جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر


جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

جویبار یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز شهرستان جویبار است.

اتاق خبر 24:

جویبار یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز شهرستان جویبار است. جمعیت شهر جویبار در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۷٬۱۱۷ نفر بوده‌است. این شهر در گذشته «باغلو» نام داشت و مرکز دهستان گیل‌خوران در بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر بود. از میان دیدنی‌های آن می‌توان به دو زیارتگاه به نام‌های امامزاده مهدی میرهادی و امامزاده صادق رضا (که گفته می‌شود از نوادگان امام صادق هستند، سواحل چیکرود، پل تاریخی آزان، خشت‌پل و تکیه کردکلا اشاره کرد. رودخانه سیاهرود از میان این شهر عبور کرده و به دریای خزر می‌ریزد.

جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

1- مجتمع تفریحی و توریستی ساحل دریا چپکرود در زمینی به مساحت 55 هکتار شامل: استراحتگاه (آلاچیق) – طرح شنا برادران و خواهران- پارکینگ- فضای سبز-تاسیسات ساحلی وساحل ماسه­ای زیبا، بکر و دست نخورده می­باشد.

2- مجتمع تفریحی و توریستی ساحل زیبای لاریم

3- جمعه بازار پل تاریخی آن

4- تکیه تاریخی کردکلا مربوط با دوره قاجاریه

جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

5- تکیه و سقاتالار و روستای بیزیکی مربوط به دوره قاجاریه

6- پل تاریخی روستای درویش محمد شاه

جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

7- چندین تپه باستانی مربوط به هزاره اول قبل میلاد از جمله تپه دین بن لاریم، تپه دونچال

8- محوطه باستانی ادهم مربوط به دوره ایلخانی و صفویه

9- آستانه مقدس شاه رضا محله

10- آبندها و استخرهای طبیعی که محل سکونت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و...

11- تالاب و آب­بندان کردکلا حدود 300 هکتار دارای چشم انداز زیبا، ارزش اکولوژیکی بالا (پرندگان مهاجر آبزی، انواع مرغابی)

12- تالاب واسوکلا

13- رودخانه سیاه­رود

جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

14- پارک شهر جوبیار(میدان امام، خیابان شهرداری)

15- پارک ولیعصر(عج) (میدان کشتی، بلوار دکتر ورداسبی)

جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

این پل آجرى که به خشت پل نیز معروف است، به طول ۵۸ متر و عرض ۱۰/۲ متر، در فاصله ۵ کیلومترى شمال شرق شهرستان جویبار بر فراز رودخانه سیاهرود قرار دارد. جهت پل تقریباً شرقی-غربى و داراى پنج چشمه (طاق) جناقى است. ارتفاع پل از بلندترین نقطه تیزى طاق تا سطح آب رودخانه ۵ متر است. پایه‌هاى پل در جهت مخالف جریان آب داراى موج‌شکن‌هاى مثلثى شکل است. در قسمت فوقانى پایه‌ها -حدفاصل بین طاق‌ها- تزیینات آجرى به صورت طاق‌نما جلب توجه مى‌نماید. گذرگاه پل سنگ‌فرش و مصالح اصلى را آجر و ملات ساروج تشکیل مى‌دهد. پل خشتی جمعه بازار که به خشت پل نیز معروف است در دوران قاجار ساخته شده‌است در فاصله پنج کیلومتری جویبار و بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد. طول دهنه این پل ۲۰ متر و عرض آن ۷٫۵ متر می‌باشد. این پل دارای ۵ طاق جناقی است و پایه‌های آن درجهت مخالف جریان آب دارای موج شکن مثلثی شکل می‌باشد. به دلیل رفت و آمد زیاد و نگهداری نامناسب در حال تخریب است. در حال حاضر پل دیگری در کنار این پل در دست احداث می‌باشد.

جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

پل آزان در روستای ازان جویبار برروی رودخانه سیاهرود قرار دارد . این پل که مربوط به دوران قاجاریه است دارای شش چشمه طاق بوده که جشمه میانی ان مرتفع ترین طاقهاست . بطور یکه ارتفاع آن از بلندترین نقطه تیزی طاق از سطح آب رودخانه 6متر می باشد مصالح بکار گرفته شده در شکل گیری پل عمدتاً آجر و ملاط ساروج است. جهت پل تقریباً شرقی و غربی است و دارای ابعادی به طول 80 متر و عرض 15/3 متر می باشد گذرگاه پل با پوشش بتنی است که طبق شواهد موجود سابقاً سنگفروش بوده است. در طرفین گذرگاه پل جان پناهی تعبیه شده که دارای پوشش بتنی می باشد. این پل روستای حیدرکلا ازان و جاجی کلا را مرتبط می سازد . گفتنی است پل ارزان با شماره 2842 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های گردشگری جویبار+تصاویر

ساحل چپکرود واقع در شهرستان جویبار از لحاظ شرایط طبیعی یکی از زیباترین سواحل در استان مازندران به شمار می‌رود که امکاناتی هم برای استفاده مسافرین از آب دریا و اقامت کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید