در آینده، دیگر خبری از گوشی های موبایل بد نخواهد بود


در آینده، دیگر خبری از گوشی های موبایل بد نخواهد بود

با پیشرفت تکنولوژی و نزدیک شدن به سال 2018، می‌توان گفت دیگر خبری از گوشی های موبایل بد در بازار نخواهد بود. اما ما برای این ادعا چه دلایلی داریم؟ وان پلاس 5 تی یکی از بهترین گوشی های هوشمند موجود است که با سخت افزاری بسیار قدرتمند، با قیمت تنها 499 دلار عرضه می‌شود.... نوشته در آینده، دیگر خبری از گوشی های موبایل بد نخواهد بود...

با پیشرفت تکنولوژی و نزدیک شدن به سال 2018، می‌توان گفت دیگر خبری از گوشی های موبایل بد در بازار نخواهد بود. اما ما برای این ادعا چه دلایلی داریم؟

وان پلاس 5 تی یکی از بهترین گوشی های هوشمند موجود است که با سخت افزاری بسیار قدرتمند، با قیمت تنها 499 دلار عرضه می‌شود. همین اختلاف قیمت بالا و قدرت یکسان یا حتی بیشتر در مقایسه با سایر اسمارت فون ها سبب شده همگان از آن با نام قاتل پرچمداران یاد کنند. اما موضوع اصلی این نیست.

امروزه، تقریبا هیچ گوشی موبایل بدی در هیچ رده قیمتی تولید نمی‌شود و تمام کاربران، از دارندگان گوشی 50 دلاری بلو ادونس A5 تا کاربران گلکسی نوت 8 با برچسب قیمت 950 دلار، راضی هستند.

این روند با کاهش تفاوت‌ها میان محصولات جدیدتر در حال تقویت است. در شرایطی که افزایش هزینه قطعات مختلف به عبور قیمت پرچمداران از مرز هزار دلار منتهی می‌شود، تنوع در طراحی و انتخاب سخت افزار در رده‌های مختلف نیز کاهش یافته است. در حقیقت، کاربران می‌توانند طراحی و عملکرد گوشی های موبایل در رده‌های قیمتی مختلف 200، 500 و هزار دلار را پیش‌بینی کنند. البته منظور ما این نیست که تمام گوشی های موبایل ، ظاهری یکسان و عملکردی برابر داشته و برای ساخت آنها از یک چیز الهام گرفته شده است. ولی ما در دوره‌ای هستیم که در حالت کلی، هر دستگاهی که به سیستم عامل اندروید تجهیز شده باشد، علاوه بر ظاهر مناسب، با عملکردی قابل قبول به دست مشتریان می‌رسد.

در آینده، دیگر خبری از گوشی های موبایل بد نخواهد بود

از این نگاه، سال‌های جذابی پیش روی سیستم عامل اندروید و شرکت‌های فعال در این حوزه وجود دارد چرا که سازندگان از فرمولی جدید برای محصولات خود استفاده می‌کنند: صفحه نمایش بدون حاشیه؛ تراشه قوی؛ مودم پرسرعت و باتری‌های بزرگ. با پیشرفت فناوری، بسیاری از این موارد را می‌توان در محصولات رده پایین یا میان رده جستجو کرد. برای نمونه، کافی‌ست نگاهی به قابلیت‌های گوشی های وان پلاس 5 تی یا آنر 7 ایکس داشته باشید.

با بهره‌گیری سازندگان از نمایشگرهای لبه به لبه و بدون حاشیه برای گوشی های جدیدتر، اغلب المان‌های اختصاصی سازندگان در طراحی محصولات به بخش‌های کناری و پشتی انتقال پیدا کرده‌اند. در حقیقت این موارد بیش از بهینه‌سازی، با ترجیح کاربران مرتبط هستند. به علاوه، فناوری هایی که پیش‌تر فقط در خدمت ثروتمندان بود حالا در اختیار سایر کاربران نیز قرار می‌گیرد.

شاید تراشه های سری اسنپدراگون شرکت کوالکام، بهترین مثال در این زمینه باشد. در گذشته، از نظر فنی تفاوت‌های بسیاری میان چیپ‌های سری 200 با 400، 600 و 800 وجود داشت. اما حالا تشخیص تفاوت‌های پلتفرم‌های نزدیک‌تر، به امری دشوار تبدیل شده است.

در آینده، دیگر خبری از گوشی های موبایل بد نخواهد بود

این پیشرفت را حتی در محصولات ارزان‌قیمت نیز می‌توان جستجو کرد. در گذشته، گوشی های ارزان، واقعا ارزان بوده و با استانداردهای مشخصی تولید می‌شدند. اما حالا شرکت‌هایی همچون اچ تی سی، آنر و موتورولا با استفاده از شیشه و فلز به جای پلاستیک، این اختلاف‌ها را کاهش داده‌اند. تصور می‌کنید از نظر ظاهری، تفاوت‌ها میان اچ تی سی یو 11 با قیمت 649 دلار و موتو ایکس 4 با قیمت 399 دلار چه اندازه است؟

با این تفاسیر، به جای در نظر گرفتن طراحی کسل‌کننده، می‌توان گفت مثل قبل دیگر خبری از گوشی های موبایل بد نبوده و تفاوت‌ها میان یک اسمارت فون 50 دلاری و 950 دلاری، روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید:

آیا گوشی های هزار دلاری ارزش پرداخت چنین پولی را دارند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند