علائم ژیاردیا در کودکان، اسهال و درد شدید


علائم ژیاردیا در کودکان، اسهال و درد شدید

مصرف غذا یا آب آلوده به انگل تک سلولی Giardia lamblia میتواند منجر به ژیاردیاز شود.

مصرف غذا یا آب آلوده به انگل تک سلولیِ Giardia lamblia میتواند منجر به ژیاردیاز شود، که یک بیماری عفونی روده ی کوچک است. این بیماری که زمانی محدود به نواحی استوایی بود، اکنون در کشورهای معتدل نیز دیده می شود و بیشتر در کودکان پیش از سن مدرسه بروز می کند.
علائم
حدود دو سوم کودکانی که به این بیماری دچار می شوند هیچگونه علائمی ندارند. اما در صورت بروز، علائم 1 تا 3 روز پس از ورود انگل به بدن پدیدار می شود. علائم ژیاردیاز عبارتند از:
* حمله های شدید اسهال همراه با باد
* مدفوع بسیار کمرنگ و سیال با بوی بسیار ناخوشایند ، که از سوء جذب ناشی می شود.
* ناراحتی و درد شکم
* تورم شکم و تهوع
درمان چیست؟
اکثر موارد ژیاردیاز خفیف است و ظرف 2 هفته خود به خود بهبود می یابد. اگر کودک شما بیش از 2 هفته دچار اسهال باشد یا بیش از 48 ساعت دچار اسهال شدید باشد ، باید او را نزد پزشک ببرید.
نمونه ی مدفوع برای بررسی میکروسکوپی به آزمایشگاه فرستاده میشود. اگر انگل Giardia lamblia پیدا شود ، پزشک مصرف داروی ضد انگل را به مدت یک هفته تجویز خواهد کرد.
باید سعی کنید کودک مایعات فراوان بنوشد تا مایعات بدن که با اسهال از دست رفته است جایگزین شود. دقت در شستشوی دستها بعد از رفتن به توالت و قبل از آماده کردن غذا ، به پیشگیری از سرایت بیماری به دیگر اعضای خانواده کمک میکند.
علت ژیاردیاز
انگل ژیاردیاز ( Giardia lamblia ) به چین های موجود در جداره ی روده می چسبد . این انگل مواد مغذی را از مایع داخل روده جذب میکند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی