هستند. گروهی توانایی تحلیل دارند ولی عموم جامعه اخبار زشت و برتر را درست تر می دانند و در این زمان است که احساس پرخاشگری می کنند.
ما باید از طریق رسانه این کار را بکنیم.
علت شکل گیری روابط مثلثی در خانواده را چه می دانید؟ آیا این روابط در بروز خشونت و جنایت موثر نیست ؟

دکتر دائمی: مادران نقش زیادی در فرهنگ ایرانی دارند. ولی زنان ما سر خورده هستند و ریز ریز غرولند می کنند. جایگاه اجتماعی زنان مشخص نیست. به خاطر معضلات اجتماعی و فرهنگی جایگاه زن به او داده نشده و ایجاد خشم کرده است. مثلا حجم اعتراضات به کابینه برای همین بود. زنان با اوقات آزاد تری که دارند، نتیجهء مطلوبی را که برای حمایت از دکتر روحانی کرده بودند و انتظار آن را داشتند، ندیدند.در بستر خانواده زنان حق شان را تضعیف شده می بینند و پرخاشگری طرف مقابلش را لمس می کنند.متاسفانه شاهد خشونت زن علیه زن هستیم. ریشه اینها در چیست و چه کسی این انتظارات را تعریف می کند؟ چرا زنان ما حس فدا شدن دارند؟در قوانین فرهنگی مشکل داریم و باید در حقوق زن، فرزند، فرزند خوانده باز نگری داشته باشیم. جدا از هرگونه تبعیض مذهبی و جنسی باید باز نگری کنیم.قبل از ازدواج مشاوره پزشکی داریم باید مشاور خانواده داشته باشیم و تفهیم نقش کنیم. بسیاری از خشونت ها نسبت به اطفال در بستر خانواده است و والدین می گویند بچه خودم است.
خوب است در شهرستان ها همایش رایگان چطور با فرزندان مان باید حرف بزنیم ، بگذاریم .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

بلایی که 2 مرد بر سر بیوه 16 ساله در خانه باغ مرند آوردند / فریده چشمانش نیمه باز بود که..!

حمله بی رحمانه جوان 32 ساله به 35 زن و دختر در خیابان های مشهد + عکس

انگیزه مرموز قتل خبرنگار تازه داماد در تهران + عکس و جزئیات

وقتی به هوش آمد خودم را با یک زن در خانه تنها دیدم! / ناگفته های مرد اصفهانی از گرفتار شدن در تهران

قتل فریبا پس از آزاد شدن از زندان / پسری با موهای فرفری کجاست؟

وقتی سرزده به خانه رفتم فریبرز و زن غریبه را در وضعیت زننده ای دیدم و..!

با زن احمد ارتباط پنهانی داشتم / او را به باغ بردم و ..! / ادعای عجیب مجید در دادگاه تهران

پرونده سرقت های کثیف در سرپل ذهاب / دزدان به طلاهای جسد یک زن در زیرآوار هم رحم نکردند

دستگیری برادران دالتون در مشهد / آنها همیشه مسلح بودند!

برخورد با دفاتر سودجو و مجریان تور زلزله کرمانشاه!

انتقام هولناک راننده تاکسی از همسرش / او دختر و پسرش را به آتش کشید + عکس

پدرم دوست داشت خواهرم مجرد بماند و من ..!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟