سفر غافلگیر کننده ترزا می به عراق و بازتاب آن در رسانه های انگلیس


سفر غافلگیر کننده ترزا می به عراق و بازتاب آن در رسانه های انگلیس

لندن - ایرنا - سفر غافلگیرکننده «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس به عراق که پس از 10 سال از آخرین باری که رهبر این کشور از عراق دیدن کرد، صورت گرفت سئوالات و بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های انگلیسی به همراه داشت.

به گزارش چهارشنبه‌شب ایرنا، تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی دراین‌باره نوشت: «ترزا می» اولین نخست‌وزیر انگلیس است که پس از سال 2008 میلادی به عراق سفر کرد. درحالی‌که گفته‌شده بود ترزا می به خاورمیانه سفرکرده، اطلاعات سفر وی به عراق به دلایل امنیتی مخفی و منتشر نشد.
به نوشته گاردین، او در ابتدا با هواپیمای نیروی هوایی انگلیس از اردن وارد پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد شد و در آنجا با نظامیان مستقر در این پایگاه دیدار کرد.
«ترزا می» در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز از پایگاه نظامی تاجی اظهار داشت: ما بایستی با ارتش عراق همکاری و اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها قادر هستند امنیت و ثبات کشورشان را در آینده به دست بگیرند. ما همچنین بایستی نسبت به پا گرفتن داعش در مناطق دیگر هشیار باشیم و مطمئن شویم که منطقه‌ای برای بهره‌برداری آن‌ها وجود ندارد.
وی افزود: ما همچنین تلاش می‌کنیم تا با تهدید تروریسم به هر طریقی مقابله کنیم. این اقدام، کسب اطمینان از اینکه مطالب افراطی در فضای اینترنت منتشر نشود را شامل می‌شود.
نشریه انگلیسی ایندیپندنت نیز در گزارشی که عصر چهارشنبه منتشر کرد نوشت: ترزا می اولین رهبر خارجی است که پس از آزادی موصل از دست گروه تروریستی داعش به عراق سفر کرد. این سفر همچنین اولین سفر ترزا می به یک منطقه جنگ‌زده به شمار می‌رود.
او به خبرنگاران گفت: ما در عراق تلاش می‌کنیم تا داعش را شکست دهیم و سفر من درست در زمانی انجام می‌شود که شاهد فروپاشی خلافت داعش در موصل و رقه هستیم.
نخست‌وزیر انگلیس همچنین به شبکه آی تی وی (ITV) گفت: من با ارتش عراق که درگیر نبرد علیه داعش است ملاقات کردم و این اقدام مهمی است. همچنین با ارتش انگلیس که نیروهای عراقی را آموزش می‌دهند دیدار کردم.
سایر رسانه‌های انگلیسی نیز توقف «ترزا می» در عراق در جریان سفرش به ریاض را، به عنوان اقدامی «غافلگیر کننده» بازتاب دادند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، نخست‌وزیر انگلیس بعد از ظهر چهارشنبه پایگاه نظامی تاجی را به مقصد بغداد برای دیدار با حیدر العبادی ترک کرد.
دفتر نخست وزیری انگلیس متعاقبا اظهارات ترزا می را در جریان دیدارش با حیدرالعبادی، منتشر کرد.
در این اظهارات، ترزا می بر حمایت تمام‌عیار لندن در جنگ علیه داعش تأکید کرده و از تخصیص 10 میلیون پوند برای تقویت نیروهای عراقی درزمینهٔ مبارزه با تروریسم خبر داد.
وی همچنین از دولت عراق خواست تا موضع مثبتی در قبال رهبر جدید اقلیم کردستان در پیش بگیرد و از مقامات اقلیم کردستان نیز درخواست کرد تا به رأی دادگاه فدرال عراق علیه نتیجه همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق احترام بگذارند.
ترزا می بامداد چهارشنبه سفر سه‌ روزه‌اش را به منطقه خاورمیانه برای دیدار مجدد با دو متحد نزدیکش، اردن و عربستان شروع کرد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در جریان سفرش به ریاض با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درباره اوضاع یمن گفت‌وگو خواهد کرد، افزود: ما بشدت نگران وضع انسانی در یمن هستیم. ما به‌طور روشن خواهان دسترسی کمک‌های بشردوستانه و تجاری به بندر حدیده هستیم و این‌یکی از مسائلی است که دراین‌ باره با ولیعهد عربستان صحبت خواهم کرد.
وی اضافه کرد که گفت‌وگو با عربستان 'ما را قادر می‌سازد تا درک و فهم خود را درباره مواضع این کشور بیشتر کنیم و به سبب آن، مسائلی را که مایه نگرانی ما به شمار می‌رود، مطرح سازیم.'
اختلافات سیاسی عربستان و قطر نیز از دیگر موضوعاتی است که به گفته رسانه‌های انگلیسی قرار است در جریان این سفر مورداشاره قرار گیرد.
سفر ترزا می به ریاض در حالی صورت می‌گیرد که خسارات و تلفات جنگ یمن به سرکردگی عربستان نگرانی‌های زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای انگلیس ایجاد کرده است.
«اندرو میچل» وزیر پیشین توسعه بین‌الملل انگلیس که بتازگی از سفر به یمن بازگشته، هشدار داد که عربستان سعودی، قوانین بین‌المللی را در جریان جنگ یمن نقض کرده است.
وی همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس را با دولت سعودی در جنگ یمن خطرناک توصیف کرد و اظهار داشت که این رابطه محکوم ‌به شکست است.
میچل در همین حال درباره فاجعه بی سابقه انسانی در یمن هشدار داد و گفت که تداوم این شرایط سبب گسترش قحطی و آسیب به‌ کل مردم یمن خواهد شد.
شامگاه گذشته نیز بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس میزبان شماری از همتایان خود در لندن برای رسیدگی به وضعیت جنگ یمن بود.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، «عادل الجبیر»، «شیخ عبدالله بن زاید»، «یوسف بن علوی» و «تامس شانون» به ترتیب وزیران امور خارجه عربستان، امارات، عمان و مدیر امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا و «اسماعیل ولد الشیخ احمد » نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای بررسی اوضاع سیاسی، انسانی و امنیتی یمن به میزبانی بوریس جانسون در لندن گردهم آمده بودند.
در بیانیه‌ای که به دنبال این نشست صادرشد، آمده است: وزیران شرکت‌کننده در این نشست تأکید کرده اند که درگیری‌ها در یمن، بحران انسانی ایجاد کرده است. آنها توافق کردند که تمام طرف‌ها بطور مشترک مسئولیت دارند تا از دسترسی سریع و امن به کالاهای بشردوستانه اطمینان حاصل کنند. شرکت‌کنندگان همچنین درباره راه‌های تقویت سازوکارهای بازرسی برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به یمن ضمن حفظ روند ورود کالاهای بشردوستانه به این کشور گفت‌وگو کردند.
بیانیه یادشده افزوده است: شرکت‌کنندگان در این نشست بر افزایش تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل سیاسی که تنها راه پایان درگیری‌ها در یمن و تهدید امنیتی کشورهای همسایه به شمار می‌رود، تأکید کردند. آنها همچنین خواستار نشان دادن انعطاف توسط تمام طرف‌ها شده و از انصار الله خواستند تا از طریق همکاری با «اسماعیل ولد الشیخ احمد » نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به روند سیاسی کمک کند.
دولت عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین پارسال اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور باهدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
اروپام ** هـ ن *شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!