فریز کردن بدون کولپوسکوپی ممنوع!


هنگامی که لایه داخلی کانال دهانه رحم به سمت بیرون رشد می‌کند و تغییر شکل می‌دهد، اصطلاحاً می‌گوییم بیمار دچار «زخم دهانه رحم» شده است

فریز کردن بدون کولپوسکوپی ممنوع!
شفاآنلاین>سلامت جنسی> زنی 38 ساله هستم که مدت‌هاست به زخم دهانه رحم و عفونت آن دچار شده‌ام. متأسفانه با درمان آنتی بیوتیکی بهبود نیافته‌ام. پزشک زنان راه درمان را فریز کردن اعلام کرده اما من به پزشک دیگری مراجعه کرده‌ام. پزشک دوم معتقد است ابتدا کولپوسکوپی و بیوپسی انجام دهم، بعد زخم را فریز کند یا بسوزاند. اگر درمان این مشکل فریز یا کوتر است، واقعاً کولپوسکوپی و بیوپسی هم لازم است یا خیر؟

به گزارش شفاآنلاین، هنگامی که لایه داخلی کانال دهانه رحم به سمت بیرون رشد می‌کند و تغییر شکل می‌دهد، اصطلاحاً می‌گوییم بیمار دچار «زخم دهانه رحم» شده است. برای درمان زخم‌های دهانه رحم روش‌های متعددی وجود دارد که فریز کردن (کرایو) و سوزاندن (کوتر) زخم دهانه رحم نمونه‌هایی از این روش‌ها است اما نکته مهم و قابل تأمل این است که قبل از استفاده از این روش‌ها باید حتماً کولپوسکوپی و بیوپسی انجام شود.

کولپوسکوپی نوعی معاینه داخل رحمی است که به پزشک(Doctor) این امکان را می‌دهد با مشاهده دهانه رحم از طریق لنز‌های مخصوص و بزرگنمایی، بتواند منشأ عارضه را بدرستی تشخیص دهد و شیوه درمان مناسب را انتخاب کند.

کرایو یا کوتر بدون تشخیص صحیح منشأ بیماری، امکان تشخیص ضایعات بدخیم و پیش سرطانی را از پزشک می‌گیرد.

متأسفانه انتخاب شیوه درمان (Treatment)نادرست می‌تواند بیمار را در معرض مشکلات متعددی مانند نارسایی دهانه رحم و نازایی ناشی از آن و سرطان دهانه رحم قرار دهد.

متأسفانه فریز کردن یا سوزاندن بدون انجام بیوپسی یا کولپوسکوپی شرایطی را فراهم می‌کند تا زخم‌های بدخیم مانند آتش زیر خاکستر امکان پیشرفت و سرطانی شدن را پیدا کنند.آمنه سادات حق گو- جراح و متخصص زنان و زایمان-ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان