ویژگی‌های «آموزگار»


ویژگی‌های «آموزگار»

«آموزگار»، معلم واجد صلاحیتی است که برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای را در یکی از مراکز تربیت معلم یا دانشگاه مرتبط، با موفقیت سپری کرده و تدریس در کلاس درس، آموختن به دیگران یا به عبارت دقیق‌تر «آموزش‌ و‌ پرورش»، شغل اصلی اوست.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه آموزگار/Teacher/Pedagogy آمده است: معلم واجد صلاحیتی که برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای را در یکی از مراکز تربیت معلم یا دانشگاه مرتبط، با موفقیت سپری کرده و درجه آموزشی یا گواهی صلاحیت حرفه‌ای معتبری را به‌دست آورده و تدریس در کلاس درس، آموختن به دیگران یا به عبارت دقیق‌تر «آموزش‌ و‌ پرورش» شغل اصلی اوست.

معلمی که در دوره ابتدایی تدریس و انجام وظیفه می‌کند.

کسی که در دبستان آموزش می‌دهد، کسی که تدریس می‌کند، آموزش‌دهنده، به‌ویژه کسی که در مدرسه چیزی را به دیگران یاد می‌دهد، استاد، مربی، معلم، تعلیم‌دهنده، آموزاننده.

آموزگار استثنایی/Exceptional Teacher: معلم متخصصی که در تمامی گروه‌های استثنایی در دوره‌های پیش از دبستان و ابتدایی استثنایی، به انجام وظیفه معلمی می‌پردازد.

معلم مدارس استثنایی

آموزه/Course/Doctrine/Lesson: مجموعه اصول آموزشی مربوط به موضوع، شخص، مرام یا مذهب معین.

رویکرد جامع و سامان‎یافته‌ای در برابر نگاه گزاره‌ای و موردی. آموزه مهدویت مجموع معارف منسجم و نظام‌مند در مورد حضرت مهدی (عج) است؛ اعتقاد به‌وجود امامی‌که وارث فرهنگ وحی است، جهانیان در انتظار او به‌سر می‌برند و رسالت زمینه سازی ظهور او را برعهده دارند. او در حضور و غیبت خود حرکت جامعه جهانی و به‌طور خاص جوامع اسلامی را در رسیدن به جامعه آرمانی و پیروزی حق بر باطل، هدایت و مدیریّت می‌کند.

دکترین، درس، یک واحد آموزشی.

آیسسکو/Islamic Educational Scientific and Cultural Organization ISESCO: سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی که در مه 1979 تأسیس شده است. مقر اصلی آن در رباط «پایتخت مراکش» قرار دارد و تا کنون این سازمان مبادرت به گشایش دو دفتر منطقه‌ای در شارجه (امارت متحده عربی) و تهران (دی ماه 1381) کرده است و 57 کشور اسلامی از جمله ایران عضو این سازمان هستند؛ این سازمان، پس از تصویب اساسنامه آن در یازدهمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در اسلام آباد، در سال 1361 برای هماهنگی و گسترش تعامل و همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلام در بین کشورهای اسلامی تأسیس شد. آیسسکو دارای سه زبان کاری انگلیسی، عربی و فرانسه است و در حال حاضر با 114 سازمان تخصّصی و مؤسّسات وابسته به سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی منطقه‌ای، سازمان‌های غیردولتی و مؤسسات دانشگاهی قرارداد همکاری منعقد کرده است. اتّحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، زیر مجموعه این سازمان محسوب می‎شود.

هدف بنیانگذاران این سازمان شناخت و تشخیص واقعیت‌های عصر خویش است. اساسی‌ترین مسئله کشورهای اسلامی تعیین مسیر حرکت خود در قرن بیست و یکم در زمینه‌های تربیتی، فرهنگی، علمی و تکنولوژیک است، به‌نحوی که هم بتوانند ایمان خود را به عنوان میراث درخشان گذشته حفظ کنند و هم پاسخ‌گوی نیازهای زیستن در دنیای جدید باشند. در مقدمه آیسسکو تصریح شده است؛ همان‎طور که اسلام دانش را عطیه‌ای الهی می‌داند که خدای متعال آن را به بشر اعطا فرموده است، عمل یادگیری نیز در اسلام یک رکن محسوب می‎شود؛ بنابر این هر جامعه‌ای که خواهان توسعه و پیشرفت است باید به آن مجهز شود.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی کشورهای اسلامی.

اردوگاه دانش‌آموزی/Student Camps/Camp/Camping Site: مکان یا واحد سازمانی حقیقی متناسب با شرایط اقلیمی و امکانات و تجهیزات لازم و کافی، مطابق با استانداردهای خاص به‌منظور اقامت موقت و آماده‎سازی روحی و جسمی دانش‌آموزان برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در سطوح منطقه‌ای، استانی و ملّی.

محل اردوی دانش‌آموزان، محلّی که دانش آموزان مدتی معین برای تمرین یا تفریح، به آنجا می‌روند.

اردوهای دانش‌آموزی/Student Camping: سفرهای هدفمند و برنامه‌ریزی شده دانش‌آموزان که با مقاصد علمی، آموزشی، فرهنگی، زیارتی، سیاحتی، تفریحی و ورزشی، با اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط به‌صورت گروهی انجام می‎شود.

سفر هدفمند و گروهی دانش‌آموزان با تمام لوازم سفر.

استدلال/Induction/Inferencing: عمل یا فرآیند تمسک فکرى به امر یا چیزى که اندیشه را به امر یا چیز دیگری که مجهول است راهنمایی یا درستی مطلبی را ثابت می‌کند. به عبارت دیگر؛ شیوه یا فرآیند استمداد از امر معلوم و به‎کار گرفتن دلیل براى دست یافتن به امر مجهول یا فرآیند قانونمند داوری در باره تصدیق‌ها با استفاده از اطلاعات موجود.

دلیل ساختن، شاهد آوردن، استشهاد، تتبع، تفحص و جست‌و‌جو کردن، تحقیق و کنجکاوی کردن، گواهی خواستن، تمسک.

استدلال قیاسی/Deductive Reasoning/Syllogistic Reasoning: نوعی استدلال که در آن اندیشیدن، داوری وتصمیم در مورد اشیا، مفاهیم و رخدادها بر پایه مشابهت بین روابط دو مورد یا دو موضوع اتخاذ می‎شود.

نوعی استدلال که با مجموعه‌ای از عبارت‌ها به‌عنوان مقدمه شروع و از آن برای استنتاج عبارت دیگری استفاده می‎شود که در صورت درستی «نتیجه» نام دارد.

استدلال به سمت پایین برطبق قاعده؛ مقابل سماعی، حکم مطرد در همه افراد و آن در مواردی است که ضابطه و قاعده کلی وجود داشته باشد و در افراد مشابه به‌حکم آن قاعده قیاس رود.

استدلال استقرایی/Inductive Reasoning: یکی از روش‌های بررسی و نوعی استدلال منطقی که می‌توان با حرکت از جزء به کل، حقایق مشهود یا مشاهداتِ جزئی و مکرر و حالت‌های خاصّ به نتایج کلّی و عام رسید، یعنی بررسی جزء به جزء یک مسئله و یافتن حکم کلی بر اساس ویژگی‌های موجود در همه آنها. این نوع از استدلال با استنتاج تفاوت اساسی دارد؛ زیرا می‌توان از امور جزئی به کلی رسید، با داشتنِ مقدمات، نتیجه ضروری نمی‎شود و می‌توان از مقدماتِ صادق به نتیجه کاذب رسید.

در منطق، استدلالی است که در آن بر اساس مشاهده واقعیت‌های خاص و جزئی و ملاحظه این که حکمی در مورد تمام جزئیات مشاهده شده صادق است، به استنتاج حکمی کلی پرداخته و نتیجه‌گیری می‎شود که آن حکم در مورد کل نیز صادق است. به‌عنوان مثال با دیدن این که تمام قوهای مشاهده شده سفید هستند، حکم می‎شود که «همه قوها سفیدند».

استدلال به سمت بالا یا از جزء به کل، از روش‎های استدلال و بررسی بر اساس رسیدن از جزء به کل، یعنی بررسی جزء به‎جزء یک مسئله و یافتن حکم کلی براساس ویژگی‎های موجود در همه آنها.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !