سوخت توزیعی در کشور به صورت هفتگی پایش می‌شود/ دسترسی آنلاین مردم به اطلاعات پایش کیفیت هوا


سوخت توزیعی در کشور به صورت هفتگی پایش می‌شود/ دسترسی آنلاین مردم به اطلاعات پایش کیفیت هوا

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش هفتگی سوخت توزیعی در کشور گفت: حق طبیعی مردم است که از وضعیت کیفی هوای شهرشان مطلع باشند؛ برهمین اساس با راه‌اندازی سامانه ملی جامع پایش آلودگی هوا در تلفن‌های همراه می‌توانند به صورت لحظه‌ای اطلاعات پایش هوا را بررسی کنند.

شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد آلودگی هوای تهران اظهار کرد: از 1387 به این سو که مشکلات گرد و غبار به مشکلات استان‌های غربی و جنوب غربی کشور افزوده شد، دستگاه‌های کنترل کیفی هوا خریداری و در اکثر مناطق نصب و راه اندازی شد به طوری که هم اکنون 190 ایستگاه پایش کیفی هوا در 31 استان کشور داریم.

وی افزود: مشکل اصلی ما در موضوع آلودگی هوا ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون است که سعی کردیم ایستگاه‌های ما را دارند علاوه بر این بخش سنجش گازهای آلاینده ازن و co را دارند مجهز به بخش آنالیز ذرات در معرض گرد و غبار نیز هستند. برهمین اساس هم اکنون در استان‌های غربی و جنوب غربی به خصوص شهرستان‌های مریوان و دهلران چنین ایستگاه‌هایی را نصب کرده‌ایم و در نظر داریم دستگاه‌های دیگری نیز با اولویت شهرستان‌های در معرض ذرات معلق و گرد و غبار مجهز به سیستم آنالیزر خریداری و نصب کنیم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه حق طبیعی مردم است که بدانند وضعیت کیفی هوا چطور است، افزود: برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی بهتر و اثربخش‌تر در زمینه پیشگیری از بروز بیماری و آسیب ناشی از آلودگی هوا گزارش‌های تحلیلی به مسئولان ذی ربط ارائه می‌شود تا به عنوان مثال مسئولان وزارت بهداشت بتوانند هشدارهای لازم را به بیماران خود ارائه کنند و مراکز درمانی آمادگی پذیرش بیمار را داشته باشد.

انصاری یادآور شد: هم اکنون سامانه ملی جامع پایش آلودگی هوا راه اندازی شده و دارندگان تلفن همراه مجهز به نرم افزارهای اندرویدی می‌تواند به صورت لحظه‌ای شاخص آلودگی هوا را روی تلفن همراه خود رصد کنند البته اطلاعات همه دستگاه‌ها روی این برنامه قابل دسترسی نیست و همچنان در حال تکمیل این برنامه هستیم.

وی ادامه داد: گزارش پایش در سامانه aqms.doe.ir اطلاعات ساعتی ایستگاه‌ها در دسترس همگان خواهد بود و دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین پژوهشگران می‌توانند اطلاعات غلظتی را هم در قالب کاربران ویژه دریافت کنند.

انصاری با اشاره به سرمای هوا و بروز پدیده وارونگی دما در کلانشهرها تاکید کرد: بحث پایش منابع ثابت هم مانند کارخانجات و صنایع بسیار مهم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است که سعی می‌کنیم با نمونه گیری از دودکش‌های نیروگاه‌ها و صنایع میزان آلایندگی‌ آنها را سنجیده و طی یک برنامه زمان بندی شده از آنان می‌خواهیم نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

وی افزود: صنایع آلاینده و کارخانجات موظفند در قالب برنامه زمان بندی اقدامات کنترلی را در راستای کاهش آلودگی ارائه دهند و در صورتی که در طول زمان یاد شده اقدامات لازم را انجام ندهند از سوی اداره کل محیط زیست همان استان برای آنها اخطاریه صادر می‌شود و از طریق قوانین هوای پاک جرایم پیش بینی و بازنگری شده اعمال می‌شود، علاوه بر قوانین بازدارنده همچنین عوارض آلایندگی را نیز در نظر می‌گیریم و اگر صنعتی آلودگی خود را رفع نکند نامش در لیست سنواتی قرار می‌گیرد و پس از معرفی به سازمان امور مالیاتی کشور باید یک درصد از سود خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کند و این ابزار به عنوان بازدارنده عمل می‌کند زیرا صنایع برای خودداری از پرداخت عوارض نسبت به رفع مشکلات آلایندگی اقدام می‌کنند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر اظهار کرد: هر سال‌های گذشته پایش سوخت توزیعی در کشور مورد بررسی و سنجش قرار می‌گرفت و امسال نیز با تاکید ریاست سازمان حفاظت محیط زیست پایش سوخت به صورت هفتگی صورت می‌گیرد و علاوه بر پارامترهای قبلی (بنزن و آروماتیک‌ها و غیره)، گوگرد را نیز پایش می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر