نیویورک‌تایمز: آماری که پنتاگون درباره تلفات غیرنظامیان اعلام می‌کند، توهم است


نیویورک‌تایمز: آماری که پنتاگون درباره تلفات غیرنظامیان اعلام می‌کند، توهم است

روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد آماری که وزارت دفاع آمریکا درباره کشتار غیرنظامیان در حملاتش در کشورهای دیگر منتشر می‌کند، دروغین و فریب‌دهنده است.

نیویورک‌تایمز: آماری که پنتاگون درباره تلفات غیرنظامیان اعلام می‌کند، توهم استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای با عنوان «افشای حقیقت درباره هزینه جنگ» نوشت: نیم قرن پیش، ادعا‌های گمراه‌کننده پنتاگون درباره شمار غیرنظامیان کشته‌شده در جنگ ویتنام، باعث کاهش اعتماد مردم و سرانجام از بین رفتن حمایت آنان از آن جنگ شد. ارتش آمریکا امروز مدعی است درس‌های سخت را از آن جنگ و جنگ‌های پس از آن آموخته است. پنتاگون سامانه‌ای پیچیده طراحی کرده است که هدف از آن کاهش تلفات غیرنظامیان است.

در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، چنین ادعا می‌شد که پیش از اقدام به هرگونه حمله، نیرو‌های آمریکایی ملزم هستند «تقریباً یقین داشته باشند» که هیچ غیرنظامی در آن حمله صدمه نخواهد دید. حتی اگر شمار بسیار معدودی از غیرنظامیان -به رقم تمامی تدابیر احتیاطی ارتش آمریکا- کشته شوند، پنتاگون متعاقباً تعداد آن‌ها را با شفافیت کامل اعلام خواهد کرد.

نیویورک تایمز نوشت: چنان‌که اکنون برملا شده است، تمامی این ادعا‌ها - یا دست‌کم، بخشی از آن‌ها - توهم و خیال باطل است.

بر اساس گزارش‌های اخیر نیویورک تایمز و سایر منابع خبری، پنتاگون شمار به‌ مراتب بیشتری از غیرنظامیان را، در مقایسه با آنچه به آن اذعان می‌کند، می‌کشد. سامانه‌ای که برای تضمین شفاف‌سازی و مسئولیت‌پذیری طراحی شده بوده است، اکنون چنین به‌نظر می‌رسد که به پنتاگون این مجال را می‌دهد که درباره هزینه‌های حقیقی حملات ارتش آمریکا، خودش و بقیه ما را فریب دهد. در اغلب اوقات، اطلاعات نادرست به سامانه پیچیده تعیین اهداف حملات ارتش آمریکا خورانده می‌شود، که باعث کشتار غیرنظامیان می‌شود و مزید بر علت این است که پس از کشتار غیرنظامیان، پنتاگون تحقیقات لازم را برای تعیین علت کشتار غیرنظامیان و تعداد تلفات غیرنظامیان، انجام نمی‌دهد.

به عنوان مثال، ائتلاف به سرکردگی آمریکا مدعی شده است که در ازای هر ۱۵۷ حمله هوایی به مواضع داعش در عراق، یک غیرنظامی کشته می‌شود. این در حالی است که تحقیقات گسترده مجله یکشنبه نیویورک تایمز که «عظمت خان» و «آناند گوپال» آن را به صورت میدانی در عراق انجام داده‌اند، حاکی از آن است که در ازای هر ۵ حمله هوایی ائتلاف به سرکردگی آمریکا، یک غیرنظامی کشته می‌شود. یعنی شمار واقعی غیرنظامیان کشته شده بر اثر حملات ائتلاف به سرکردگی آمریکا در عراق، بیش از ۳۱ برابر ادعای پنتاگون بوده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این‌ها صرفاً نگرانی‌های بیهوده نیست؛ زیرا سرعت حملات و همچنین تلفات غیرنظامیان ناشی از این حملات، در حال افزایش است. شایان ذکر است که تلفات بی‌مورد و گسترده غیرنظامیان در کشور‌های خارجی باعث خواهد شد که همان مردمی را که آمریکا امیدوار است نجات‌شان دهد، از آمریکا بیگانه کند و آن‌ها را به دشمنان آمریکا تبدیل کند. تلفات غیرنظامیان، عقوبت دیگری را نیز برای آمریکا در پی دارد و آن، این است که شمار گسترده غیرنظامیانی که بر اثر حملات آمریکا کشته می‌شوند، به ابزاری در دستان گروه‌های تروریستی تبدیل می‌شود که می‌توانند بدین وسیله جوانان را به سوی خود جلب و عملیات ضدتروریسم آمریکا را تضعیف کنند.

نیویورک تایمز در انتهای مقاله خود آورده است: این وظیفه کنگره آمریکا است که مسئولیت‌پذیری و شفاف‌سازی دولت را در این خصوص تضمین کند و اگر دولت آمریکا از منویات کنگره پیروی نکند، آنگاه اعضای کنگره باید با برگزاری جلسات استماع، دولت و پنتاگون را وادار به پاسخگویی کنند.

انتهای پیام/

گزارش نیویورک تایمز از اطلاعات دروغین پنتاگون درباره قربانیان حملاتش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)