ترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستند


خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ترویج فرهنگ وقف در جامعه را یک ضرورت دانست و گفت: واقفین محور اصلی دهه وقف هستند.

سرویس : کهگیلویه و بویر احمد - زمان : ۱۳۹۶/۹/۱ - ۱۹:۲۶ شناسه خبر : ۶۷۱۴۵۱

ترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستند
خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ترویج فرهنگ وقف در جامعه را یک ضرورت دانست و گفت: واقفین محور اصلی دهه وقف هستند.
ترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، همایش تجلیل از خیرین، واقفین، خادمین قرآنی، هیئت امنا بقاع متبرکه و تجلیل از رسانه های برگزیده در زمینه وقف امروز ( 1 آذر ) با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، مدیرکل اوقاف استان و جمعی از مدیران استانی و شهرستان بویراحمد در سالن امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه) صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

فتاح محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این همایش، گفت: دوره سلجوقیان، دوره شکوفایی وقف بوده و در دوره صفویه، اوج وقف را در ایران و کشورهای اسلامی شاهد بودیم.

محمدی با بیان اینکف، وقف در دوره قاجاریه تداوم پیدا کرد، اظهار داشت: متاسفانه اصلاحات ارضی در دوره پهلوی، وقف را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش پیامبر گرامی اسلام در زمینه وقف، گفت: وقتی انسان فوت می کند، آثار همه چیز او از بین می رود و آن چیزی که باقی خواهد بود، صدقه جاریه، علمی که به عنوان زکات مشروع استفاده می شود و فرزند صالحی که بتواند این روند را ادامه دهد.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد به کارکردهای وقف اشاره کرد و گفت: وقف در سه حوزه فرهنگی آموزشی، اجتماعی و رفع نیاز نیازمندان، حوزه اقتصادی و توزیع متعادل ثروت کارکرد دارد.

محمدی در تشریح کارکردهای وقف، اضافه کرد: نخستین کارکرد وقف کارکرد فرهنگی و آموزشی است که امروز دانشگاه ها، مدارس، حوزه های علمیه، بیمارستان ها و خیرینی که در این حوزه فعالیت می کنند، در این حوزه این کارکرد قرار می گیرند.

وی دومین کارکرد وقف را کارکرد اجتماعی و رفع نیاز نیازمندان دانست و ادامه داد: امروز ما باید در این راستا گام برداشته و این فرهنگ را در جامعه ترویج دهیم.

این مسئول، بحث عدالت اجتماعی را مترتب بر این موضوع دانست و ادامه داد: اگر به فلسفه خمس و زکات در اسلام بپردازیم و اگر مسلمانان فقط به این امر مهم توجه داشته باشند، فقیر و تهی دستی در جامعه اسلامی پیدا نخواهیم کرد.

محمدی سومین کارکرد وقف را اقتصادی خواند و اضافه کرد: سیاست اسلام، یک سیاستی است که کنترل و تعدیل ثروت را در پی دارد و منجر به عدالت اجتماعی، توزیع متعادل سرمایه و پول در جامعه خواهد شد.

وی به آثار وقف در جامعه اشاره و یادآور شد: رسیدن فرد واقف به نیکی و رستگاری از جمله این آثار است و اگر کسی با این نیت وقف کند، یک صدقه جاریه بوده که در همه ادوار و حتی پس از مرگ ثواب و خیرات آن شامل واقف خواهد شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وقف را باعث کاهش فاصله طبقاتی در بین افراد جامعه خواند و ابراز داشت: خداوند در آیات بسیاری بر حق مستمندان و محرومان در سرمایه متمکنین تاکید دارد، که بخشی از آن در خمس و زکات است.

محمدی خاطرنشان کرد: توزیع ثروت در جامعه، تقویت روحیه ایثار و فداکاری و استمرار پاداش و ثواب در وقف از آثار این امر خداپسندانه است.

وی گفت: وقف های جدید باید براساس نیازهای روز جامعه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و علمی باشد.

پایان پیام/82
ترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستند
ترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستندترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستندترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستندترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستندترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستندترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستندترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستندترویج فرهنگ وقف یک ضرورت است/واقفین محور اصلی دهه وقف هستند
ضمیمه :
کلید ‫واژه‌ها:
تعدیل ثروت
|
خمس
|
صدقه جاریه
|
محرومان
|
زکات
|
مرگ
|
بقاع متبرکه
|
وقف
|
تجلیل
|

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم