لیگ قهرمانان محل کسب درآمد برای آذربایجان


لیگ قهرمانان محل کسب درآمد برای آذربایجان

خبرنگار روزنامه خبرورزشی گزارشی در حاشیه دیدار تیم‌های قره‌باغ و چلسی در باکو تهیه کرده است.شنبه 4 آذر 1396 - 12:38

به گزارش خبرورزشی، شاید در ظاهر آذربایجان نسبت به کشورهای همسایه نظیر ترکیه و روسیه از نظر امکانات، مدرنیته و حتی فوتبال پایین‌تر باشد اما واقعیت این است که اگر یک بار به این کشور بروید دیگر چنین تصوری نخواهید داشت. جدا از فرهنگ بومی که در آذربایجان وجود دارد و مردم آن اصالت خود را همچنان حفظ کردند اما مسیر پیشرفت در آنجا متوقف نشده و با سرعت چندبرابری ادامه دارد. آذربایجان با سرعت به سمت مدرن شدن پیش می‌رود و از هر نظر چیزی از کشورهای اروپایی کم ندارد. فوتبال هم در چند سال اخیر در این کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تیم‌های آذربایجانی نظیر قره‌باغ، نفتچی، اینتر و قاباله در سال‌های اخیر به شکل حرفه‌ای‌تری مسیر خود را در پیش گرفته‌اند. اسپانسرها هم نقش مهمی در فوتبال این کشور ایفا می‌کنند و برای شناساندن آذربایجان به دنیا دست به اقدامات مهمی زدند. به طور مثال هواپیمایی آذربایجان تا سال گذشته اسپانسر تیم فوتبال اتلتیکومادرید بود و تبلیغاتش روی پیراهن تیم دوم شهر مادرید دیده می‌شد.

جذب توریست از کنار تورنمنت‌های اروپایی

فوتبال برای دولت آذربایجان در حال حاضر یک توجیه بیشتر ندارد و آن هم درآمدزایی و جذب توریست است. حضور تیم‌های آذربایجانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپا سالانه هزاران توریست را به این کشور می‌کشاند. توریست‌هایی که با دیدن جاذبه‌های گردشگری آذربایجان، برای بازگشت مجدد به این کشور ترغیب می‌شوند و این همان هدف اصلی دولت آذربایجان است. به همین خاطر است که سرعت پیشرفت تیم ملی آذربایجان در مقایسه با باشگاه‌های آنجا کمتر است چرا که باشگاه‌ها از نظر جذب توریست بیشتر می‌توانند مؤثر باشند. قره‌باغ آذربایجان جدا از هر نتیجه‌ای که در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد، توانست برای این کشور درآمدزایی کند و به همین خاطر از سوی دولت حمایت می‌شود.

شهری با دو ورزشگاه مدرن

باکو شهری به نسبت کوچک است اما جالب است بدانید دارای دو ورزشگاه مدرن است. اولی ورزشگاه توفیق بهراموف است که برای بازی‌های کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. استادیوم اصلی این شهر که برای بازی‌های بین‌المللی به فوتبال آذربایجان اعتبار می‌بخشد، المپیک باکو نام دارد. یک ورزشگاه شیک و مدرن که میزبان بازی‌های قره‌باغ در لیگ قهرمانان اروپا بود. این ورزشگاه بخش بزرگی از فضای خود را به جایگاه خبرنگاران و رسانه‌ها اختصاص داده بود تا در چنین بازی‌های مهمی با کمبود ظرفیت مواجه نشوند.

نظم و انضباط در لیگ قهرمانان

چیزی که بیش از همه موارد به آن توجه می‌شد، نظم و انضباط در پیش، حین و بعد از مسابقه بود. زمان کنفرانس مطبوعاتی، تمرینات قبل از مسابقه و ورود و خروج خبرنگاران به طور منظم اجرا می‌شد و کوچکترین بی‌نظمی وجود نداشت. اگر شما رأس ساعت اعلام شده در محل مقرر حاضر نمی‌شدید، بدون شک آیتم مربوطه را از دست می‌دادید.

از کنفرانس تا میکسدزون

معمولاً چنین بازی‌هایی بهترین فرصت برای دیدار با تیم‌های بزرگ است. در کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی این شانس به وجود آمد تا از تیبو کورتوا دروازه‌بان چلسی و آنتونیو کونته سرمربی این تیم سؤال بپرسیم. هرچند که رسانه‌های انگلیسی اینجا هم همه چیز را تحت کنترل خودشان درآورده بودند و طبیعی بود که بازیکنان چلسی موقع خروج از ورزشگاه فقط به خبرنگاران کشورشان توجه کنند و با آنها حرف بزنند و البته نکته جالب‌تر جایی بود که رسانه‌های درجه یک انگلیسی همچون سان، میرر و دیلی‌میل در این مسابقه نماینده نداشتند و از خبرنگاران رسانه‌های درجه دوم بریتانیایی برای پوشش این دیدار استفاده شد. نکته‌ای که نشان می‌دهد بازی‌های مهم در انحصار رسانه‌های معتبر است و پوشش خبری بازی‌های عادی به دیگر رسانه‌ها می‌رسد.

اتحاد میان باکو و تبریز

نکته دیگر که در بازی تیم‌های چلسی و قره‌باغ به چشم می‌خورد حضور هواداران با پرچم تراکتور‌سازی در ورزشگاه المپیک باکو بود. با توجه به اینکه باکو در همسایگی تبریز قرار دارد و مردم این دو شهر در رفت‌وآمد هستند، تبریزی‌ها کنار همزبانان خود به تماشای بازی قره‌باغ نشستند تا نشان دهند جدا از هرگونه تنش‌های سیاسی، فوتبال بدون حد و مرز می‌تواند اتحاد مردمان دو شهر از دو کشور متفاوت را نشان دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی