​اجرای حق و عدالت؛ ویژگی برجسته تمدن نوین اسلامی/ قدرت طلبی برخی از حکام اسلامی مانع اتحاد شده است


فیصل حسن نژاد در گفتگو با خبرنگار تقریب در ارومیه اظهار داشت: برای تکوین و ظهور تمدن نوین اسلامی باید به اخلاق قرآنی برگردیم و به موازین قرآنی جامه عمل بپوشانیم. وی افزود: قرآن کریم مسلمانان را به اخلاق توصیه می کند و پیامبر اعظم بهترین نمونه اخلاقی و انسانی برای مسلمانان است. این روحانی اهل سنت تصریح کرد: اختلاف ایدئولوژیکی و مذهبی...

​اجرای حق و عدالت؛ ویژگی برجسته تمدن نوین اسلامی/ قدرت طلبی برخی از حکام اسلامی مانع اتحاد شده است​اجرای حق و عدالت؛ ویژگی برجسته تمدن نوین اسلامی/ قدرت طلبی برخی از حکام اسلامی مانع اتحاد شده است
فیصل حسن نژاد در گفتگو با خبرنگار تقریب در ارومیه اظهار داشت: برای تکوین و ظهور تمدن نوین اسلامی باید به اخلاق قرآنی برگردیم و به موازین قرآنی جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: قرآن کریم مسلمانان را به اخلاق توصیه می کند و پیامبر اعظم بهترین نمونه اخلاقی و انسانی برای مسلمانان است.

این روحانی اهل سنت تصریح کرد: اختلاف ایدئولوژیکی و مذهبی بین مسلمانان با دخالت دشمنان دیرینه مسلمانان از قبیل یهود و نصارا از جمله عوامل بازدارنده برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی است که لحظه ای از دشمنی با اسلام صرف نظر نمی کنند.

حسن نژاد با بیان اینکه یکی از راهکارهای تکوین تمدن نوین اسلامی توسعه بسترهای علمی و فرهنگی است، اضافه کرد: هر دولت و حکومتی آموزش و پرورش مقتدری داشته باشد می تواند به توسعه فرهنگی دست یابد و فرهنگ خود را به رخ جهانیان بکشاند.

این روحانی اهل سنت "پویایی" را یکی از شاخصه های مهم تمدن نوین اسلامی عنوان و تصریح کرد: "پویایی" به این معنی نیست که در فقه و دین اسلام تغییری ایجاد کنیم بلکه باید بتواند در برخورد با تمدن های جهان هویت خود را حفظ کند و در برابر سوالات جدید پاسخ های قانع کننده ای داشته باشد.

حسن نژاد اختلاف، دوگانگی در جهان اسلام و خاورمیانه را از عوامل انحطاط تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: تمدن اسلامی جزو اولین تمدن های بشری است به ویژه در دوران خلافت عباسی که ما از بهترین تمدن دنیا و اسلامی برخوردار بودیم و غربی ها با استفاده از تاجران، مسیحیان، جهانگردان با این تمدن آشنا شدند اما متاسفانه مسلمانان در شرایط حاضر از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های علمی و معنوی خود استفاده نکردند و امتیازهای واهی و جانبدارانه را به اشخاصی دادند که لیاقت لازم را ندارند.

به گفته وی یکی از عوامل بازدارنده تمدن نوین اسلامی استفاده نکردن از افراد شایسته و لایق در برخی ممالک اسلامی است به طوری که از انسان های شایسته استفاده نمی کنند.

این روحانی اهل سنت بهره گیری از دانشمندان در دستگاه های حکومتی، انتقادپذیری حکام در کشورهای اسلامی، استفاده از فرصت اسلام گرایی، استفاده از استعدادها بدون تبعیض و نگاه ایدئولوژیکی به مسائل قومیتی را از جمله راهکارهای تشکیل تمدن نوین اسلامی مطرح و اذعان کرد: در اروپا و عموما در غرب موج اسلام گرایی و گرایش دینی در بین مردم رواج پیدا کرده است، به طوری که الحاق مردم از قلب و دورترین نقطه اروپا به گروه های تندرو نشان از گرایش های اسلامی است هرچند که در این گرایش و پیدا کردن راه و روش مناسب دچار انحراف شده اند، لذا استفاده از این فرصت مهم است و باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

حسن نژاد همچنین اجرای حق و عدالت را از ویژگی های تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و گفت: اساس و بنیان قدرت سیاسی در اسلام اجرای حق و مبنای رسالت همه انبیا اجرای عدالت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک